خبر

ارز دیجیتال بانک مرکزی یک ضرورت است

ارز دیجیتال بانک مرکزی یک ضرورت است

بانک مرکزی اروپا به دنبال شناسایی مشکلات، اجماع نظر کشورها و تشخیص خواسته‌های عمومی در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی است؛ این نهاد CBDC را یک ضرورت می‌داند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، از نظر بانک مرکزی اروپا (ECB) معرفی پول نقد دیجیتال در قالب ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) «تنها راه حل» برای «تداوم کارآمدی» سیستم پولی کنونی است.

این نظرات بخشی از مجموعه‌ی مقالات پژوهشی بانک مرکزی اروپا هستند، که در ماه آگوست منتشر شد؛ در این پژوهش که به بررسی موضوعاتی نظیر سیاست‌های پولی و ثبات مالی در خصوص ارز دیجیتال بانک مرکزی پرداخته است، حدود 150 مقاله‌ی دانشگاهی در این موضوع گردآوری شده‌اند.

بر اساس این مقاله، مباحث مربوط به «اقتصاد پولی و سیستم‌های پرداخت» در 15 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته و از یک بحث دانشگاهی صرف فراتر رفته‌اند.

این مقاله، پس از ارائه‌ی اطلاعاتی در خصوص افزایش علاقه‌مندی عمومی و انگیزه‌‌های ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، به بیان مسائلی درباره حریم خصوصی مرتبط با آن پرداخته است.

در نهایت، این مقاله این‌طور نتیجه‌گیری کرده است که راه‌اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی «تنها راه‌حل برای تضمین تداوم کارآمدی سیستم پولی فعلی است؛» زیرا پول فیزیکی «کارآمدی» اقتصادی خود را از دست داده و ارزهای دیجیتال و شرکت‌های بزرگ فناوری هم‌چنان به نفوذ خود در سیستم‌های مالی کشورها ادامه می‌دهند.

بانک مرکزی اروپا

در این مقاله بر اهمیت اتخاذ سیاست‌های درست برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تاکید شده است. هم‌چنین، نویسندگان این مقاله بر اقدامات نظارتی بالقوه‌ و مقررات لازم برای هموار کردن مسیر راه‌اندازی و توسعه‌ی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نیز تاکید کردند.

به علاوه، این مقاله نگرانی‌های موجود را مبنی بر این‌که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌توانند اعتبار پول را کاهش دهند یا این‌که آن‌ها می‌توانند به یک نیروی بالقوه مخرب برای اقتصاد تبدیل شوند، کاملا بی‌اساس می‌داند. بر اساس این مقاله، مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران و هم‌چنین اولویت‌ها و خواسته‌های آن‌ها در استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نیاز به پژوهش‌‌های بیش‌تری دارند.

این دومین مقاله‌ای است که بانک مرکزی اروپا در طول ماه آگوست در خصوص مسائل مربوط به کریپتو منتشر کرده است. پیش از این، بانک مرکزی اروپا به مقایسه‌ی قابلیت‌های بالقوه‌ی پرداخت برون مرزی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، بیت کوین (BTC) و استیبل کوین‌ها پرداخته بود.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت 12:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین