خبر
 

راهنمای کاربردی در خرید فرش ماشینی

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فرش ماشینی، یکی از انواع منسوجات مناسب کفپوش است که توسط دستگاه بافت فرش ماشینی تولید شده و به طور کلی این نوع فرش‌ها از گونه‌های مصنوعی فرش‌های دستباف می‌باشند. یکی از بارزترین تفاوت‌های فرش ماشینی و دستباف این است که فرش ماشینی توسط ماشین آلات صنعتی ساخته شده است؛ در حالی که فرش های دستباف توسط دستان قالیبافان بافته می‌شوند. همچنین فرش ماشینی قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه تری نسبت به فرش دستباف دارد. دلیل آن نیز استفاده از الیاف های مصنوعی در فرش است.

در حالت کلی، پروسه تولید و طراحی نقش و نگار بر روی فرش های ماشینی بسیار آسان تر از فرش های دستباف است. این فرش ها دارای طرح ها و مدل های متنوعی هستند که برای مکان های مختلف طراحی و دیزاین شده اند. امروزه فروش فرش‌های ماشینی نسبت به فرش دستباف بسیار بیشتر است، زیرا این فرش ها دارای نقشه‌های متنوع، سرعت بافت بالا، اندازه و سایزهای متنوع، قیمت مناسب و متناسب با بودجه افراد مختلف هست.

 ویژگی های مهم در قیمت فرش ماشینی

فرش ماشینی، به یکی از فرش های دوست داشتنی برای همه تبدیل شده است . افرادی که به دنبال فرش ارزان تری هستند، می‌توانند فرش ماشینی 700 شانه را با قیمت مناسبی نسبت به سایر فرش ها خریداری کنند. لازم به ذکر است که ارزان بودن فرش ها به معنی بی کیفیت بودن آن ها نیست. زیرا در فرش های 700 شانه از تراکم و شانه کمتری استفاده شده است. بهتر است از این نوع فرش ها در مکان هایی که رفت و آمد زیادی دارند استفاده شود. فرش های ماشینی 700 شانه از ضخامت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر در خرید فرش محدودیت هزینه ندارید میتوانید بهترین و باکیفیت ترین نوع فرش را که 1200 یا 1000 شانه است، خریداری کنید. زیرا این نوع فرش ها به دلیل تراکم بالا شباهت زیادی به فرش های دستباف دارند. ناگفته نماند که یکی از بهترین نوع فرش‌های ماشینی که مانند فرش دستباف از تراکم بالایی برخوردار است، فرش 1500 شانه می‌باشد.

در حالت کلی، پر طرفدار ترین فرش های ماشینی در ایران، فرش 9 متری و فرش 6 متری است که بیشر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با بررسی قیمت فرش به صورت آنلاین در سایت های معتبری مثل ایران کارپت، نسبت به خرید فرش اقدام کنید.

چه عواملی در کیفیت فرش ماشینی موثر است؟

فرش ماشینی از ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی برخوردار است. ناگفته نماند که نوع الیاف استفاده شده در فرش ماشینی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت این فرش دارد. همچنین نوع دستگاه بافت فرش در کارخانه در کیفیت فرش ماشینی بسیار موثر است. یکی از نخ های تولید شده در زمینه تولید فرش، نخ های آکریلیک هیت ست هستند که دارای کیفیت فوق العاده ای می‌باشند.  هیت ست اکرلیک دارای تراکم زیادی در بافت هایش می‌باشد. این نخ ها در مقابل حرارت، رطوبت، گرما و سرما بسیار مقاوم هستند.

بنابراین، بهترین و مقاوم ترین و با کیفیت ترین نوع نخ در تولید فرش های ماشینی، نخ هیت ست اکرلیک می‌باشد. این نوع نخ ها بیشتر در فرش کاشان دیده می‌شود. همانطور که گفته شد نوع دستگاه بافت فرش ماشینی در کیفیت این فرش ها بسیار موثر است. بهترین نوع دستگاه بافندگی فرش که از کیفیت بالایی برخوردار است، دستگاه 1200شانه  vandewiele HCLX2 می‌باشد.

 برای خرید فرش خوب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به هنگام خرید فرش ماشینی، به محلی که قرار است فرش در آن پهن شود نیز توجه ویژه ای داشت. پس بنابراین در خرید فرش، بایستی فضای مورد نظر خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال بهترین نوع کفپوش برای آشپزخانه گلیم می‌باشد. چرا که آشپزخانه یکی از پر رفت و آمدترین مکان‌ های خانه به شمار می‌آید. همچنین گلیم شست و شوی بسیار راحت‌ تر و آسان‌ تری نسبت به سایر فرش‌ها دارد. فرش‌های مدرن و فانتزی برای اتاق خواب بسیار مناسب هستند. موارد زیر از مهمترین نکاتی است که باید در موقع خرید فرش ماشینی به آنها دقت کنید: 

۱- هر فرش ماشینی که خریداری می‌کنید یا محصول ارائه شده، بهترین کیفیت بافته شده در دسته خود (مثلا ریزبافت‌ترین بافت دسته ۷۰۰ شانه یا ریزبافت‌ترین بافت ۱۰۰۰ شانه) باشد چون معمولا اختلاف قیمت در یک دسته و یک نوع بافت کم است.

 ۲- هر گفته‌ی دور از ذهنی را از فروشنده‌ها باور نکنید یا در مورد صحت آن مطمئن باشید مثل "این فرش از فلان کشور آمده" یا "نخ این فرش کاملا نانو است" و از این قبیل موارد. در نظر داشته باشید بیشتر فرش‌ها در ایران تولید می‌شوند و معمولا نخ‌های آکریلیک هستند که می توانید با الیاف ترک، آلمان یا ایرانی بافته شده باشد.

۳- مطمئن شوید فرش ماشینی که خرید می‌کنید اصل بوده و دارای استاندارد، شناسنامه کارخانه و مشخصات بافت شده پشت فرش باشد. در حال حاضر بهترین فرش ماشینی، فرش شاه پسند می باشد، باید در هنگام خرید فرش شاه پسند به شماره ثبت برند دقت کنید و توجه داشته باشید که فرش شاه پسند هیچ پسوند یا پیشوندی ندارد.

 ۴- طرح‌هایی که انتخاب می‌کنید و بافت آن، با اصالت و فرش به روز و در حال بافت باشند که اصطلاحا می‌گویند "پشت دار" هستند و فرش‌های ته انباری یا بی‌کیفیت کارخانه‌های ورشکسته نباشند که اصطلاحاً با عنوان فرش های "استوک" شناخته می شوند. دلیل هم این است که در صورتی که در آینده بخواهید جفت فرش خود را خریداری کنید یا اگر نیاز به پادری یا کناره ست با فرش خود باشید، دچار مشکل خواهید شد.

 ۵- فرشی که خرید می‌کنید ترجیحا دارای ضمانتنامه کتبی باشد و کارخانه تولیدی و فروشنده آن کاملا مشخص باشد.

معرفی انواع جنس نخ و الیاف در فرش ماشینی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید فرش ماشینی باید به آن توجه کنید جنس نخ و الیاف می‌باشد. در بافت تمامی فرش های ماشینی سه نوع نخ پرز، تار و پود مورد استفاده قرار میگیرد. به نخ هایی که به صورت عمودی در فرش ها استفاده می‌شود نخ تار می‌گویند. جنس این نوع نخ از پنبه و پلی استر است. به طور کلی 65 درصد از نخ پلی استر و 35 درصد از نخ پنبه در بافت فرش ها استفاده می‌کنند. اگر از پلی استر بیشتری در بافت فرش استفاده شود شست در شست و شوی این فرش مشکلات جدی به وجود می‌آید. همچنین افزایش جنس پنبه در بافت فرش ها باعث از بین رفتن استحکام فرش می‌شود. جنس نخ جوت یکی دیگر از انواع جنس های فرش ماشینی می‌باشد. لازم به ذکر است که در بسیاری از فرش های ماشینی از نخ جنس جوت کنف استفاده می‌کنند. زیرا که این نوع جنس نخ از مزایای بسیار زیادی برخوردار است.

 نخ پلی استر هیت ست شده در فرش ماشینی با تراکم کم و شانه کم مورد استفاده قرار می گیرد. از بارز ترین مزایای این نوع نخ ها می توان به پرز ندادن آن و عایق بودن آن اشاره کرد. یکی از باکیفیت ترین و مرغوب ترین نخ ها که در بافت فرش های ماشینی استفاده می‌شود نخ های اکرلیک هیت ست شده است. از ویژگی های این نوع نخ ها میتوان به جلوگیری از نفوذ غبار و مقاومت در برابر گرما اشاره کرد. همچنین این نوع نخ ها در برابر نور خورشید بسیار مقاوم می‌باشد. یکی از دلایلی که باعث کاهش مصرف در بافت می‌شود پر حجم و پفکی بودن الیاف می‌باشد. لازم به ذکر است که فرش های ماشینی که از نخ های اکرلیک هیت ست تولید شده‌اند از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار هستند.

در این مقاله سعی کردیم به اختصار مهمترین موارد درباره خرید فرش ماشینی را برای شما مهیا سازیم، ولی اگر به دنبال اطلاعات جامع تر و کاملتری در مورد فرش ماشینی هستید می توانید در وب سایت فرش فیروزه مطالبی با جزییات بیشتر در مورد فرش ماشینی را مطالعه کنید.

نویسنده: پشتیبانی
چهارشنبه 30 شهریور 1401 ساعت 22:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین