خبر

اقتصاد متزلزل، نفت ضعیف

اقتصاد متزلزل، نفت ضعیف

پس از اینکه به دلیل تقویت دلار، تقاضای نفت محدود شد، قیمت طلای سیاه افزایش بیش از 3 دلاری جلسه قبل را معکوس کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت نفت روز پنج‌شنبه پس از افزایش بیش از 3 دلاری در جلسه قبل، کاهش یافت؛ در حالی که دلار قوی تقاضای نفت را محدود، و نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز متزلزل اقتصاد جهانی، احساسات بازار را مختل کرده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 629 به وقت گرینویچ 91 سنت یا 1 درصد کاهش یافت و به 88.41 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام آمریکا با 80 سنت یا یک درصد کاهش به 81.33 دلار رسید.

شایان ذکر است که هر دو شاخص در دو جلسه قبل پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح 9 ماهه این هفته، بهبود یافتند. این حرکت پس از افت موقت شاخص دلار و کاهش بیش از انتظار موجودی سوخت آمریکا روی داد که باعث افزایش امیدها به بهبود تقاضای مصرف‌کننده شد.

با این حال، شاخص دلار در روز پنج‌شنبه دوباره روند صعودی داشت که ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را کاهش داد و ترس از رکود جهانی را تقویت کرد.

در کشور اژدها، چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان است، سفر در تعطیلات ملی یک هفته‌ای پیش رو به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر خواهد رسید؛ زیرا قوانین پایدار پکن برای مقابله با کووید صفر باعث شده مردم در خانه بمانند و طبیعی است که گرفتاری‌های اقتصادی، هزینه‌ها تعدیل می‌کند.

کووید صفر

در حوزه بانک‌ها، بانک انگلستان اعلام کرد که متعهد است بین چهارشنبه تا 14 اکتبر هر تعداد اوراق قرضه دولتی با تاریخ بلندمدت را، که به نام گیلت شناخته می‌شوند، بخرد تا ارز خود را تثبیت کند؛ این بیانیه زمانی منتشر شد که پس از اعلام برنامه‌های بودجه‌ای دولت انگلیس در هفته گذشته، پوند سقوط کرد.

در این بین، گلدمن ساکس روز سه شنبه، با اشاره به انتظارات کاهش تقاضا و تقویت دلار آمریکا، پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال 2023 را کاهش داد؛ البته خاطرنشان کرد ناامیدی از عرضه جهانی، باعث تقویت چشم‌انداز بلندمدت صعودی شده است.

اقتصاددانان سیتی پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی چین را برای سه ماهه چهارم سال 2022، از 5 درصد رشد سالانه به 4.6 درصد کاهش داده‌اند.

علاوه بر آن، تحلیلگران سیتی روز چهارشنبه در یادداشتی صراحتأ به اقدامات سختگیرانه کووید صفر و بخش ضعیف دارایی اشاره کردند که می‌تواند به طور مستمر، چشم‌انداز رشد را مختل کند.

در سوی دیگر جهان، اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه از جمله محدودیت قیمت نفت برای کشورهای ثالث پیشنهاد کرده است. اما 27 کشور عضو بلوک برای اجرای آنها باید بر اختلافات خود غلبه کنند.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 7 مهر 1401 ساعت 11:48
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین