خبر

آنچه تاکنون نفت را به سراشیبی برد

آنچه تاکنون نفت را به سراشیبی برد

در آستانه تصمیم‌گیری فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، نفت امروز تغییر چندانی نداشت؛ نگرانی درباره‌ی رکود اقتصادی عامل کاهش‌های اخیر نفت است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت در روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت، چرا که معامله‌گران در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا از شرط‌بندی‌های بزرگ دوری کرده‌اند؛ این در حالی است که تردیدها در مورد میزان ثابت تقاضا در مابقی سال، همچنان بر تجارت تأثیر می‌گذارد.

بهای معاملات آتی نفت برنت لندن با 0.1 درصد افزایش به 91.84 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا ساعت 21:07 به وقت محلی (01:07 به وقت گرینویچ) با 0.3 درصد کاهش، به 85.09 دلار در هر بشکه رسید.

به طور کلی انتظار می‌رود که فدرال رزرو در روز چهارشنبه نرخ‌های بهره را 0.75 واحد افزایش دهد و این افزایش، همزمان با فعالیت‌های موثر فدرال رزرو برای مهار تورم چشمگیرتر می‌شود؛ تورمی که در حال حرکت به سوی بالاترین حد در 40 سال گذشته است. انتظار می‌رود سایر بانک‌های مرکزی اروپا و آسیا نیز در این هفته نرخ بهره را افزایش دهند، زیرا تورم در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای گسترش یافته است.

گفتنی است که افزایش نرخ بهره با کاهش حجم نقدینگی موجود در بازارها، بر قیمت نفت خام تأثیر می‌گذارد. علاوه بر آن، نقدینگی قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد.

داده‌های این هفته حاکی از آن است که سفرهای جاده‌ای ایالات متحده در ماه جولای 3.3 درصد کاهش یافت، زیرا قیمت‌های بالای سوخت همچنان تقاضای بنزین را در این کشور کاهش می‌دهد. در حالی که کاهش اخیر قیمت بنزین به نفع تقاضای محلی بوده است، اما با ادامه افزایش فشار بر مصرف کنندگان، افزایش نرخ بهره می‌تواند تغییر کند.

کاهش سفرهای جاده‌ای

لازم به ذکر است که افزایش تورم در ایالات متحده عمدتاً به قیمت بالای سوخت مرتبط است که به نوبه‌ی خود محرکی برای اقدامات دولت برای کاهش نرخ‌ها تلقی می‌شود. این کشور امسال به طور پیوسته از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) دور شده و آن را به پایین‌ترین سطح خود در 38 سال گذشته رسانده است.

وزارت انرژی اکنون قصد دارد 10 میلیون بشکه نفت اضافی را پیش از ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا از SPR آزاد کند.

مزیت این امر آن است که همراه با برنامه‌های پالایشگاه‌های نفت خام چین برای افزایش صادرات، می‌تواند منجر به مازاد عرضه بالقوه در بازارهای نفت خام شود.

قیمت نفت از اوج‌هایی که در زمان شروع بحران روسیه و اوکراین به ثبت رسیده بود، کاهش یافته است و اکنون به پایین‌ترین سطح خود در سال نزدیک می‌شود، شاید علت آن باشد که معامله‌گران همواره نگران پیامدهای رکود اقتصادی بوده‌اند که می‌تواند تقاضای جهانی را فلج کند.

پس از آن در روز دوشنبه، این امیدواری ایجاد شد که کاهش محدودیت‌های کووید در چین، به عنوان واردکننده اصلی می‌تواند به نفع تقاضا باشد و به دنبال آن، قیمت‌ها اندکی کاهش یافت.

ناگفته نماند که ناکامی تعدادی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در دستیابی به اهداف تولید خود نیز منجر به افزایش انتظارات در این زمینه شده که عرضه ممکن است در اواخر سال جاری کاهش یابد. و در نهایت، زمستان سخت در اروپا نیز می‌تواند عامل استفاده بیشتر از نفت گرمایشی باشد که گامی موثر به نفع قیمت نفت خام خواهد بود.

زمستان سخت در اروپا

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 29 شهریور 1401 ساعت 13:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین