خبر

آنچه کاهش قیمت جهانی سوخت را رقم زد

آنچه کاهش قیمت جهانی سوخت را رقم زد

گرچه تحلیلگران معتقدند در سال 2022 صادرات محصولات سوختی چین به پائین‌ترین حد خواهد رسید، اما تاکنون این صادرات در بالاترین حد است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، به گفته تحلیلگران و تاجران، صادرات محصولات سوختی چین در ماه آگوست تاکنون، به بالاترین حد در سال افزایش خواهد یافت؛ پس از اینکه پکن سهمیه‌های بیشتری را در ژوئن و ژوئیه صادر کرد. هرچند به گفته تحلیلگران و تاجران، محدودیت‌های گسترده‌تری قرار است محموله‌ها را تا پایین‌ترین حد در هفت سال گذشته برای سال 2022 محدود کنند.

بازگشت مجدد صادرات سوخت از چین، دومین تولیدکننده بزرگ سوخت‌های تصفیه‌شده در جهان، به کاهش قیمت‌های جهانی کمک کرد که در ماه‌های مه و ژوئن به بالاترین حد خود رسید، زیرا تحریم‌های غرب علیه روسیه، بازارهای جهانی را تشدید کرد.

با این حال، انتظار می‌رود که محموله‌ها در بقیه سال کاهش یابند، زیرا پکن بازار محلی را برای مهار تورم سوخت داخلی در اولویت قرار داده است. پیش بینی می‌شود صادرات گازوئیل، بنزین و سوخت جت در سال جاری تا سال 2021 به میزان 40 درصد کاهش یابد.

به گفته تحلیلگران، با افت در چین - زمانی که بزرگترین صادرکننده بنزین آسیا و تامین‌کننده‌ی اصلی گازوئیل بود - واردکنندگان سوخت باید به کره جنوبی، هند و خاورمیانه متکی باشند.

موکش ساداو، رئیس بخش نفت و تجارت در مشاور ریستاد انرژی، گفت: «با توجه به اینکه چین تاکنون در حالت کاهشی باقی مانده است، مطمئناً این فرصتی برای پالایشگاه‌های صادرات‌محور در بقیه آسیا و خاورمیانه است تا محصولات شورت را در اروپا و ایالات متحده عرضه کنند.»

صداو گفت که انتظار می‌رود پالایشگاه‌های آسیایی خارج از چین ظرفیت تولید نفت خام خود را در سال جاری از سال 2021، 10 تا 15 درصد افزایش دهند، در حالی که تولید چین ممکن است ثابت بماند زیرا بازگشت در نیمه دوم کاهش نادر در شش ماه اول سال را جبران می‌کند.

داده‌های روز دوشنبه نشان داد که فعالیت پالایشگاه‌های چین در ماه جولای به پایین‌ترین میزان خود در بیش از دو سال گذشته رسیده است و حجم سالانه تا به امروز 6.3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

پالایشگاه نفت

بازگشت آگوست

طبق برآوردهای Refinitiv و شرکت مشاوره کالاهای چینی JLC، انتظار می‌رود صادرات گازوئیل چین چشمگیرترین افزایش را در ماه آگوست نشان دهد و برای اولین بار از ژوئیه 2021 به بیش از یک میلیون تن برسد، زیرا پالایشگاه‌های دولتی ذخایر سرریزشده را که از زمان قرنطینه کووید-19 سرکوب کرده است، پاک می‌کنند.

ضمیر یوسف، تحلیلگر Refinitiv، گفت: «فروش بیشتر (دیزل) در زمان نامناسبی اتفاق می‌افتد... در حالی که هند در تلاش است تا کسری حساب جاری خود را افزایش دهد، و در عین حال، کره جنوبی با مازاد گازوئیل مواجه است.

به گفته JLC و یک منبع تجاری، صادرات ترکیبی بنزین، دیزل و سوخت جت در ماه آگوست بین 2.4 تا 2.6 میلیون تن است که نزدیک به بالاترین رقم چین تا کنون در سال جاری است.

این صادرات بالاتر باعث کاهش سود پالایش آسیا از رکوردهای ژوئن شده است.

پالایش در آسیا

متمرکز در داخل کشور

با این حال، بر اساس مشاوره‌های Energy Aspects و JLC، پیش‌بینی می‌شود که صادرات سالانه دیزل، بنزین و سوخت هواپیمایی چین از سال 2021 به میزان 30 تا 40 درصد کاهش یابد و به بین 23 تا 27 میلیون تن برسد. این کمترین میزان از سال 2015 خواهد بود.

این نشان می‌دهد که صادرات ماهانه در بقیه سال 2022 نزدیک به سرعت اخیر خواهد بود زیرا چین در نیمه اول نزدیک به 12 میلیون تن محصول صادر کرده است.

یکی از مدیران بازرگانی مستقر در پکن گفت: کسب سود کوتاه‌مدت صادراتی اولویت دولت نیست، بلکه حفظ عرضه کافی در داخل و مهار تورم داخلی است.

JLC در یادداشتی گفت که پکن تاکنون سهمیه صادرات سوخت 22.5 میلیون تنی را در سال 2022 صادر کرده است و ممکن است به دلیل بررسی مالیاتی در پالایشگاه‌های مستقل و پیش از اوج تقاضای فصلی در سپتامبر و اکتبر که عرضه داخلی را کاهش می دهد، بیشتر صادر نکند.

JLC انتظار دارد صادرات دیزل در سال 2022 با 74 درصد کاهش از سال 2021 به 4.5 میلیون تن و بنزین نزدیک به 40 درصد به 9 میلیون تن کاهش یابد. JLC گفت: تنها صادرات سوخت هواپیما افزایش خواهد یافت و 11 درصد افزایش می‌یابد و به 9.5 میلیون تن می‌رسد، زیرا قرنطینه‌های کووید 19 و کنترل مرزها باعث کاهش پروازهای داخلی و بین‌المللی چین می‌شود.

داده‌های VariFlight، یک سرویس داده پرواز مستقر در چین، نشان می‌دهد که ترافیک هوایی مسافری و باری داخلی چین در ماه جولای نسبت به ژوئیه ۲۰۱۹، 20 درصد کمتر بوده است، در حالی که ترافیک به مقصد و از مقاصد بین‌المللی تنها 3 درصد از ژوئیه 2019 بوده است.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت 16:45
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین