خبر

طلا بار دیگر به دوران طلایی وارد می‌شود؟

طلا بار دیگر به دوران طلایی وارد می‌شود؟

اگرچه با شکسته‌شدن حمایت بحرانی برای معاملات آتی، به نظر می‌رسد رالی طلا به پایان رسیده باشد، اما جهت طلا به بازی چرخشی دلار بستگی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، پس از شکسته شدن حمایت بحرانی برای معاملات آتی فلز زرد در روز چهارشنبه، به نظر می‌رسد رالی طلا به اتمام رسیده است، زیرا بسته‌شدن به زیر سطح 1780 دلار در معاملات نیویورک کامکس، قیمت نقدی شمش را نیز تحت فشار قرار داد.

با این حال، معیار قرارداد آتی دسامبر کامکس (Comex) به سطح 1780 دلار در معاملات پس از ساعت کاری بازگشت، در حالی که قیمت لحظه‌ای ضرر را نیز کاهش داد، که نشان می‌دهد این جهت برای هر دو بستگی به عملکرد دلار دارد. ارز ایالات متحده برای سومین بار در چهار جلسه در روز چهارشنبه افزایش یافت.

سونیل کومار دیکسیت (Sunil Kumar Dixit)، استراتژیست در SKCharting.com گفت: «به نظر می‌رسد معامله‌گران نوسان و همچنین سفته‌بازان برای حمایت از دلار که اخیراً افت کرده است، آرزوهای خود را در طلا از بین می‌برند. جهت طلا تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا این بازی چرخشی در دلار ادامه دارد یا خیر.»

طلای دسامبر به 1776.70 دلار رسید که 13 دلار یا 0.7 درصد کاهش داشت تا به کاهش 1.4 درصدی در دو جلسه قبل اضافه شود و تا ساعت 15:30 ET (19:30 GMT)، به 1781.50 دلار رسید.

قیمت نقدی شمش که توسط برخی معامله‌گران بیشتر از معاملات آتی دنبال می‌شد، در همان ساعت به 1766.55 دلار رسید.

تا هفته گذشته، طلا عملاً در یک رالی بدون شکست قرار داشت و پس از اینکه در اواسط ژوئیه به 1696.10 دلار رسید، چهار هفته متوالی در یک رالی فنی افزایش یافت.

رالی طلا

در حالی که به نظر می‌رسید این روند ادامه داشت، اما پس از اینکه فدرال رزرو در صورتجلسه نشست ماه جولای خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که اگر تورم از بالاترین سطح چهار دهه گذشته خود به عقب برود، افزایش نرخ بهره آمریکا در مقطعی ممکن است کند شود، طلا شاهد افزایش حمایت دیرهنگام بود.

فدرال رزرو در صورتجلسه 26 تا 27 ژوئیه خود که کمیته بازار آزاد فدرال یا FOMC سیاستگذار آن است، به برخی شرکت‌کنندگان اشاره کرد و گفت: «بعضی از شرکت‌کنندگان نشان دادند که زمانی که نرخ بهره به حد کاملأ محدود‌کننده رسید، احتمالاً حفظ آن سطح برای مدتی مناسب خواهد بود.»

اما فدرال رزرو همچنین گفت که اعضای FOMC نسبت به افزایش بیش از حد نرخ بهره محتاط هستند و احساس می‌کنند که کند‌شدن افزایش نرخ ممکن است در شرایط اقتصادی نرم‌تر مناسب باشد.

بانک مرکزی افزود: ریسک‌های نزولی شامل این احتمال بود که تشدید بیشتر شرایط مالی تأثیر منفی بزرگ‌تری بر فعالیت‌های اقتصادی نسبت به پیش‌بینی‌ها داشته باشد و همچنین احتمال اینکه بحران روسیه و اوکراین و قرنطینه‌های مرتبط با کووید 19 در چین بیشتر از حد انتظار بر رشد اقتصادی است.

فدرال رزرو از ماه مارس تاکنون چهار افزایش نرخ بهره را انجام داده است که نرخ‌های وام‌های کلیدی را تا ماه جولای از نزدیک به صفر به 2.5 درصد رسانده است.

با این حال، تورم، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI اندازه‌گیری می‌شود، بیش از چهار برابر هدف سالانه 2٪ بانک مرکزی باقی می‌ماند. CPI در طول سال منتهی به جولای 8.5 درصد رشد کرد. قبل از آن، CPI با سریع‌ترین سرعت خود در چهار دهه گذشته افزایش یافت و در طول سال منتهی به ژوئن 9.1 درصد رشد کرد.

معامله‌گران شرط می‌بندند که فدرال رزرو در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر، در مقابل شرط‌بندی‌های قبلی برای افزایش ۷۵ واحدی، نرخ‌ها را تنها ۵۰ واحد پایه افزایش دهد.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت 12:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین