خبر

داستان طلا؛ از دیروز تا فردا

داستان طلا؛ از دیروز تا فردا

هفته گذشته برای طلا، سرشار از نوسانات مختلف از جمله فشار فروش و روند صعودی چهار روزه بود؛ حال باید دید برای هفته آتی چه نوساناتی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت خبری-تحلیلی «اف‌ایکس‌استریت» در یادداشتی جامع، با نگاهی به رویدادهای هفته گذشته پیرامون فلزات گرانبها به پایان رگه‌ی باخت دو هفته‌ای طلا اشاره کرد و نوشت:

طلا هفته را تحت فشار فروش آغاز کرد و در روز دوشنبه به سمت 1620 دلار کاهش یافت؛ اما سپس در بحبوحه‌ی بازگشت بازار به وضعیتی مطلوب، چهار روز متوالی در محدوده‌ی مثبت بسته شد. و بدین ترتیب، طلا (XAU/USD) پیش از گزارش ارزیابی شاخص مدیران خرید (PMI) که هفته آینده منتشر می‌شود و گزارش مشاغل سپتامبر، در جدالی نابرابر به باخت دو هفته‌ای پایان داد.

هفته گذشته پیرامون طلا و دلار چه روی داد؟

با نگاهی به وقایع هفته اخیر می‌توان دید که آشفتگی بازارهای اوراق قرضه جهانی ناشی از فروش طلای بریتانیا در ابتدای هفته، بر طلای کم‌بازده تأثیر گذاشت. به علاوه، با وجود افزایش 4 درصدی بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده در روز دوشنبه، طلا (XAU/USD) به سمت پائین متمایل شد و کمترین سطح بسته‌شدن روزانه خود را از مارس 2020 یعنی عدد 1622 دلار ثبت کرد.

در ادامه، فلز زرد روز سه‌شنبه بر فشار نزولی غلبه کرد و روز را در سطحی اندکی بالاتر بست. داده‌های ماهانه منتشرشده نشان داد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده از 103.6 در ماه اوت به 108.00 در ماه سپتامبر بهبود یافته است. اگرچه دلار در پی واکنش اولیه به این نوسانات تا حدی تقویت شد، جزئیات اصلی نشریه نشان داد که انتظارات نرخ تورم مصرف‌کننده یک ساله از 7 درصد به 6.8 درصد کاهش یافته است که صعود دلار را محدود می‌کند.

دلار و طلا

روز چهارشنبه، بانک انگلستان (BoE) در بازار طلا مداخله کرد و باعث کاهش شدید بازده اوراق قرضه جهانی شد. بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که برای بازگرداندن عملکرد بازار، اقدام به خرید موقت اوراق قرضه دولتی با تاریخ طولانی خواهد کرد. علاوه بر آن، با کاهش 10 درصدی بازده طلای 10 ساله بریتانیا، بازده اوراق قرضه T ده ساله ایالات متحده بیش از 5 درصد از دست داد و بدین ترتیب به طلا اجازه داد تا شتاب صعودی داشته باشد. مع‌الوصف، طلا (XAU/USD) نزدیک به 2 درصد افزایش یافت و بزرگترین رشد یک روزه خود از اواخر مارس را به ثبت رساند.

شایان ذکر است که اقدام BoE، از اشتیاق بازارها نسبت به دلار آمریکا کاست و راه را برای اصلاح در شاخص دلار آمریکا (DXY) هموار کرد. در شرایطی که دلار با فشار نزولی قوی مواجه شد، DXY در نیمه دوم هفته بیش از 2 درصد سقوط کرد. در معاملات آسیایی روز جمعه، داده‌های چین نشان داد که شاخص PMI تولیدی از 49.4 در ماه اوت به بالای 50 رسید و به طلا کمک کرد تا به بالاترین سطح خود در یک هفته گذشته یعنی بالای 1670 دلار در روز جمعه برسد.

در همین حال، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی از 6.4 درصد در ماه ژوئیه به 6.2 درصد به صورت سالانه در ماه آگوست کاهش یافته است. با این حال، تورم اصلی در همان دوره به 4.9 درصد افزایش یافت و حفظ حرکت صعودی را برای طلا دشوار کرد.

در چشم‌انداز بانک‌ها، بانک خلق چین (PBoC) اقداماتی را برای محدودکردن کاهش ارزش یوان (CNY) در این هفته ارائه کرده است. در صورتی که این اقدام تأثیر مورد نظر را بر نرخ یوان داشته باشد، تقاضای چین برای طلا می‌تواند بهبود یابد و قیمت را حمایت کند.

یوان چین

چه رویدادهایی برای هفته آینده مورد انتظار است؟

فعالان بازار هفته آینده بازارهای اوراق قرضه جهانی را زیر نظر خواهند داشت. به نظر می‌رسد که بازار طلای بریتانیا به دنبال مداخله BoE تثبیت شده است، اما در صورتی که دولت بریتانیا نتواند به نگرانی‌ها در مورد سوق‌دادن اقتصاد به سمت مسیر بدهی ناپایدار رسیدگی کند، ممکن است سرمایه‌گذاران به سرعت اعتماد خود را از دست بدهند. گفتنی است که دور دیگری از فروش جهانی اوراق قرضه می‌تواند بر این فلز گرانبها تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، اگر بریتانیا با تعدیل مجدد سیاست مالی به بازارهای طلا تسکین بیشتری دهد، این امر به عنوان گام مؤثر دیگر در بازدهی اوراق قرضه پایین‌تر، می‌تواند به رشد طلا کمک کند.

مطابق با سند اقتصادی ایالات متحده در مورد داده‌های شاخص قیمت مدیران خرید، فشار قیمت‌ها در بخش خدمات در ماه آگوست نسبتأ قوی بوده و شاخص قیمت‌های پرداخت‌شده به 71.5 رسیده است. ناگفته نماند که کاهش قابل توجه تورم بخش خدمات، احتمالاً به دلار آسیب می‌رساند و بالعکس.

روز جمعه، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده گزارش مشاغل ماه سپتامبر را منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود حقوق و دستمزد غیرکشاورزی پس از افزایش 315000 نفری در ماه اوت، 250000 نفر افزایش یابد. البته ادعاهای اولیه هفتگی بیکاری از اواسط تابستان به طور پیوسته در حال کاهش بوده است، اما نظرسنجی ماه آگوست بیانگر کندی قابل توجهی در رشد اشتغال در بخش خصوصی است.

از این رو، می‌توان گفت بعید است که ارقام بازار کار در ماه سپتامبر بر چشم‌انداز سیاست فدرال رزرو تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با این وجود، سرمایه‌گذاران می‌توانند رشد ضعیف‌تر از میزان پیش‌بینی‌شده گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) را به‌عنوان بهانه‌ای برای فروش دلار ببینند و پیش از پایان هفته، در را برای اقدامات صعودی طلا باز کنند. از طرف دیگر، اگر NFP با سرعتی قوی‌تر از مقدار پیش‌بینی‌شده افزایش یابد، فعالان بازار می‌توانند به دنبال افزایش سود دلاری خود باشند.

نرخ بیکاری

چشم‌انداز فنی طلا با نگاهی به نمودار قیمت طلا

بررسی نمودار نوسانات فلز زرد نشان می‌دهد که طلا با مقاومت فوری در 1680 دلار روبرو می‌شود، جایی که میانگین متحرک ساده 20 روزه قرار دارد. در صورتی که فلز زرد از آن سطح بالاتر رود و استفاده از آن را به عنوان سطح پشتیبانی آغاز کند، می‌تواند 1690 دلار (فیبوناچی 38.2% اصلاح آخرین روند نزولی) و 1700 دلار (سطح روانی) را هدف قرار دهد. در حالت ایده‌آل، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه بالای 50 در آن سناریو باقی می‌ماند و تغییر صعودی در چشم‌انداز فنی را تایید می‌کند.

در جهت نزولی، 1665 دلار (فیبوناچی 23.6% اصلاحی) به عنوان حمایت اول، قبل از سطح 1650 دلار (سطح استاتیک) قرار می‌گیرد. بسته‌شدن روزانه پایین‌تر از 1650 دلار می‌تواند به عنوان یک پیشرفت نزولی قابل توجه در نظر گرفته شود و باعث کاهش طلا (XAU/USD) به سمت نقطه پایانی روند نزولی، و رسیدن به عدد 1620 دلار شود.

نمودار قیمت طلا

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 9 مهر 1401 ساعت 13:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین