خبر

طلا و یک گام کوتاه

طلا و یک گام کوتاه

گرچه طلا امروز روند نزولی 4 روزه خود را ادامه داد اما از پائین‌ترین سطح هفتگی خود با جهشی ملایم 0.15 درصد افزایش داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت طلا (XAU/USD) در جریان معاملات ضعیف در اوایل صبح پنج‌شنبه در اروپا، افزایش ملایمی را نشان داد. با انجام این کار، فلز درخشان یک روند نزولی چهار روزه را ثبت کرد و در عین حال از پایین‌ترین سطح هفتگی خود جهش کرد و تا زمان انتشار 0.15 درصد در روز نزدیک به 1764 دلار افزایش یافت.

جدیدترین بازگشت شمش کمی به وضعیت ریسک بازار و همچنین قدرت شاخص دلار آمریکا (DXY) توجه می‌کند. دلیل آن را می‌توان به مشکلات رکود اقتصادی در ایالات متحده و بازدهی قوی‌تر خزانه‌داری مرتبط دانست که به نوبهٔ خود هجوم را به سمت یک پناهگاه سنتی سوق می‌دهد.

همچنین نگرانی‌های پیرامون چین و همچنین صحبت‌هایی که این کشور اژدها برای محرک‌های بیشتر آماده می‌کند، بر احساسات بازار تأثیر می‌گذارد. گلدمن ساکس و نومورا هر دو پس از مشاهده آخرین جهش در اعداد کووید، پیش‌بینی‌های رشد پکن را کاهش دادند. بر اساس گزارش رویترز، تردیدها در مورد ظرفیت بانک خلق چین (PBOC) برای کاهش مشکلات رکود، بر اقتصاد چین تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، اظهارات دفتر نماینده تجاری ایالات متحده مبنی بر اینکه «اوایل پاییز امسال، ایالات متحده و تایوان مذاکرات رسمی در مورد یک ابتکار تجاری را آغاز خواهند کرد»، به نظر می‌رسد که نگرانی‌ها از کشمکش ایالات متحده و چین را تجدید، و همچنین روحیه را متزلزل می‌کند.

کشور اژدها

روز چهارشنبه، صورتجلسه آخرین کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) به نقل از رویترز، نشان داد که مقامات آماده‌اند تا سرعت افزایش نرخ بهره را همزمان با سیگنال‌های کاهش تورم کاهش دهند. این خبر همچنین می‌افزاید: «مقامات فدرال رزرو در صورتجلسه ژوئیه خود که در روز چهارشنبه منتشر شد، گفتند که سرعت افزایش نرخ بهره در آینده به داده‌های اقتصادی دریافتی و همچنین ارزیابی‌هایی از نحوهٔ انطباق اقتصاد با نرخ‌های بالاتری که قبلاً تأیید شده بود بستگی دارد.»

پس از انتشار صورتجلسه فدرال رزرو، بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده از بالاترین سطح هفتگی در حدود 2.90 درصد، با دو واحد کاهش (bp) به 2.89 درصد در زمان انتشار کاهش یافت. با این حال، وال استریت زیان‌هایی را ثبت کرد و سهام آسیا و اقیانوسیه و همچنین معاملات آتی اخیر سهام را تحت تاثیر قرار داد.

با توجه به تردیدها در مورد بازگشت جفت XAU/USD، داده‌های سطح دوم ایالات متحده، مانند چاپ‌های هفتگی مطالبات اولیه بیکاری ایالات متحده و نظرسنجی تولید فدرال رزرو فیلادلفیا برای ماه اوت، به دقت بررسی خواهند شد. مهم‌تر از همه، ترس از رکود اقتصادی و نگرانی‌های فدرال رزرو برای تماشای انگیزه‌های جدید بسیار مهم است.

تحلیل فنی

علیرغم آخرین عقب‌نشینی اصلاحی از پایین‌ترین سطح هفتگی، که عمدتاً توسط RSI (14) اشباع فروش حمایت می‌شود، احتمالاً طلا تا زمانی که قیمت از خط مقاومت یک هفته‌ای عبور کند، در 1775 دلار در زمان انتشار ضعیف باقی بماند.

حتی اگر XAU/USD از 1775 دلار بالاتر برود، 50-SMA در نمودار چهار ساعته و اوج هفتگی به ترتیب حدود 1785 دلار و 1804 دلار، آخرین دفاع از فروشندگان XAU/USD به نظر می‌رسد.

در مقابل، همگرایی 200-SMA و خط مقاومت قبلی از 17 ژوئن، نزدیک به 1751 دلار، برای فروشندگان طلا یک مهره سخت به نظر می‌رسد.

اگر خرس‌های طلا موفق به غلبه بر همگرایی حمایتی 1751 دلاری شوند، این فلز می‌تواند تا اواخر ژوئیه به اوج خود نزدیک به 1740 دلار سقوط کند و فروشندگان را به سمت پایین‌ترین قیمت سالانه نزدیک به 1680 دلار هدایت کند.

طلا: نمودار چهار ساعته

نمودار چهار ساعته طلا

روند: ضعف بیشتر مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت 11:05
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین