خبر

قیمت دلار نسبت به هفته‌های قبل ۱۵۰۰ تومان کاهش داشته است، آمادگی کانون صرافان برای نقل و انتقال رمزارزها جهت تسهیل واردات به کشور، اونس جهانی طلا به بالای 1800 دلار رسید

نرخ دلار روز شنبه‌، ۲۲ مردادماه در بازار آزاد به 30680 تومان کاهش یافت که نسبت به نرخ دو هفته پیش که بالای 32100 تومان بوده با کاهش 1500 تومانی مواجه شده است و به عقیده فعالان بازار ارز، نشان دهنده اثر افزایش عرضه و کاهش تقاضا در ماه محرم، معاملات نرخ توافقی ارز پتروشیمی ها در صرافی ها، و پیگیری های طرفین مذاکرات احیای برجام است.همچنین با وجود افزایش اونس جهانی طلا به 1801 دلار، به دلیل کاهش قیمت دلار، سکه به 14 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافته است.

اقتصاد گردان

اقتصادگردان- معاملات توافقی دلار در ساعات پایانی معاملات  در بازار ارز (شنبه‌، ۲۲ مردادماه) از کانال ۳۰ هزار تومان عقبگرد کرد و با بهای ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان در حال دادوستد است.
(شنبه،‌ ۲۲مردادماه) در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۸۵ تومان معامله شد؛ البته نرخ دلار توافقی یک ساعت پس از شروع معاملات از کانال ۳۰ هزار تومان عقبگرد کرد و ساعت ۱۰ صبح با ۲۹ هزار تومان و۹۵۳ تومان معامله شد.
قیمت دلار توافقی از صبح  روند نزولی را آغاز کرد به طوری که در کانال ۲۹ هزار تومان تا لحظه مخابره خبر ادامه داشت و هم اکنون در حدود ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان خریدوفروش می‌شود.

تثبیت قیمت یورو در صرافی‌های بانکی

هر یورو  (شنبه، ۲۲ مردادماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۰ مردادماه)، ۲۸ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.هر دلار نیز  در صرافی‌های بانکی با ۲۷ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه گذشته)، با قیمت ۲۸ هزار و ۵۱ تومان به فروش رسید.
قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۷۷۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۵۲ تومان اعلام شد.
علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۰۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۶۶ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۴۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و۴۰۵ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات ، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۹۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۱۱ تومان معامله شد.

سکه ۲۰۰ هزارتومان ارزان شد

قیمت سکه طرح جدید  (شنبه، ۲۲ مردادماه) با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۰ مردادماه)، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه هشت میلیون تومان، ربع‌سکه پنج میلیون تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۴۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۸۲۰ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی با ۱۷ دلار افزایش به یک‌هزار و ۸۰۴ دلار و پنج سنت رسید.

کاهش 1500 تومانی قیمت دلار

دبیرکل کانون صرافان از جمله دلایل کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر را اخبار برجامی و همچنین افزایش عرضه و‌ کاهش تقاضا برای خرید ارز اعلام کرد و گفت: قیمت دلار نسبت به هفته‌های قبل ۱۵۰۰ تومان کاهش داشته است.
‌ طی روزهای اخیر و همزمان با اعلام برخی اخبار سیاسی و گمانه‌زنی‌ها از نتایج مذاکرات، بازار ارز وارد مدار کاهشی شده است و قیمت دلار در کانال 30 هزار تومان قرار گرفته است.

فعالان بازار جو موجود در بازار ارز را مثبت اعلام می‌کنند و معتقدند قیمت ارز احتمالاً همین روال را طی خواهد کرد و در کانال‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد.

کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان اعلام کرد: اگر مدیریت بازار براساس عرضه و تقاضا و بدون قیمت‌های دستوری باشد قیمت دلار ارزان‌تر هم خواهد شد و احتمال بازگشت دلار آزاد به کانال 29 هزار تومان هست.

وی از جمله دلایل کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر را اخبار خوب برجامی و همچنین افزایش عرضه و‌ کاهش تقاضا برای خرید ارز اعلام کرد و گفت:  دلار در‌حدود 30700 ـ 30600 تومان در‌ بازار غیررسمی در حال معامله است.
قیمت دلار طی روز جاری در قیاس با هفته‌های گذشته کاهش 1300 تا 1500 تومانی داشته است و احتمالاً روند نزولی قیمت‌ها در بازار طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.
در زمان حاضر روزانه چندین میلیون دلار در بازار توافقی معامله می‌شود؛  روند بازار نشان از تمایل صادرکنندگان برای فروش و عرضه بیشتر به صرافی‌ها حکایت دارد.

سلطانی‌زاده البته این را هم گفت که احتمال رشد تقاضا در بازار دینار عراق و ارز زیارتی وجود دارد، که با توجه به حجم بازار توافقی در صرافی‌ها، قابل عرضه است و دغدغه‌ای از این جهت وجود ندارد و هموطنان متقاضی با خیال آسوده می‌توانند نیاز ارزی خود را در شبکه صرافی‌های مجاز سراسر کشور تأمین کنند؛ بنابراین بازار آرامی در هفته آینده پیش‌بینی می‌گردد.

آمادگی کانون صرافان برای نقل و انتقال رمزارزها جهت تسهیل واردات به کشور

«کامران سلطانی‌زاده» دبیرکل کانون صرافان گفت: کانون صرافان و شبکه صرافی کشور به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی آمادگی دارد از رمز ارزهای استخراج شده جهت تسهیل در واردات کشور استفاده کند. مطابق اعلام بانک مرکزی مبادله و خرید و فروش رمزارزها به عنوان سرمایه‌گذاری ممنوع است اما افرادی که مجوز قانونی امکان استخراج رمزارز از وزارت صمت و وزارت نیرو دارند، می‌توانند از رمز ارز استخراج شده برای واردات استفاده کنند.
وی افزود: طابق هماهنگی‌های انجام شده میان بانک مرکزی و وزارت صمت از رمزارزها می‌توان برای واردات استفاده کرد که آیین‌نامه آن هفته آینده اعلام خواهد شد.
کانون صرافان و شبکه صرافی کشور به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی آمادگی دارد از رمز ارزهای استخراج شده جهت تسهیل در واردات کشور استفاده کند.

ثبت سفارش ۱۰ میلیون دلار واردات خودرو با رمز ارز

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ثبت سفارش واردات خودرو به میزان ۱۰ میلیون دلار از طریق رمز ارز انجام شده است.
علیرضا پیمان پاک با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر در خصوص ثبت سفارش واردات خودرو به میزان ۱۰ میلیون دلار از طریق رمز ارز گفت: طبق موافقتنامه‌ای که میان رییس بانک مرکزی و وزیر صمت منعقد شد، استفاده از رمز ارز‌ها به عنوان یک ابزار توسعه تجارت مطرح شد.

پیمان پاک با بیان اینکه بانک مرکزی کشور‌ها رمز ارز را به رسمیت شناختند، اما اعلام رسمی نمی‌کنند، گفت: مقاومت‌ها به زودی از بین می‌رود و به همین علت ما برنامه ریزی جهت استفاده از این ظرفیت را انجام دادیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: واردات در ازای رمز ارز‌هایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده‌اند آزاد است. به عبارتی هر کسی که رمز ارز رسمی استخراج شده دارد، از پایان شهریور می‌تواند با رمز ارز خود واردات انجام دهد و فعلا بحث صادرات را نداریم.

وی همچنین اعلام کرد: بر اساس بلاکچین در خارج از مرز‌ها بستری فراهم کردیم که تاجر ما می‌تواند رمز ارز بگیرد و در ازای آن واردات انجام دهد.

رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص آخرین مصوبات در جهت تسهیل تجارت خارجی گفت: رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان به کشور‌های اورآسیا (روسیه بلاروس قزاقزستان قرقیزستان و ارمنستان) از طریق واگذاری کوتاژ به واردادکنندگان کالا از روسیه امکان‌پذیر شد.

علیرضا پیمان پاک اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های متنوع دولت سیزدهم در ایجاد زمینه مناسب برای افزایش سطح تعاملات تجاری کشورمان در عرصه بین المللی، مصوبه‌ای در راستای ارتقای روابط تجاری با روسیه به امضای اعضای کمیته اقدام ارزی رسید.

وی در ادامه گفت: بر اساس مصوبه هشتاد و سومین جلسه کمیته اقدام ارزی، در فرآیند ثبت سفارش و تأمین ارز واردات کلیه کالا‌های مجاز از کشور روسیه، امکان تأمین ارز از محل صادرات به کشور‌های حوزه اوراسیا (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) ایجاد می‌گردد.

طولانی‌ترین روند صعودی برای طلای جهانی ثبت شد!

قیمت طلا روز جمعه با افزایش بسته شد و به فلز زرد کمک کرد تا چهارمین هفته متوالی را افزایش دهد و به افزایشی که اواخر ماه گذشته پس از اعلام آخرین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آغاز شد، افزود.
 بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلی بازار به ۱۸۰۴ دلار رسید و بیش از یک درصد افزایش هفتگی را در پیش گرفت. قیمت طلای آمریکا نیز به ۱۸۰۵ دلار رسید.

بارت ملک، رئیس استراتژی کالا در TD Securities گفت: در حال حاضر بازار طلا با پوشش کوتاه‌مدت مواجه است و بازدهی پایین‌تر از آن حمایت می‌شود.

بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده پس از یک هفته بی‌ثبات کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران ارزیابی کردند که آیا کاهش آشکار رشد تورم می‌تواند سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش دهد یا خیر.

ملک افزود: رشد طلا، پس از اعداد پایین تر شاخص قیمت مصرف‌کننده، در مسیر خود متوقف شد زیرا بازار معتقد است تورم همچنان مشکل‌ساز خواهد بود. سخنرانان فدرال رزرو همچنین پیشنهاد کرده‌اند که آنها نمی‌توانند از مبارزه با تورم صرف نظر کنند.

دلار ضعیف‌تر می‌تواند جذابیت طلا را تقویت کند زیرا هزینه‌های خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند را کاهش می‌دهد.

احساسات مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در اوایل آگوست به بالاترین حد در سه ماه گذشته افزایش یافت زیرا انتظارات قوی‌تر در مورد اقتصاد و امور مالی شخصی وجود داشت. انتظارات تورمی متفاوت بود، به طوری که مصرف‌کنندگان دیدگاه‌های بلندمدت خود را برای قیمت‌ها اندکی افزایش دادند و در عین حال چشم انداز سال آینده خود را کاهش دادند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره حدود ۲ درصد افزایش یافت و به ۲۰.۷۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۵۸.۵۷ دلار رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۸ درصد کاهش به ۲۲۳۵.۰۹ دلار رسید.
منبع:
شنبه 22 مرداد 1401 ساعت 18:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین