خبر

بازار دلار و سکه بهم ریخت /ریزش دسته جمعی قیمت ها

بازار دلار و سکه بهم ریخت /ریزش دسته جمعی قیمت ها

در بازار امروز چهارشنبه 26 مرداد ماه قیمت دلار ؛ قیمت سکه و قیمت طلا فرو ریخت .

به گزارش اقتصادنیوز؛ قیمت دلار در معاملات نقدی امروز چهارشنبه 26 مرداد 1401 در تهران و بازارهای همسایه مسیر سراشیبی را دنبال کرد. 

نرخ دلار امروز نسبت به روز قبل تقریبا 400 تومان از ارزش خود را از دست داد. در معاملات پشت خطی دیشب هم نرخ دلار آرایش نزولی به خود گرفته بود . 

ریزش قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در هرات امروز نزدیک به 500 تومان کاهش را ثبت کرد. نرخ اسکناس آمریکایی در سلیمانیه هم امروز تقریبا 400 تومان ارزان تر از دیروز به فروش رسید. ریزش همزمان دلار در بازارهای همسایه از نگاه برخی از تحلیلگران ارزی مسئله را پیچیده کرده است زیرا در روز های گذشته ریزش در هر سه بازار اتفاق نیفتاده بود . 

قیمت درهم پایین آمد /احتمال مداخله ارزی در بازار دلار ؟ 

نرخ حواله درهم نیز امروز همزمان با کاهش قیمت دلار نزدیک به 200 تومان عقب نشینی کرد و پایین تر از مرز مقاومتی ایستاد.  این درحالی است که روز گذشته رشد قیمت درهم از سایر ارزها بالاتر بود بنابراین عده ای از معامله گران در بازار امروز معتقد بودند که احتمالا بازار با  مداخله ارزی روبرو شده باشد . 

ترس از برخوردهای انتظامی در بازار دلار 

البته به نظر می رسد که عده ای از معامله گران همچنان از برخوردهای انتظامی روز گذشته ترسیده اند. دیروز معامله‌گران مدعی بودند گستره برخورد انتظامی در مقایسه با دفعات قبل بیشتر شده بود. دلیل برخورد انتظامی هم روشن نبود خصوصا که در بازار نسبت به قبل برگشت غیرطبیعی قیمتی اتفاق نیفتاده است.

قیمت دلار

فرضیه خروج از بازار دلار 

برخی از تحلیلگران  هم می گفتند که برگشت دلار به کف فرصتی را مهیا کرده تا بدون زیان از از بازار خارج شوند. اگر این فرضیه درست باشد در روز های اینده باید شاهد کاهش قیمت دلار بود . 

بازار دلار خوشبین به برجام 

در کنار شوک ریزش بازار های همسایه و احتمال مداخله ارزی توسط نهاد مرکزی بازارساز  عده ای از معامله گران معتقدند خوشبینی ها نسبت به احیای توافق برجام در بین معامله گران بیشتر از قبل شده  و بازار با فشار فروشنده ها روبرو شده است.  

ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود درباره برجام گفته موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران هم گفته طبق مباحث مطرح شده، در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم ها و ارائه تضمین را پذیرفته است. همچنین حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است.

شهریار حیدری ؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته متن توافق در حال رد و بدل شدن برای دست‌یابی به نتیجه نهایی است.لذا جلسه آینده وزاری امور خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد. 

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتظار برای دریافت پاسخ طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا به جمع‌بندی ایران گفت که "انتظار است تا دو روز آینده پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم."

خبرگزاری بلومبرگ هم  روز گذشته در خبری به نقل یک مقام مطلع از مذاکرات وین نوشت پاسخ ایران به پیش‌نویس نهایی توافق سازنده بوده و تنها «راه پیش رو» رایزنی با ایالات متحده است.

پیام فوری ایران به آمریکا در بازار دلار 

سخنگوی وزارت امور خارجه از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان خبر داد و گفت: آماده‌ایم با اجرای توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا امکان رهایی و بازگشت سریع به آغوش خانواده‌های خود را داشته باشند.

 فراز و فرود قیمت دلار رسمی 

صرافی ملی هم امروز شاهد فراز و فرود قیمت دلار بود . نرخ دلار صرافی ملی امروز تا 28 هزارو 117 تومان بالا رفت اما ظهر امروز  به قیمت 28 هزار و 62 تومان معامله شد که نست به دیروز اندکی پایین تر بود . 

در بازار متشکل ارزی هم نرخ دلار امروز اندکی رشد را ثبت کرد. قیمت دلار متشکل امروز با  47 تومان رشد به قیمت 27 هزار و 978 تومان مبادله شد. 

قیمت اونس طلا ثابت ماند

قیمت اونس طلا امروز در مقایسه با دیروز تقریبا ثابت بود . فلز زردد رنگ جهانی امروز هم در محدوده 1775 دلار معامله شد . 

قیمت طلا  کاهش یافت

در بازار داخلی ایران هم قیمت دو فلز گران بها فرو ریخت. قیمت طلا 18 عیار در زمان نوشتن این گزارش 1 میلیون و 282 هزار تومان بود  که در مقایسه با دیروز بیش از 24 هزار تومان کاهش پیدا کرده بود .

قیمت سکه ارزان شد 

 بازار سکه هم امروز شاهد قدرت نمایی معامله گران کاهشی بود . قیمت هر قطعه سکه امامی که روز گذشته در محدوده 14 میلیون و 100 هزار تومان معامله شده بود در بازار امروز به کانال 13 میلیون تومان برگشت و در محدوده 13 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.

احتمال ریزش مجدد در بازار سکه؟

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقد بودند که با تداوم ریزش قیمت دلار احتمال برگشت سکه تا نیمه کانال 13 میلیون تومان هم وجود دارد .

حباب سکه کوچک شد

ارزش ذاتی سکه امروز 12 میلیون و 419 هزار تومان بود و حباب سکه کوچکتر از روز گذشته بود . حباب فلز زرد رنگ داخلی امروز در محدوده 10 درصد بود . 

منبع:
چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 14:31
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین