خبر

دلار قوی؛ قصه پُرغصه پوند و یورو

دلار قوی؛ قصه پُرغصه پوند و یورو

در حالی که دلار آمریکا پیرو مداخله ارزی بانک مرکزی انگلیس در بازار، روند کاهشی خود را متوقف کرد، پوند و یورو امروز با کاهش مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، پوند و یورو در روز پنج‌شنبه سقوط کردند؛ در حالی که دلار آمریکا افت اخیر را پس از کاهش مداخله بانک مرکزی انگلیس در بازارهای اوراق قرضه کاهش داد.

در این بین، سرمایه‌گذاران همچنان منتظر آمار تورم آلمان بودند.

پس از آن که BoE از برنامه خرید اضطراری اوراق قرضه برای حمایت از بازاری خبر داد که با پوند در حال سقوط آزاد بود، ارز بریتانیا در روز چهارشنبه بیشترین جهش را از اواسط ژوئن به خود دید.

اما با وجود تردیدهای آزاردهنده در مورد مدیریت اقتصادی بریتانیا و چشم‌انداز رشد جهانی، استرلینگ در ساعت 751 به وقت گرینویچ، 1 درصد کاهش یافت و به 1.0776 دلار رسید و یورو نیز با افت 1 درصدی به 0.9642 دلار رسید؛ می‌توان گفت نقش دلار آمریکا در این کاهش‌ها همچنان پررنگ بود که توانست جایگاه خود را بازیابد.

در سناریوی مالیاتی، نخست وزیر لیز تراس از بودجه کاهش مالیات خود دفاع کرد.

کریس ترنر، رئیس بازارهای جهانی در ING به نقش کلیدی بانک مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: «فقط بانک مرکزی می‌تواند اقدامات زیادی برای حمایت از ارز انجام دهد، زیرا ما فکر می‌کنیم مداخله فارکس و افزایش نرخ اضطراری، روی میز و در دستور کار نیست؛ و طبیعی است که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هیچ تغییری را در داستان قدرت دلار طی شش تا نه ماه آینده مشاهده کنیم». 

دلار قوی

وی افزود: «انتظار می‌رود نوسانات ارز بالا بماند... بدیهی است که تلاش برای حفظ استرلینگ تا نشست نرخ بهره در 3 نوامبر یا به‌روزرسانی مالی 23 نوامبر، چالشی سخت برای سیاست‌گذاران خواهد بود».

گفتنی است که استرلینگ در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح خود یعنی 1.0327 دلار سقوط کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران نظر قاطعانه‌ای در مورد برنامه‌های بریتانیا برای کاهش مالیات ارائه کردند؛ شایان ذکر است که این مالیات از طریق افزایش گسترده استقراض تامین می‌شود. در عین حال بانک مرکزی برای مهار تورم در تلاش و تقلاست.

حضور مقامات BoE دیوید رامسدن، سیلوانا تنریرو و هاو پیل بعداً در روز پنج‌شنبه و همچنین سخنرانی کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی در روز دوشنبه برای حزب محافظه‌کار خود، از نزدیک بازبینی خواهد شد.

فیلیپ وی، استراتژیست ارز DBS، خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد استرلینگ هنوز از خطر جان سالم به در نبرده است. به وضوح دیده می‌شود که بانک مرکزی (BoE) به علامت رسیدگی می‌کند، نه علت!»

وی قاطعانه افزود: «دولت به اعتبار طرح‌های کاهش مالیات پرداخته است که منتقدان آن را بار مضاعفی بر دوش مشکلات تورم تلقی می‌کنند.»

مشکلات تورم

پیرامون یورو چه روی داد؟

پس از اینکه داده‌ها نشان داد تورم سالانه اسپانیا از 10.5 درصد به 9 درصد در سپتامبر کاهش یافت، یورو نیز اندکی ضعیف شد. سرمایه‌گذاران از نزدیک ارقام تورم آلمان را که قرار است در ساعت 1200 به وقت گرینویچ اعلام شود، دنبال خواهند کرد تا نشانی از مسیر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا داشته باشند.

استر ریچلت، تحلیلگر فارکس در کامرز بانک تاثیر بر نرخ ارز یورو را جزئی دانست و ابراز داشت: «تا زمانی که یک غافلگیری کامل (داده‌های تورمی) وجود نداشته باشد، تاثیرگذاری بر نرخ یورو حاشیه‌ای خواهد بود، زیرا بانک مرکزی اروپا در حال حاضر به وضوح سیگنال می‌دهد که با افزایش قاطع نرخ بهره، به سطوح بالای تورم واکنش نشان خواهد داد.»

قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالت NRW آلمان در ماه سپتامبر 1.8 درصد افزایش یافت که بالاترین جهش ماهانه از ماه مارس بود و افزایش 10.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را منعکس کرد.

یورو

پیرامون شاخص دلار چه گذشت؟

شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر استرلینگ، یورو و چهار همتای دیگر اندازه‌گیری می‌کند، پس از گذراندن بدترین روز خود از مارس 2020 در روز چهارشنبه، با 0.66 درصد افزایش به 113.78 رسید و کمی پایین‌تر از 114.78 قرار گرفت.

با نگاهی به موقعیت بازارها می‌توان مشاهده کرد که عقب‌نشینی رسمی به ویژه در آسیا قوی‌تر شده است؛ چرا که در این قاره، ژاپن، کره جنوبی، هند و اندونزی در بازارهای مالی به درجات مختلف مداخله می‌کنند تا از ارزها و قیمت دارایی‌های خود حمایتی موثر به عمل آوردند.

در سایر نقاط، دلار استرالیا، ارز حساس به ریسک، با 1.2 درصد کاهش به 0.6443 دلار رسید. ارزیابی جدید قیمت‌های مصرف‌کننده نشان داد که تورم سالانه از آگوست تا جولای اندکی کاهش یافته است و این امید را ایجاد می‌کند که فشار هزینه‌ها ممکن است به اوج خود نزدیک شود.

دلار استرالیا

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 7 مهر 1401 ساعت 14:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین