خبر

طلا به ماه ششم زیان پا نهاد

طلا به ماه ششم زیان پا نهاد

با وجود نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی، طلا همچنان در تلاش است کشش معناداری به دست آورد، اما امروز از بالاترین سطح روز جمعه کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی با رویکرد بررسی نوسانات طلا در روزهای اخیر نوشت: طلا بخش عمده‌ای از رشدهای روزانه خود را که در روز جمعه به بالاترین سطح هفتگی خود رسیده بود، از دست داد و در اوایل جلسه آمریکای شمالی به زیر سطح 1665 دلار عقب‌نشینی کرد.

علیرغم نگرانی‌های فزاینده رکود اقتصادی و ریسک ژئوپلیتیکی، طلا (XAU/USD) به عنوان پناهگاه امن تلاش می‌کند تا هر گونه کشش معناداری را به دست آورد؛ البته در این اثنا، فدرال رزرو تعهدی همه‌جانبه برای کنترل تورم را به عهده دارد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند که بانک مرکزی ایالات متحده به چرخه افزایش نرخ تهاجمی خود پایبند خواهد بود و احتمال افزایش 0.75 واحدی دیگر نرخ بهره را در نوامبر در نظر می‌گیرند. شایان ذکر است که این شرط‌ها با انتشار داده‌های مربوط به هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) در روز جمعه مجدداً تأیید شد و همچنان به عنوان یک باد مخالف برای طلای بدون بازده عمل می‌کند.

افزایش نرخ بهره

جدای از این، تقاضای دوباره دلار آمریکا عامل دیگری است که فشار نزولی بیشتری بر کالای دلاری وارد می‌کند. در واقع، شاخص USD، که عملکرد دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزها اندازه‌گیری می‌کند، از پایین‌ترین سطح هفتگی بهبود یافته و در حال حاضر، به نظر می‌رسد که عقب‌نشینی شدید این هفته از بالاترین سطح دو دهه اخیر متوقف شده است. با این حال، تاثیر حرکت بانک مرکزی انگلیس برای آرام‌کردن بازارها، اسکناس 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده را از بالاترین رقم 12 ساله در روز چهارشنبه دورتر می‌کند.

این امر به نوبه‌ی خود، مانع از شرط‌بندی گاوهای(معامله‌گران امیدوار به افزایش قیمت) دلار آمریکا می‌شود. جدای از این‌ها، محیط پرریسک کنونی، تا حدی از طلا حمایت می‌کند و باید حداقل در حال حاضر کمکی برای محدودکردن جنبه نزولی آن باشد. با این وجود، این فلز گرانبها همچنان در مسیر ثبت ششمین ماه متوالی زیان و بزرگترین سقوط سه ماهه از اوایل سال 2021 قرار دارد.

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 9 مهر 1401 ساعت 10:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین