خبر

بیم و امیدها در مورد پروژه‌ی ادغام اتریوم

بیم و امیدها در مورد پروژه‌ی ادغام اتریوم

با نزدیک شدن به زمان انجام پروژه‌ی ادغام اتریوم، شور و هیجان زیادی در دنیای کریپتو ایجاد شده است؛ ولی بسیاری از تحلیلگران هنوز در مورد آن مردد هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، به نظر می‌رسد، پروژه‌ی «ادغام» شبکه‌ی اتریوم پس از سال‌ها تاخیر، سرانجام در ماه سپتامبر انجام شود؛ پس از این اتفاق بزرگ، سیستم رمزنگاری زیربنایی این بلاک چین به طور کلی متحول خواهد شد؛ به طوری که برای ایجاد توکن‌های جدید اتریوم (ETH) انرژی بسیار کم‌تری مصرف می‌شود، و هم‌چنین، کارآمدی و امنیت شبکه نیز افزایش می‌یابد.

عمر سید، یکی از بنیانگذاران پلتفرم قراردادهای هوشمند شاردیوم می‌گوید: «روزهای هیجان‌انگیزی را برای اکوسیستم اتریوم سپری می‌کنیم. من فکر می‌کنم فرایند تکمیل پروژه‌ی ادغام بسیار دراماتیک خواهد بود، ولی فکر نمی‌کنم مشکل فنی خاصی در این میان به وجود بیاید.»

به نظر می‌رسد، بسیاری از سرمایه‌گذاران در این مسئله اتفاق نظر داشته باشند که احتمالا اتریوم در آینده از برادر بزرگ‌تر خود، یعنی بیت کوین (BTC) پیشی بگیرد.

قیمت اتریوم (ETH) در شش هفته‌ی متوالی افزایش داشته است؛ این حرکت صعودی قیمت اتریوم را از 880 دلار در اواسط ژوئن - یعنی پایین‌ترین سطح یک سال و نیم خود - به سطح 2000 دلار نزدیک کرده است؛ با این حال، اتریوم برای رسیدن به اوج قیمت تاریخی خود در نوامبر 2021، یعنی 4868.79 دلار، راه دوری در پیش دارد.

نمودار قیمت اتریوم

در مقابل، قیمت بیت کوین از پایین‌ترین سطح خود در ماه ژوئن، تنها 37 درصد افزایش یافته و به 24116 دلار رسیده است.

نمودار قیمت بیت کوین

بر اساس گزارش کوین مارکت کپ، اتریوم تلاش می‌کند تسلط مطلق بیت کوین در بازار را متزلزل کرده و سهم خود را در بازار افزایش دهد: اکنون اتریوم تقریبا یک پنجم - 19.7٪ - از کل ارزش بازار 1.14 تریلیون دلاری کریپتو را به خود اختصاص داده است؛ بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، این رقم در دو ماه پیش کم‌تر از 14.9٪ بود. سهم بیت کوین، در همین مدت، از 44.9 درصد به 40.2 درصد کاهش یافته است.

الکس میلر، مدیرعامل شرکت هیرو، سازنده‌ی ابزارهای توسعه‌دهنده جهت ایجاد برنامه‌های کاربردی برای بیت‌کوین، می‌گوید: «روابط بخش‌های مختلف کریپتو هم‌چنان بسیار تنگاتنگ است؛ من فکر می‌کنم اگر پروژه‌ی ادغام با موفقیت انجام شود، می‌تواند قیمت بیت‌کوین را نیز افزایش دهد.»

اگر توسعه‌دهندگان اتریوم در انجام پروژه‌ی ادغام موفق شوند - که تا حدود زیادی انتظار می‌رود همین‌طور باشد - می‌توانند بلاک چین را به طور کلی متحول کرده و فرایند استخراج را ارزان‌تر و استفاده از این فناوری را برای شرکت‌های فین‌تک و سایر برنامه‌های کریپتو آسان‌تر کنند.

البته، بسیاری از فعالان دنیای کریپتو هنوز به انجام کامل این پروژه مطمئن نیستند؛ زیرا تکمیل این پروژه تاکنون چندین بار است که به تعویق افتاده. توسعه‌دهندگانی که امیدوار بودند این پروژه در ماه ژوئن انجام شود، تا حدود زیادی از آن ناامید شده‌اند و سرمایه‌گذاران نیز  نگران هستند که مبادا چشم‌شان هرگز به نور امیدوارکننده‌ی پروژه‌ی ادغام روشن نشود.

هم‌چنین، پروژه‌ی ادغام با ریسک‌های نیز روبه‌رو است؛ در صورت شکست این پروژه، سرنوشت تقریبا 122 میلیون اتریوم در گردش، به ارزش 232 میلیارد دلار، ممکن است به خطر بیفتد.

به گفته‌ی میلر، اگر پروژه‌ی ادغام به خوبی پیش نرود، می‌تواند کل دنیای کریپتو را به 5 یا 10 سال قبل برگرداند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت 12:13
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین