خبر

قراضه در مرز ۴۰۰ دلار

در شرایطی که قراضه و زغال‌‌‌سنگ همچنان برای رشد قیمتی تلاش می‌کنند، کاهش حاشیه سود فولادسازان به افت بهای سنگ‌‌‌آهن منجر می‌شود. به گزارش «اکوایران»، بهای سنگ‌آهن دریایی آسیا در روز شانزدهم اوت کاهش اندکی داشت. نشریه پلتس دلیل افت نرخ را احتیاط در خرید میان متقاضیان این محصول عنوان کرد.

سنگ‌‌‌آهن تحت فشار کاهش نرخ

در دومین روز از هفته جاری، هر تن سنگ‌آهن عیاز ۶۲‌درصد استرالیا معیار پلتس با افت ۳۵سنتی با نرخ ۱۰۴دلار و ۵سنت به فروش رفت. کاهش تمایل متقاضیان به خرید سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین به چشم می‌‌‌خورد و گزارش‌‌‌هایی از به حراج گذاشته شدن برخی محموله‌‌‌ها نیز شنیده می‌شود.

تولید فولاد در چین رو به بهبود گذاشته؛ اما همچنان فولادسازان این کشور از کاهش حاشیه سود و در برخی موارد، تولید همراه با زیان خبر می‌دهند. یکی از فولادسازان چینی به منابع پلتس گفت: حتی در صورت فروش محصول به شکل نقدی نیز متحمل زیان می‌‌‌شویم. در این شرایط، اخباری مبنی بر ایجاد جریان افزایشی در بهای زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو به گوش می‌‌‌رسد. این موضوع فشار بیشتری به تولیدکنندگان فولاد وارد می‌کند.

زغال‌‌‌سنگ در مسیر رشد

در حالی که سنگ‌‌‌آهن تحت فشار سیگنال‌‌‌های کاهش قیمت قرار دارد، زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا همچنان در مسیر افزایش نرخ نوسان می‌کند. نشریه پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد از افزایش ۹/ ۳درصدی بهای زغال‌‌‌سنگ آسیا فوب استرالیا و معامله آن با نرخ ۲۵۴دلار به ازای هر تن خبر داد. البته این رشد نرخ شامل حال محصول تحویل چین نشد و زغال‌‌‌سنگ سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین در دومین روز از هفته جاری رنج کشید و با نرخ ۲۹۱دلار به ازای هر تن به فروش رفت.

یکی از تاجران به منابع پلتس گفت: تقاضا برای خرید زغال‌‌‌سنگ از سوی تجار افزایش داشته و این موضوع عامل رشد بهای این محصول فوب استرالیا شده است. اما برای انتقال رشد قیمت به مصرف‌کننده نهایی نیاز به زمان بیشتری است. درصورتی که بازار محصولات فولادی چین بهبود یابد، می‌‌‌توان انتظار داشت که رشد بهای زغال‌‌‌سنگ سریع‌تر رخ دهد.

رشد نرخ قراضه ثباتی ندارد

پلتس ترکیه هم در گزارش امروز خود از ثبات نسبی در بازار قراضه وارداتی به این کشور در روز ۱۶اوت خبر داد. به این ترتیب بهای این محصول با رشد یک‌دلاری به ۳۹۹دلار به ازای هر تن رسید. یکی از فعالان بازار فولاد ترکیه به منابع پلتس گفت: شاید این هفته بهای قراضه وارداتی به ترکیه به ۴۰۰دلار نیز برسد؛ اما باید منتظر عقبگرد قیمتی در هفته آینده باشیم؛ چرا که خرید قراضه موردنیاز فولادسازان این کشور در هفته جاری به پایان می‌رسد و پس از آن تقاضا برای محموله‌‌‌های قراضه افت خواهد کرد.

میزان نیاز ترکیه به واردات قراضه در ماه سپتامبر حدود ۱۰ تا ۱۵محموله است که از این میزان سه‌محموله برای نیمه ابتدایی سپتامبر و مابقی برای نیمه دوم این ماه ثبت‌سفارش می‌شود.

منبع:
پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت 00:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین