خبر

انجام معاملات نهانی در بازار کریپتو

انجام معاملات نهانی در بازار کریپتو

معاملات نهانی به معاملاتی گفته می‌شود که توسط کارکنانی انجام شوند که از اطلاعاتی ارزشمند برخوردار هستند؛ اطلاعاتی که سایر افراد از آن بی‌بهره‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، طبق نتایج یک مطالعه اخیر که توسط دانشگاه فناوری سیدنی انجام شده است، محققان تخمین می‌زنند در فرایند فهرست کردن توکن‌های جدید در صرافی‌ها و پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال، 10 الی 25 درصد احتمال وقوع معاملات نهانی وجود دارد. معاملات نهانی به معاملاتی گفته می‌شود که توسط کارکنان یک شرکت یا سازمان و با سوءاستفاده از اطلاعاتی انجام می‌شوند که فقط در دسترس آن‌ها قرار دارد؛ به این ترتیب، آن‌ها نسبت به سایر معامله‌گران موفق‌تر بوده و بازده‌ی بیش‌تری بابت سرمایه‌گذاری‌های‌شان به دست می‌آورند.

معاملات نهانی

محققان ابتدا از 146 مورد لیست شدن توکن‌های جدید در صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس - از 25 سپتامبر 2018 تا 1 می 2022 (3 مهر 1397 تا 11 اردیبهشت 1401) نمونه‌هایی را انتخاب کردند. سپس، آن‌ها حرکت قیمت این توکن‌های نمونه را در بازه‌ی زمانی 300 ساعت قبل از اعلام لیست کوین بیس تا 100 ساعت پس از اعلام لیست، در صرافی‌های مختلف، بررسی کردند.

فرضیه‌ی آن‌ها این بود که اگر معاملات نهانی صورت گرفته باشد، توکن‌هایی که قبل از اعلام لیست توکن‌های جدید نیز هم‌چنان در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در دسترس بودند، در مقایسه با توکن‌هایی که قبل از اعلام لیست در این صرافی‌ها معامله نمی‌شدند، باید بازدهی غیرعادی (بسیار زیاد) داشته باشند. محققان ادعا می‌کنند که از نظر آماری در سطوح قابل‌توجهی از معاملات - 10 تا 25 درصد از توکن‌های مورد مطالعه - بازده‌های غیرعادی مشاهده کرده‌اند؛ به طوری که الگوهای قیمت در صرافی‌های غیرمتمرکز دقیقا قبل از اعلام لیست توکن‌های جدید در کوین بیس مشابه‌ی الگوهایی شناخته‌شده‌ای هستند که در آن‌ها معاملات نهانی رخ داده است.

به علاوه، برخی از آدرس‌های کیف پول در این صرافی‌های غیرمتمرکز به طرز مشکوکی پس از انتشار لیست جدید کوین بیس، به سرعت پر از توکن‌ می‌شدند و سپس از آن‌ توکن‌ها خالی می‌شدند. البته نتایج این مطالعه هنوز توسط سایر محققان مورد بررسی قرار نگرفته است.

با وجود این، محققان با قطعیت نمی‌توانند ثابت کنند که 10 الی 25 درصد از معاملاتی که به سرعت پس از اعلام لیست جدید به بازدهی غیرعادی می‌رسند، توسط کارکنان آگاه انجام شده‌اند - یعنی معاملات نهانی صورت گرفته است. بسیاری از معامله‌گران با استفاده از ابزارها و اندیکاتورهای مختلف یا بر اساس حدس و گمان می‌توانند برخی از اتفاقات بازار را پیش‌بینی کنند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت 14:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین