خبر

عامل مهم افزایش قیمت سکه چیست؟

عامل مهم افزایش قیمت سکه چیست؟

فعالان بازار باور دارند که افزایش قیمت دلار مهم‌ترین عاملی است که سکه امامی را در مسیر صعودی قرار داده است.

به گزارش نبض بازار، با رویکرد بررسی نوسانات فلزات گرانبها، قیمت طلا (XAU/USD) در آسیا پس از افزایش قیمت از ۱۶۲۰.۰۰ دلار حرکت اصلاح زمانی را نشان می‌دهد. این فلز گرانبها پس از ناکامی در حفظ سطحی بالای ۱۶۶۰.۰۰ دلار به تدریج در حال کاهش است؛ با این حال، روند صعودی همچنان در حال و هوای شاد بازار، مطلوب به نظر می‌رسد. در این بین، کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده باعث افزایش شدید دارایی‌های حساس به ریسک شد. گفتنی است که بازدهی معیار ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده به شدت از ۴ درصد به حدود ۳.۷ درصد کاهش یافت.

قیمت اونس طلا از نظر جهانی نیز در هفته گذشته تا حدی بالا آمد و این موضوع موجب شده است که تا حدی فشار‌های کاهشی در بازار کمرنگ شود. با این حال، جهت آتی قیمت سکه را روند دلار تعیین خواهد کرد و نه رفتار اونس طلا.

معامله گران سکه امامی سعی دارند این فلزگران بها را وارد کانال ۱۵میلیون تومانی کنند. گفته می‌شد که دیروز در بازار پشت خطی نیز این فلز گران بها به بالای محدوده ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان صعود کرده است. برخی فعالان باور دارند که افزایش قیمت دلار مهم‌ترین عاملی است که سکه امامی را در مسیر صعودی قرار داده است.

از این زاویه دید می‌توان گفت که در صورت عدم افزایش قیمت دلار، سکه نیز از فاز افزایشی خارج خواهد شد، خصوصا که حباب سکه امامی در سطح بالایی قرار دارد و با این سطح از حباب، دشوار است که خریداران بنیادی و درازمدت وارد بازار شوند.

دیروز حتی با در نظر گرفتن دلار ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومانی، فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار نزدیک به سطح ۱۸ درصدی بود. چنین سطح حبابی در سال جاری سابقه نداشته است. با توجه به این موضوع می‌توان رشد سکه بدون افزایش قیمت دلار را منتفی دانست. با این حال، برخی فعالان باور دارند که افزایش بیشتر قیمت دلار می‌تواند رفتار سکه بازان را نیز هیجانی کند و زمینه ساز ورود فلز گران بهای داخلی به بالای مرز ۱۵ میلیون تومانی شود.

 

عامل مهم افزایش قیمت سکه چیست؟

منبع:
شنبه 9 مهر 1401 ساعت 11:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین