خبر

قیمت جهانی طلا صعود می‌کند یا نزول؟ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

قیمت جهانی طلا صعود می‌کند یا نزول؟ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

در گزارش زیر به توضیحاتی درباره قیمت جهانی طلا امروز یکشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ پرداخته شده است.

به گزارش نبض بازار، با توجه به نظرات متخصصان بازار، اطلاعات مربوط به کاهش تورم در آمریکا ارزش دلار را به پایین‌ترین رقم طی یک ماه گذشته رسانده و به قدرت گرفتن طلا کمک کرده‌است. این متخصصان عقیده دارند قیمت طلا همچنان روبه‌افزایش خواهد بود و در محدوده ۱۷۶۰ تا ۱۸۲۰ دلار باقی می‌ماند.

 در این گزارش نبض بازار به توضیحاتی درباره قیمت جهانی طلا امروز یکشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ پرداخته است.

قیمت جهانی طلا امروز با ۰.۷۱ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

قیمت طلا برای چهارمین هفته پیاپی افزایش‌یافته و در حدود مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس باقی‌مانده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۷۱ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

طبق گفته متخصصان بازار، اطلاعات مربوط به کاهش تورم در آمریکا ارزش دلار را به پایین‌ترین رقم طی یک ماه گذشته رسانده و به قدرت گرفتن طلا کمک کرده‌است. این متخصصان عقیده دارند قیمت طلا همچنان روبه‌افزایش خواهد بود و در محدوده ۱۷۶۰ تا ۱۸۲۰ دلار باقی می‌ماند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در ماه گذشته میلادی ۸.۵ درصد گزارش‌شده، درحالی‌که بازار انتظار یک تورم ۸.۷ درصدی را به‌دنبال تورم ۹.۱ درصد در ماه ژوئن داشت. تورم هسته که هزینه کالا‌های بی‌ثبات مانند مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، ۵.۹ درصد نسبت‌به سال قبل افزایش داشته‌است که پائین‌تر از حد انتظار بوده، ولی همان روند ماه ژوئن را ادامه داده‌است.

تحلیلگران عقیده دارند کاهش فشار تورم در آمریکا به‌خاطر پایین آمدن قیمت انرژی در این کشور است که باعث می‌شود فدرال‌رزرو سیاست‌های سخت‌گیرانه خود را در ماه‌های آینده تا حدی آرام کند. بازار درحال‌حاضر انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در اجلاس ماه سپتامبر به‌جای ۷۵ واحد تنها ۵۰ واحد افزایش دهد. بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

اما الان علی‌رغم کاهش تورم، بانک مرکزی آمریکا هنوز هم موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های خود را اعلام نکرده‌است و به‌نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در آن‌ها ایجاد کند.

متخصصان عقیده دارند آنچه بیش‌از همه بر قیمت طلا در هفته آینده تأثیر خواهد گذاشت ارزش دلار آمریکا است. انتظار می‌رود ارزش دلار در هفته پیش رو به‌دنبال افزایش خرده‌فروشی و تولید صنعتی در آمریکا افزایش یابد.

قیمت نقره امروز با ۱.۷۲ درصد افزایش به ۲۰ دلار و ۷۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۵۸ درصد افزایش، ۹۶۵ دلار و ۳۳ سنت معامله می‌شود.

همه چیز درباره اُنس (اونس) طلا

حتماً تا به حال کلمه اونس یا اُنس طلا (به انگلیسی ounce می‏‌شود.) به گوشتان خورده است به خصوص در بسیاری از سایت‌ها که قیمت طلا و سکه را می‌گذارند، قیمتِ اُنسِ طلا هم باید به چشمتان خورده باشد؛ قیمت انس طلا غالباً به دلار است. در سایت‌هایی مثل شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز و تریدینگ ویو (Tradingview) می‌توانید قیمت اُنسِ جهانی طلا را به همراه نمودار‌های روند آن مشاهده نمایید. اما دقیقاً منظور از انس طلا چیست؟! خوب است شما هم با برخی از اصطلاحات طلافروشان و بازاریان آشنا شوید، به خصوص زمانی که قصد خرید مصنوعات طلا یا سکه را دارید. با ما همراه باشید، انس و سپس اصطلاح انس طلا و موضوعات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم.

انس چیست؟

انس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و آن را با نماد oz۱ نشان می‌دهند. انس معمولی در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم. انس در آمریکا بسیار رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه براساس واحد وزن انس صورت می‌گیرد. امّا در کشور بریتانیا استفاده رسمی از آن در سال ۲۰۰۰ به پایان رسیده است. همانطور که بیان شد واحد انس برای فلزات گران قیمتی مانند طلا، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود. واحد انس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. جالب است بدانید که واحد انس همچنین در دستگاه‌ها و کشور‌های مختلف، متفاوت است، به این دلیل مراقب باشید که واحد انس را برای چه اجسامی و نیز در کجا به کار می‌برید.

در زیر به مواردی از انس اشاره می‌کنیم:

انس ماریا ترزا که معادل ۲۸.۰۶۶۸ گرم است.

انس اسپانیایی که معادل ۲۸.۷۵ گرم است.

انس متریک چینی که معادل ۵۰ گرم است.

انس متریک هلندی که معادل ۱۰۰ گرم است.

انس تراوا یا تروی که معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. (این همان واحدی هست که برای طلا به کار می‌برند.) انس تراوا یکی از یکا‌های اندازه گیری در روم باستان بوده که برگرفته از پول این کشور است.

تبدیل قیمت انس طلا به قیمت یک مثقال طلا

همان‌گونه که انس طلا در کشور‌های آمریکایی و اروپایی کاربرد دارد و بین معامله‌گران متداول است، در ایران و کشور‌های حومه خلیج فارس از مثقال طلا بسیار استفاده می‌شود. مثقال طلا به قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار می‌گویند. مثقال طلا همانند انس طلا یک اصطلاح بین مردم فعّال در رابطه با خرید و فروش طلا می‌باشد. برای مثال وقتی می‌گویند طلا در ایران ارزان شد، یعنی قیمت مثقال طلا در ایران کاهش قیمت داشته است هرچند ممکن است انس طلا با رشد چشمگیری همراه شده باشد. برای اینکه قیمت طلا در داخل کشور را با جهان مقایسه کنیم باید از یک واحد یکتا برای مقایسه استفاده نماییم؛ بنابراین عبارت قیمت جهانی مثقال طلا را به کار می‌بریم. مثقال طلای جهانی فقط به قیمت انس و دلار بستگی دارد.

چگونگی تبدیل قیمت انس طلا به قیمت مثقال طلای جهانی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مِثقال طلا چیست؟

در این نوسانات و التهابات بازار سکه و طلا، ضرورت آشنایی ما با اصطلاحات صنف طلا بیش از گذشته احساس می‌شود. در این بازار آشفته، اصطلاحاتی وجود دارد که هنگام ورود به طلافروشی قطعاً باید از آن‌ها اطلاع داشته باشیم و برای معامله باید از این موارد و اصطلاحات استفاده کنیم تا حداکثر سود را ببریم. یکی از اصطلاحاتی که به‌خصوص در بازار ایران کاربرد فراوان دارد، مثقال طلا می‌باشد. در بیشتر سایت‌هایی که قیمت گرم طلا، اُنس و سکه را گذاشته‌اند نیز قیمت مثقال طلا هم، حتما به چشمتان خورده است. مانند سایت شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز که قیمت انواع مثقال طلا در هر دقیقه به روز رسانی می‌کند و در جدولی همانند زیر به نمایش می‌گذارد. در ادامه این مقاله به توضیح مثقال، مثقال طلا و مباحث مربوطه می‌پردازیم.

مثقال چیست؟

واژه مثقال، ریشه عربی دارد و از زبان عربی وارد زبان فارسی شده است. مِثقال واحد اندازه‌گیری وزن می‌باشد که در کشور‌های اسلامی رایج است. اگر به عطاری محلّه خود رفته باشید، یکی از واحد‌هایی که دارو‌های گیاهی را وزن می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد، همین مثقال است. یک مثقال با وزن ۲۴ نخود (یک نخود برابر ۱۹۲ سوت می‌باشد.) یا یک شانزدهم سیر برابر است. اگر قضیه را قدیمی در نظر نگیریم و امروزی بیان کنیم، یک مثقال برابر است با ۴.۶۰۸ گرم. به عبارت دیگر، اگر وزنه یک مثقالی داشته باشیم و آن را روی ترازو قرار بدهیم، بیشتر از ۴ گرم ترازو نشان می‌دهد. یکی از مواردی که از مثقال همچنان استفاده می‌شود، شاید به این خاطر باشد که در قدیم وقتی خبری از ترازوی دیجیتالی زرگری نبود، خیلی راحت با ۲۴ نخود و شبیه آن قابل اندازه‌گیری بود، یعنی معادل آن در قدیم وجود داشت. از طرف دیگر، چون تغییر برای انسان‌ها دشوار است، این واحد همچنان بر روی زبان‌ها مانده است.

انواع مثقال

مثقال در کشور‌های اسلامی، انواع مختلفی دارد که ادامه بیان می‌کنیم:

مثقال صِیْرَفی:

واژه‌ی صیرف از صراف می‌آید بله دقیقا منظورمان همان صراف‌هاییست که در کار ارز و دلار هستند. مثقال صِیْرَفی همان مثقالیست که طلافروشان از آن در خرید و فروش‌هایشان استفاده می‌کنند و ترازوی زرگری آن‌ها نشان می‌دهد و از همه مهمتر شما به دنبالش می‌گردید! پس برای اینکه فراموش نکنید، کدام مثقال به کارتان می‌آید رمزی برای خود بگذارید مثقال صِیْرَفی = صراف‌ها = بازار طلا فروشان

هر مثقال صِیْرَفی چهارسوم مثقال شرعی (۲۴ نخود) و برابر ۴.۶۰۸ گرم است. این دقیقا همان عددی است که اکثر خوانندگان این مطلب به دنبال آن هستند و در طلافروشی‌ها از آن استفاده می‌کنند. حالا که مفهوم بازاری مثقال، که همان مثقال صیرفی بود را متوجه شدید، یک مدل مثقال دیگر نیز داریم که بیشتر برای امور فقهی و شرعی استفاده می‌شود و معروف است.

مثقال شرعی:

هر مثقال شرعی برابر (۱۸ نخود) ۳.۴۵۶ گرم می‌باشد؛ به عبارتی هر هِجده نخود برابر یک مثقال شرعى یا چهار و نیم گرم است؛ و با توجه به این که هر جو چهارسوم گندم است، بنابراین هر مثقال شرعی برابر ۷۲ دانه گندم است. نکته‌ی قابل توجه این است که در بازار طلافروش‌ها از مثقال شرعی استفاده نمی‌کنند.

مثقال معمولی:

هر مثقال معمولی نیز معادل ۴.۶۸۷۵ گرم است. البته برخی مثقال را معادل ۴.۵ گرم یا ۵ گرم نیز در نظر می‌گیرند تا محاسبات را ساده کنند که البته این کار برای کالا‌های کم‌ارزش انجام می‌شود. این نوع مثقال بسیار رایج نیست.

اِصطلاح مِثقال طلا

از گذشته‌های دور تا به امروز، قیمت طلا در کشور ایران، قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار بوده است. همانند اونس طلا که یک قرارداد بین معامله‌گران طلا در جهان می‌باشد، مثقال طلا نیز بین فعالان بازار داخل ایران و کشور‌های همسایه کاربرد دارد؛ بنابراین مفهوم مثقال طلا خیلی مهم‌تر از انس طلا در کشور ما می‌باشد. هر مثقال طلا برابر با ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار (خلوص ۷۰۵) است؛ بله، درست متوجه شدید: چهار گرم و ششصد و هشت سوت طلای ۱۷ عیار. تکرار این موضوع مفید است که مثقال طلا دارای ۲ ویژگی می‌باشد:

وزن آن برابر ۴.۶۰۸ گرم باشد.

عیار آن باید ۱۷ باشد. به عبارت دیگر خلوص آن ۷۰.۵ درصد یا ۷۰۵ می‌باشد.

بنکداران طلا که به صورت عمده کار می‌کنند، قیمت طلا را براساس یک مثقال در نظر می‌گیرند و خرید و فروش طلا را با قیمت یک مثقال طلا انجام می‌دهند نه قیمت یک گرم طلا. در فاکتور‌های حسابداری ابتدا قیمت یک مثقال طلا (مظنه) را می‌نویسند سپس آن را با ماشین‌حساب یا توسط نرم‌افزار حسابداری طلافروشی، به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار تبدیل می‌کنند، سپس خرید و فروش را با آن قیمت انجام می‌دهند.

همچنین، در بازار بزرگ تهران و شهر‌های دیگر، واژ‌های که ممکن است بیش از مثقال طلا به گوشتان بخورد، مظّنه است. مظّنه همان مثقال طلاست و با آن هیچ فرقی ندارد، به عبارت دیگر اصطلاحیست که طلافروشان و زرگران به جای مثقال طلا در گفتگو‌های روزانه‌ی خود به کار می‌برند. حتی بسیاری از سایت‌ها به جای اینکه قیمت مثقال طلا را قرار بدهند از قیمت مظّنه استفاده می‌کنند.

منبع:
یکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت 11:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین