خبر

صالحی امیری: هزینه کاروان ایران در قونیه کمتر از ۲ میلیون دلار شد

صالحی امیری: هزینه کاروان ایران در قونیه کمتر از ۲ میلیون دلار شد

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: هزینه کاروان ورزشی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی کمتر از ۲ میلیون دلار بود در حالی که کشورهای دیگر ۱۰ برابر ما هزینه کردند.

به گزارش ایران اکونومیست، سیدرضا صالحی امیری امروز (جمعه) در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: ارزیابی من از نتایج کاروان ورزشی کشورمان در قونیه خیلی خوب است. شما باید این نتیجه را با سایر کشورها تطبیق بدهید. وقتی که ما سوم می‌شویم، باید وضعیت کشورها را نیز ببینید. ازبکستان در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. این کشور تصمیم گرفته روی ورزش به عنوان یک قدرت نرم، سرمایه‌گذاری سنگینی داشته باشد و در حد صنعت و حوزه اقتصاد در اولویت قرار بدهد. از طرفی ۲۵ کشور بدون مدال طلا بودند. ما وقتی از تعداد مدال‌های ایران یعنی ۱۳۳ مدال صحبت می‌کنیم، انصافاً عملکرد بسیار خوب و در حد عالی گرفته‌ایم و جزو سه قدرت بزرگ جهان اسلام هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر ۱۰ برابر ما هزینه کردند و ما کمتر از ۲ میلیون دلار هزینه داشتیم. کار برای این بازی‌ها را از سال گذشته آغاز کردیم و با بخش‌های مختلف جلسات متعددی داشتیم. ۱۶ فدراسیون به همراه سه رشته معلولان و جانبازان حضور داشتند و ظرفیت ورزش کشور پای کار آمدند تا بدرخشیم. با دنیای اسلام قرابت فرهنگی داریم و باید روابط خود را تقویت کنیم. وقتی ۱۰ هزار نفر در یک فضا دور هم جمع می‌شوند، یک گفت‌وگو ایجاد می‌شود. ضمنا اخلاق و منش ورزشکاران ایران زبان‌زد بود. نکته دیگر این بود که این رویداد عملاً یک رویداد آسیایی برای کسب تجربه به منظور آمادگی برای بازی‌های آسیایی سال آینده بود. بسیاری از کشورها با تیم‌های اصلی آمدند و قهرمانان المپیک نیز حضور داشتند. بنابراین، این یک رویداد ساده نبود، بلکه در طراز بازی‌های آسیایی بود.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره میزبانی ترکیه بیان داشت: میزبان سه مشکل داشت؛ اول اینکه تجربه میزبانی رویداد بزرگ را نداشت. آنها در برنامه‌ریزی و سازماندهی دچار مشکل بودند. نکته دوم کار غیر اخلاقی بود که انجام دادند و حداکثر مداخله را  در داوری‌ها داشتند. در تکواندو ورزشکار ما ۲۰ بر ۱۰ از ورزشکار ترکیه جلو بود و داور حریف را برنده کرد. من حتی از داور پرسیدم که آیا عادلانه بود که او گفت نه. در واقع اعمال نفوذ بسیار زیاد بود. اعتراض شفاهی کردیم و کتبی نیز اعتراض خود را انجام خواهیم داد. مورد دیگر بی‌نظمی بود؛ به طوری که افتتاحیه نزدیک به دو ساعت با تاخیر آغاز شد تا اردوغان به مراسم برسد.

وی درباره اعتراض ورزشکاران به میزبانی قونیه تصریح کرد: مجموعه تجهیزاتی که در چمدان‌ها گذاشتیم، در استانداردهای المپیک بود. همچنین الزام بر استفاده از تولیدات داخلی داریم و از بهترین برند داخلی بهره بردیم. ۶۰ میلیارد تومان برای کمک به فدراسیون‌ها در مسیر این بازی‌ها هزینه کردیم. فقط ۳۵۰ هزار دلار به میزبان پردخت کردیم و پرواز مستقیم به آنکارا داشتیم و اینکه سیستم سرمایشی در اتاق‌ها نبود، در اختیار ما نبود. میزبان موظف است که چنین امکاناتی را فراهم کند. میزبان در مقابل اعتراض‌ها استدلال ضعیفی داشت که مجبور شدیم ۱۵۰ پنکه بخریم و در اختیار ورزشکاران قرار بدهیم. به نظرم مقصر به جز ترکیه، فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی است. همچنین سه ماه وقت گذاشتیم تا بهترین مسیر را انتخاب کنیم. ما اصرار بر ایرلاین داخلی داشتیم که بهترین شرایط را فراهم کرد. اگر قرار بود از پرواز میزبان بهره ببریم، شاید می‌توانستیم مستقیم به قونیه برویم.

صالحی‌امیری درباره توزیع مدال در وزنه‌برداری گفت: در وزنه‌برداری برای هر حرکت یک مدال در نظر گرفتند که به نظرم ناشیانه بود. اینکه به یک‌باره چنین تصمیمی باشد و تبانی صورت بگیرد، زیبا نیست و ازبکستان از آنجا یک جهشی در جدول داشت.

وی درباره پاداش مدال‌آوران، توضیح داد: برای مدال‌آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۲۰۰ و ۸۰۰ یورو در نظر گرفتیم که پرداخت شد. دختران ما در این رویداد خوب درخشیدند. ما به جای اینکه در داخل کشور تلاش کنیم و بگوییم که تبعیض نداریم، در یک رویداد بین‌المللی این کار را کردیم. در کاروان ایران ۳۰ درصد ورزشکاران را زنان تشکیل می‌دادند. اینکه فرزانه فصیحی با حجاب مدال می‌گیرد و یا اینکه دختران والیبالیست در فینال و در مقابل ۳۰ هزار تماشاگر میزبان به میدان بروند، ارزشمند است. دختران ما در همه رشته‌ها خوش درخشیدند. بسیاری از زنان در سایر کشورها در لیگ‌های اروپایی حضور دارند، به همین دلیل درخشش زنان ایران یکی از نمادهای این دوره از بازی‌ها بود.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین عنوان کرد: صدا و سیما در این رویداد با تمام قوا در کنار کاروان ایران بود. مجموعه رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی موفق شدند فضای قونیه را از قاب تلویزیون به خانه‌های مردم ببرند. اگر صدا و سیما به میدان نمی‌آمد، ما در بردن این فضای موفق به خانه‌های مردم ناموفق می‌شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاداش دیگری به جز پاداش ارزی پای سکو به مدال‌آوران پرداخت می‌شود یا خیر؟ گفت: این مسئله به کرم وزارت ورزش برمی‌گردد.

صالحی‌امیری درباره عدم موفقیت برخی رشته‌ها از جمله دوومیدانی و جودو گفت: نباید از جودو انتظار معجزه داشت. این رشته اولین حضورش را پس از چند سال داشت. مطمئن باشید جودو در بازی‌های آسیایی خواهد درخشید. راجع به دوومیدانی نظرم این است که باید یک بازنگری در برنامه‌های این رشته تا بازی‌های آسیایی صورت بگیرد، وگرنه این رشته دچار چالش خواهد شد. این بازنگری باید در برنامه‌ها، اردوها و برخی از سیاست‌های فدراسیون باشد. دوومیدانی با این نتایج از کسب مدال در بازی‌های آسیایی دور خواهد ماند. باید تغییر برخی مدیران و ورزشکاران و سیاست‌ها انجام شود و ضروری است.

ادامه دارد ...

منبع:
جمعه 28 مرداد 1401 ساعت 14:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین