خبر

چهارشنبه غم‌انگیز یوان

چهارشنبه غم‌انگیز یوان

با تشدید نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین و در بحبوحه‌ی تشدید سیاست پولی فدرال رزرو، یوان امروز به پايين‌ترین حد خود از سال 2008 سقوط کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، یوان چین در حالی که روزهای غم‌انگیزی را می‌گذراند در روز چهارشنبه به ضعیف‌ترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2008 سقوط کرد. منشاء این ضعف آن بود که انبوهی از اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو و تشدید نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین به این ارز ضربه زد.

در این راستا، یوان با 0.7 درصد کاهش به 7.2244 رسید که ضعیف‌ترین سطح آن از اواخر سال 2007 است. ارزش این ارز در سال جاری بیش از 13 درصد سقوط کرد که رکود شدید اقتصادی چین و تشدید سیاست فدرال‌رزرو عوامل اصلی این سقوط بود.

گفتنی است که یوان در معاملات فراساحلی روز چهارشنبه به پایین‌ترین حد خود رسید.

اگر بخواهیم نگاهی به رویکرد بانکی این ارز داشته باشیم به روشنی می‌توان دریافت کرد که یوان به شدت تحت فشار فزاینده‌ای از شکاف ایجادشده در نرخ‌های بهره داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است. بانک خلق چین یکی از معدود بانک‌های مرکزی است که نرخ بهره را در سال جاری کاهش می‌دهد، این در حالی است که اکثر همتایان آن برای جلوگیری از افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش دادند.

کاهش نرخ بهره در چین

از سوی دیگر، چین در بحبوحه کاهش رشد اقتصادی با سطوح تورمی آرامی مواجه است. شایان توجه است که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم به سختی رشد کرده و احتمالاً در سه ماه منتهی به سپتامبر با رکود روبرو خواهد شد.

چین همچنین در سال جاری مجموعه‌ای از اقدامات محرک را اعمال کرده است که شرایط نقدینگی محلی را افزایش داده و همین امر باعث وقفه در ارزش یوان شده است. دولت اکنون در تلاش است تا یک اقدام متعادل‌کننده بین تقویت رشد اقتصادی و جلوگیری از ضعف بیشتر یوان صورت دهد.

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، با نگاهی به تحولات نوسانی ارزها هشدار داد که ایالات متحده با «مشکل تورمی جدی» مواجه است که احتمالاً به تشدید سیاست پولی بیشتر اشاره دارد؛ لازم به ذکر است که این کشور با تورم در بالاترین حد 40 سال اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

برخلاف بولارد، نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس در پیشگویی خود کمتر جنبه احتیاط را رعایت کرد و با جدیت اظهار داشت که سخت‌گیری‌های زیادی در مسیر حرکت وجود دارد. نرخ بهره ایالات متحده در سال جاری 300 واحد پایه افزایش یافته است و احتمالاً سال را در حدود 4.4 درصد به پایان خواهد رساند که بالاترین نرخ در 16 سال اخیر به حساب می‌آید.

شایان ذکر است که اظهارات کشکاری و بولارد تنها چند روز پس از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو عمومی شد و به منزله‌ی هشداری بود که خطر ضعف اقتصادی در مبارزه با تورم را به همراه خواهد داشت. سیگنال‌های تشدید سیاست فدرال رزرو، موج‌هایی را در بازارهای مالی جهانی ایجاد کرد و بدین ترتیب یوان و همتایان آسیایی آن با فروش طولانی مواجه شدند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت 11:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین