خبر

هشدار محققان در مورد تاثیرات زیست محیطی بیت‌کوین

هشدار محققان در مورد تاثیرات زیست محیطی بیت‌کوین

به گفته‌ی محققان، استخراج بیت‌کوین تاثیرات مخربی بر محیط زیست می‌گذارد. پروژه‌ی ادغام اتریوم باعث افزایش حساسیت‌ها به سیستم اثبات کار بیت کوین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، فرایند استخراج بیت کوین (BTC) همواره مورد انتقاد حامیان محیط زیست و سایر کارشناسان قرار داشته است؛‌ حتی در این روزها که بیت کوین به شدت گرفتار یک بازار نزولی شده است، تحقیقات دانشمندان درباره‌ی میزان مصرف انرژی سیستم اثبات کار (PoW) بیت کوین و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست هم‌چنان ادامه دارد.

محققان بخش اقتصاد دانشگاه نیومکزیکو در جدیدترین مقاله‌ی خود که در 29 سپتامبر (7 مهر) منتشر شد، ادعا می‌کنند که بیت کوین از لحاظ میزان آسیب‌رسانی به محیط زیست و شرایط آب‌و‌هوایی، با سوخت‌های فسیلی قابل مقایسه است.

محققان دانشگاه نیومکزیکو تلاش کردند میزان آسیب زیست محیطی مرتبط با مصرف انرژی ناشی از استخراج بیت کوین و مکانیسم اثبات کار (PoW) آن را تخمین زده و با سایر صنایع مقایسه کنند. آن‌ها ادعا کرده‌اند که بین سال‌های 2016 تا 2021، به طور متوسط، با افزایش هر 1.00 دلار در ارزش بازار بیت کوین، 0.35 دلار به محیط زیست جهانی آسیب وارد شده است.

به گفته‌ی این محققان، در سازوکار بیت کوین از انرژی‌های پایدار استفاده نمی‌شود و بعید است که حتی در آینده‌ی نزدیک شبکه‌ی بیت‌کوین سیستم اثبات کار خود را رها کرده و به سیستم اثبات سهام (PoS) منتقل شود.

به گفته‌ی آن‌ها: «اگر صنعت بیت کوین در اسرع وقت مسیر تولید خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر ندهد، نهادهای نظارتی و قانونگذاری باید به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا هر گونه تاخیر در این کار، باعث افزایش آسیب‌های زیست‌محیطی در سرتاسر جهان می‌شود.»

لاچلان فینی، بنیانگذار و مدیر عامل آژانس توسعه‌ی بلاک چین لبریس در استرالیا، به تازگی در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف گفته است: «پس از انجام پروژه‌ی ادغام اتریوم و انتقال این شبکه به سیستم اثبات سهام، فشارها بر بیت کوین افزوده شده و بسیاری از افراد جامعه‌ی کریپتو انتظار دارند شبکه‌ی بیت کوین نیز اقدامات لازم را برای انجام یک پروژه‌ی مشابه آغاز کند.»

البته، در این خصوص، عده‌ای از محققان و تحلیلگران نیز نظرات متفاوت و حتی متضادی دارند. محققان دانشگاه کمبریج به تازگی گزارش داده‌اند که در حال حاضر، شبکه‌ی بیت کوین سالانه 94 تراوات ساعت (TWh) برق مصرف می‌کند. این محققان میزان مصرف برق ماینرهای بیت کوین را آن‌چنان زیاد نمی‌دانند؛ زیرا طبق استدلال آن‌ها، مجموع مصرف برق یخچال‌های ایالات متحده به تنهایی از مجموع مصرف برق ماینرهای بیت کوین بیش‌تر است. میزان مصرف برق مجموع یخچال‌ها در ایالات متحده به تنهایی سالانه 104 تراوات ساعت است.

با سقوط شدید ارزش بیت کوین، بسیاری از ماینرها در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته‌اند. در ایالات متحده، برخی از ماینرها برای تامین هزینه‌های خود، بخش از نیروی برق خود را به فروش می‌رسانند. 

بیت کوین، در چند هفته‌ی اخیر دچار نوسان‌های قیمت شده است. در لحظه‌ی نگارش این مطلب، حوالی ساعت 11:30 روز شنبه 9 مهر، بیت کوین با قیمت 19,320 دلار معامله می‌شود. 

نمودار قیمت بیت کوین

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
شنبه 9 مهر 1401 ساعت 11:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین