خبر

بازار پوند؛ بی‌رونق!

بازار پوند؛ بی‌رونق!

در پی اعلام مداخله بانک انگلستان در بازارهای مالی، پوند انگلیس کاهش یافت؛ حال آنکه این امر دلار را به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رساند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از اینکه بانک انگلستان (BOE) اعلام کرد که به منظور ایجاد رونق به بازار ورود خواهد کرد، پوند دوباره کاهش یافت؛ و این سیگنال دیگری در بازارهای مالی بود که به رساندن دلار به آخرین اوج دو دهه ‌آن کمک کرد.

بانک انگلستان با قاطعیت اعلام کرد که از هم اکنون تا 14 اکتبر اقدام به خرید هر تعداد اوراق قرضه دولتی می‌کند تا بازارهای مالی تثبیت شود. طبق گزارشات رسیده به رویترز، این بانک در شروع هفته آینده برنامه فروش طلایی خود را به تعویق خواهد انداخت.

زمانی که بازارها سعی کردند هضم کنند این برای پوند چه معنایی دارد، ارز انگلیس به شدت افزایش یافت و تا 1.084 دلار جهش، اما پس از آن مجددأ سقوط کرد و آخرین بار با افت 1.5 درصدی به 1.0583 دلار رسید.

جان هاردی، رئیس استراتژی فارکس در بانک ساکسو بر این باور است که: «فشار بر نرخ‌های بریتانیا برای افزایش، بازارهای مالی در بریتانیا را شکسته است...، در این راستاست که آنها (BoE) مجبور به حرکت شدند.»

هاردی افزود: «از آنجایی که بقیه جهان در حالت انقباضی هستند، پوند قطعأ منفی خواهد بود. هنگامی که بازار تلاش کرد با این رویداد مقابله کند، واکنش‌های عجیب و غریبی را مشاهده کردیم، و کمی تغییر در احساس ریسک مردمی وجود دارد که با خود می‌اندیشند «اوه خدای من! بانک انگلستان همچون قناری در معدن زغال سنگ است! آیا داستان چیز دیگری است؟ آیا بانک‌های مرکزی دیگر باید تغییر کنند؟ صادقانه بگویم به نظرم هنوز برای معامله کمی زود است.»

از سوی دیگر، قیمت‌های اولیه دولت بریتانیا پس از اعلام این خبر افزایش یافت و بازده طلای 30 ساله با کاهش حدود 30 واحد پایه مواجه شد.

حرکت استرلینگ در شرایطی رخ داد که دلار صعود بی‌امان خود را از سر گرفت.

شاخص دلار آمریکا حدود 0.5 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود یعنی 114.78 رسید.

شاخص دلار آمریکا

بازده خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده برای اولین بار از سال 2010 به 4 درصد افزایش یافت و قبل از بازگرداندن این سودها به 4.013 درصد رسید، همانطور که بازده اوراق قرضه دولتی اروپا پس از اقدام بانک انگلستان تقویت شد.

لازم به ذکر است که رشد دلار بر مبنایی گسترده صورت گرفت، به طوری که یورو 0.37 درصد کاهش یافت و به 0.9557 دلار رسید، و دلار استرالیا، که به خصوص به نوسانات احساسات سرمایه‌گذاران حساس است، 0.56 درصد کاهش یافت.

گفتنی است تحلیلگران ING در یادداشت صبحگاهی، تلاش برای گزینش دلار در صدر شرایط فعلی را تمرینی بیهوده دانستند و با قاطعیت عنوان کردند: «مقاومت (در برابر قدرت دلار) بیهوده است. خواه داده‌های ایالات متحده در جهت صعودی غافلگیرکننده باشد، خواه فصل‌های جدید بحران انرژی در اروپا رقم بخورد، دولت ایالات متحده اصلاً نگرانی نسبت به دلار قوی نشان نمی‌دهد؛ اینطور که به نظر می‌رسد همه سیستم‌ها به دنبال افزایش دلار هستند.»

از منظر ارزهای دیگر، ین آخرین بار 144.7 در هر دلار بود که تغییر چندانی در روز نداشت، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر باقی ماند و حتی مداخله ژاپن برای تقویت ارز آسیب‌پذیر در هفته گذشته کمکی نکرد.

در سایر نقاط آسیا، ارز سرزمین اژدها نیز در روز چهارشنبه سقوط کرد؛ یوان چین ضررهای خود را افزایش داد تا جلسه داخلی را در پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار از زمان بحران مالی جهانی به پایان برساند. این در حالی است که یوان فراساحلی تحت فشار انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا، به پایین‌ترین حد خود رسید.

با تمام آنچه بیان شد، نشانه‌هایی وجود دارد که سیاست‌گذاران چینی را نگران کرده است. رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع معتبر گزارش داد که مقامات پولی چین از بانک‌های محلی می‌خواهند ابزار تثبیت یوآن را که دو سال پیش کنار گذاشته شده بود، احیاء کنند؛ چرا که آنها به دنبال هدایت و دفاع از ارزی هستند که به سرعت در حال ضعیف‌شدن است.

یوان

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت 16:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین