خبر

شمش؛ جان بر کف!

شمش؛ جان بر کف!

با توجه به اینکه معامله‌گران در انتظار نشست روز چهارشنبه اروپا، با رقم 1660 دلار سر و کار دارند، قیمت طلا امروز در حاشیه و بدون افزایش باقی ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، وب‌سایت «اف‌ایکس‌استریت» در یادداشتی با رویکرد نوسانات فلزات گرانبها در هفته اخیر نوشت: قیمت طلا (XAU/USD) همچنان در حاشیه است؛ زیرا گاوها و خرس‌ها در آستانه اعلام سیاست‌های پولی کلیدی فدرال رزرو با چالش مواجه هستند. با توجه به این که معامله‌گران با دسترسی به رقم 1660 دلار در حال حرکت به سوی نشست روز چهارشنبه اروپا هستند، قیمت شمش پیرامون کف سالانه تحت فشار باقی می‌ماند و برای دومین روز متوالی کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که شرط‌های متعصبانه بازار برای افزایش نرخ بالاتر از حد انتظار به 18 درصد افزایش یافته است. دلیل این افزایش احتمال، می‌تواند فراخوان نوریل روبینی، عضو شورای روابط خارجی آمریکا و مجمع جهانی اقتصاد در داووس برای مهار تورم «طولانی و سرسام‌آور» و همچنین حمایت از افزایش 1.0 درصدی نرخ بهره فدرال رزرو باشد. همین امر به بازدهی خزانه‌داری و دلار آمریکا اجازه داد قبل از رکود ناشی از نتایج نشست کلیدی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) قوی‌تر بمانند.

نرخ بهره فدرال رزرو
با این اوصاف، شاخص دلار آمریکا (DXY) بالاترین سطح دو هفته‌ای خود را در حدود 110.30 افزایش می‌دهد. در عین حال، بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری معیار از بالاترین سطح چند روزه عقب‌نشینی می‌کند. شایان ذکر است که بازدهی خزانه‌داری 2 ساله ایالات متحده به بالاترین سطح در 15 سال گذشته رسید، و در کنار آن، همتای 10 ساله نیز در روز سه شنبه به بالاترین سطح 11 ساله رسید.

عوامل موثر دیگر بر قیمت طلا چیست؟

به غیر از صحبت‌های مرتبط با فدرال رزرو، نگرانی‌های اقتصادی چین و روسیه نیز بر قیمت طلا XAU/USD تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد قرنطینه جدید ناشی از کووید در مرکز فولاد چین در تانگشان در کنار پیش‌بینی اقتصادی ضعیف بانک توسعه آسیایی (ADB) قرار می‌گیرد تا سختی‌هایی را برای ملت اژدها به تصویر بکشد.

علاوه بر آن، سرفصل‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تقاضای سناتورهای آمریکایی برای تحریم‌های ثانویه بر نفت روسیه نیز ریسک‌پذیری بازار را به چالش می‌کشد.

در میان این بازی‌ها، معاملات آتی S&P 500 نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماهه روز گذشته تحت فشار باقی می‌ماند؛ در حالی که سهام در آسیا و اقیانوسیه قرمز است.

در ادامه راه، حرکت طلا (XAU/USD) به این بستگی دارد که فدرال رزرو تا چه حد موفق می‌شود معامله‌گران را خشنود کند؛ چرا که در همان راستا، اقداماتی را برای مهار تورم و تضمین آسیب اقتصادی کمتر به نمایش می‌گذارد.

تحلیل تکنیکال طلا با نگاهی به نمودار چهارساعته

نمودار چهارساعته طلا
بررسی نمودار چهارساعته نشان می‌دهد که قیمت طلا تمایل نزولی بازار را در کانال روند نزولی از اوایل آگوست طراحی می‌کند. همچنین امیدوار نگه‌داشتن فروشندگان طلا XAU/USD، آخرین چرخش این فلز از میانگین متحرک نمایی 21 (21-EMA) در مرکز تلاقی خرسی قریب‌الوقوع مکدی است.

با این حال، باید توجه داشت که شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌تواند وارد قلمرو فروش اشباع شود و ممکن است با هدف قراردادن کف کانال اعلام‌شده، در حدود 1645 دلار فروشندگان فلز را طی کاهش بیشتر قیمت، آزمایش کند.

از طرف دیگر، شکست صعودی 21-EMA در اطراف 1672 دلار یک دعوت آزاد برای خریداران طلا است؛ زیرا کانال نزولی و 200-EMA می‌توانند به ترتیب پیشرفت‌های حدود 1713 و 1720 دلار را مورد آزمایش قرار دهند.

روند: ضعف بیشتر مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 30 شهریور 1401 ساعت 13:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین