خبر

پشت پرده ارزش فرانک سوئیس

پشت پرده ارزش فرانک سوئیس

به گفته‌ی «توماس جردن» رئیس بانک ملی سوئیس، گرچه فرانک سوئیس به عنوان پناهگاه امن تلقی می‌شود اما برخلاف افزایش ظاهری، از ارزش بالایی برخوردار نیست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از خبرگزاری رویترز، توماس جردن، رئیس بانک ملی سوئیس (SNB)، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه سوئیسی صراحتأ اعلام کرد فرانک سوئیس علیرغم افزایش اسمی آن ارزش چندانی ندارد و افزود که بانک مرکزی قصد دارد عمداً نحوه‌ی نگاهش به ارز امن را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد.

جردن در این مورد خاطرنشان کرد: «در گذشته، ما به فرانک سوئیس به عنوان ارزی بسیار ارزشمند یا حتی بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده رجوع می‌کردیم تا سیگنالی در مورد نیاز به مداخله ارائه دهیم. در حال حاضر، ارزش فرانک سوئیس، دیگر بالا نیست و ما نمی‌خواهیم در مورد هر حرکتی اظهار نظر کنیم.»

اظهارات او در حالی بیان می‌شود که SNB پس از سال‌ها مداخله ارزی و نرخ‌های بهره منفی، تمرکز خود را به استفاده از قدرت فرانک برای مبارزه با تورم قرار می‌دهد تا از ترس فلج‌شدن اقتصاد وابسته به صادرات، فرانک را مهار کند.

مهار فرانک

جردن با نگاهی به عملکرد بانک‌های مرکزی اظهار داشت «از آنجا که سایر بانک‌های مرکزی همین استراتژی را اتخاذ کرده‌اند، شاهد دوره‌‌ی افزایش ارزش ارز رقابتی نبوده‌ایم. از سوی دیگر، ارز سرزمین آفتاب تابان، ین در پایین‌ترین سطح تاریخی قرار دارد. به علاوه، پوند نیز ارزش قابل توجهی را از دست داده است و یورو نسبتا ضعیف است. من نشانه‌هایی از ارزش‌گذاری رقابتی نمی‌بینم. حال آنکه دو ارز قدرتمند، دلار آمریکا و فرانک سوئیس، همواره به عنوان پناهگاه‌های امن در نظر گرفته می‌شوند.»

جردن با اشاره به عدم بیان شفاف در مورد ادامه‌ی رویکرد بانک، خاطرنشان کرد: «اگر فرانک به شدت افزایش یابد که محیط سیاست پولی بیش از حد محدود شود، SNB به مداخله ادامه خواهد داد. اما ما همچنین نمی‌خواهیم مشکل تورم را با فرانک بسیار ضعیف تشدید کنیم.»

وی ترازنامه SNB را یک ابزار سیاستی نامید که می‌تواند در کنار نرخ سیاستی خود، آن را برای تضمین ثبات قیمت‌ها مورد استفاده قرار دهد.

جردن پایان‌دادن به ترازنامه SNB را مستلزم مدت زمانی قابل توجه دانست و افزود: «ما قرار نیست ترازنامه خود را صرفاً به دلیل ابعاد زیاد تعدیل کنیم، اما اگر به ما کمک کند ثبات قیمت را تضمین کنیم، مطمئناً این کار را خواهیم کرد.»

جردن در پایان مصاحبه با صراحت بیان کرد: «اگر بخواهیم مقادیر زیادی از دارایی‌های ارز خارجی را فوراً بفروشیم، این کار فشار بیش از حدی ایجاد می‌کند. مناسب‌ترین زمان برای فروش زمانی است که فشار تورمی داریم، نرخ بهره به وضوح مثبت است و فرانک روند ضعیفی را نشان می‌دهد.»

مهار فرانک سوئیس

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 9 مهر 1401 ساعت 11:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین