خبر

گلکسی واچ ۵ پرو در برابر واچ ۴ کلاسیک؛ سخت‌افزار بهتر یا قاب چرخشی؟

گلکسی واچ ۵ پرو در برابر واچ ۴ کلاسیک؛ سخت‌افزار بهتر یا قاب چرخشی؟

با رونمایی رسمی گلکسی واچ ۵ پرو تصمیم گرفتیم به مقایسه‌ی آن با نسل گذشته یعنی گلکسی واچ ۴ کلاسیک بپردازیم تا ببینیم کدام یک ارزش بیشتری دارد.

سامسونگ سه روز پیش از ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ ۵ در دو مدل استاندارد و پرو رونمایی کرد. مدل استاندارد جانشین گلکسی واچ ۴ و مدل پرو هم جانشین واچ ۴ کلاسیک شد تا بدین ترتیب علاقه‌مندان به مدل کلاسیک هم بتوانند جایگزینی برای خرید داشته باشند. البته که امسال وضعیت اندکی فرق دارد و شاید کاربران گلکسی واچ ۴ اصلا به خرید مدل جدید ترغیب نشوند.

چند هفته پیش مطلبی منتشر شد مبنی بر اینکه سامسونگ به وفادارترین مشتریان خود اهمیتی نمی‌دهد. این دقیقا یکی از همین موارد است. در رابطه با قاب چرخشی فیزیکی گلکسی واچ ۴ صحبت می‌کنیم که اگر به دنیای گجت‌های پوشیدنی خصوصا ساعت هوشمند علاقه داشته باشید، می‌دانید تجربه‌ی کار کردن با آن چقدر لذت‌بخش است. تقریبا می‌توانیم بگوییم هیچ یک از کاربران گلکسی واچ ۴ کلاسیک از وجود این قاب چرخشی ناراحت نبودند که هیچ اتفاقا به خاطر همان قاب چرخشی بود که به خرید این ساعت ترغیب شدند. اما سامسونگ بدون هیچ دلیلی تصمیم گرفت آن را در واچ ۵ پرو حذف کند تا کاربران به شدت از این بابت ناراحت شوند.

البته با بدنه‌ای از جنس تیتانیوم و قاب چرخشی دیجیتالی، سامسونگ تلاش کرد تا اندکی دل کاربرانش را بدست بیاورد ولی نمی‌دانیم آیا در نهایت موفق می‌شود یا خیر. در همین راستا تصمیم گرفتیم روی کاغذ، مقایسه‌ی گلکسی واچ ۵ پرو با واچ ۴ کلاسیک را داشته باشیم تا ببینیم این دو محصول قبل از اینکه اصلا مدل جدید به مرحله‌ی عمل برسد، تفاوتی با هم دارند یا خیر.

مقایسه‌ی گلکسی واچ ۵ پرو با گلکسی واچ ۴ کلاسیک

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی واچ 5 پرو

گلکسی واچ ۵ پرو

واضح‌ترین تفاوت بین گلکسی واچ ۴ کلاسیک و واچ ۵ پرو، شکل ظاهری آن‌هاست. دقیقا همان قاب چرخشی فیزیکی باعث شده مدل قدیمی‌تر کاملا قابل تشخیص با مدل جدید باشد. اکنون واچ ۵ پرو یک نمایشگر ثابت دارد و کاربر هم برای گشت و گذار در منوی رابط کاربری باید به لمس صفحه متوسل شود. ولی در واچ ۴ کلاسیک، گشت و گذار در منوی رابط از طریق چرخاندن قاب چرخشی فیزیکی و بدون نیاز به لمس نمایشگر صورت می‌گرفت. همچنین گلکسی واچ ۴ کلاسیک حدودا ۶ گرم هم سنگین‌تر از واچ ۵ پرو است.

گلکسی واچ 4 کلاسیک تام براون ادیشن

گلکسی واچ ۴ کلاسیک با قاب چرخشی فیزیکی اطراف نمایشگر

از طرفی دیگر، گلکسی واچ ۵ پرو کیفیت ساخت بهتری دارد. کیس تیتانیومی این ساعت آن را در برابر خط و خش و ضربه مقاوم‌تر از واچ ۴ کلاسیک می‌کند و علاوه بر آن، به لطف شیشه‌ی محافظ از جنس یاقوت کبود، مقاومت نمایشگر آن هم ۶۰٪ بیشتر از نمایشگر واچ ۴ کلاسیکی شده که از گوریلاگلس DX به عنوان شیشه‌ی محافظ بهره می‌برد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که گلکسی واچ ۴ کلاسیک خودش در یک مدل با بدنه‌ای تیتانیومی راهی بازار شده که قیمت بالاتری از مدل‌های معمولی دارد اما واچ ۵ پرو در تمامی مدل‌هایش از همین فلز بهره می‌برد. یکی دیگر از برتری‌های واچ ۵ پرو، استفاده‌ی آن از بند جدید D-Buckle به‌جای بند اسپرت است که همین موضوع، تنظیم آن را بسیار راحت‌تر می‌کند.

سخت‌افزار و قابلیت‌ها

از لحاظ سخت‌افزاری، گلکسی واچ ۵ پرو یکی دو مورد برتری فاحش دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم. البته همین اول کار باید بگوییم تراشه اصلا در این دسته قرار نمی‌گیرد چون هر دو ساعت از اگزینوس W920 با لیتوگرافی ۵ نانومتری به عنوان قلب تپنده بهره می‌برند. این عدم ارتقا اصلا مشکل خاصی به حساب نمی‌آید چون این تراشه به اندازه‌ی کافی قدرتمند هست که نیاز کاربران را به سریع‌ترین شکل ممکن برطرف کند. حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی هم به نسبت قبل تغییری نداشته‌اند و همچنان روی ۱٫۵ و ۱۶ گیگابایت مانده‌اند که فراتر از کافی است.

گلکسی واچ 4 کلاسیک

گلکسی واچ ۴ کلاسیک

یک بخش که واچ ۵ پرو ارتقای بسیار زیادی داشته، باتری است. باتری این محصول از ۳۶۱ میلی‌آمپر ساعت در واچ ۴ کلاسیک که به سختی ۱ روز کاربران را همراهی می‌کرد، به ۵۹۰ میلی‌آمپر ساعت ارتقا پیدا کرده که به گفته‌ی سامسونگ می‌تواند با یک‌بار شارژ، تا ۸۰ ساعت در صورت استفاده‌ی معمولی کاربران را همراهی کند که این واقعا عالی است. همچنین شارژر این محصول هم سرعتی دو برابر سرعت شارژر نسل قبل دارد که همین موضوع، فرایند شارژ شدن دستگاه را هم سریع‌تر می‌کند (از ۵ به ۱۰ وات).

هم گلکسی واچ ۴ کلاسیک و هم واچ ۵ پرو از سیستم‌عامل One UI 4.5 بهره می‌برند اما فقط مدل جدید است که از آخرین نسخه‌ی فریم‌ور بهره می‌برد و یک سال هم آپدیت بیشتری از واچ ۴ دریافت می‌کند. از لحاظ قابلیت‌های نرم‌افزاری هم به لطف اضافه شدن سنسور دماسنج جدید، سنسور پایش خواب قدرتمندتر و پشتیبانی از یک سری قابلیت اختصاصی برای فعالیت‌های خارج از خانه، مدل جدید برتری نسبی در مقایسه با قبل دارد.

مقایسه‌ی گلکسی واچ ۵ پرو با واچ ۴ کلاسیک؛ نتیجه

گلکسی واچ ۵ پرو

به صورت کلی واچ ۵ پرو یک سری ارتقا در مقایسه با نسل قبل داشته اما نمی‌توان گفت که به شکل محسوسی از واچ ۴ کلاسیک بهتر است. با این حال اگر کسی قرار باشد بین این دو محصول بماند، قطعا به خاطر باتری واچ ۵ پرو و قاب چرخشی فیزیکی واچ ۴ کلاسیک است. در غیر این صورت تفاوت خاصی بین آن‌ها وجود ندارد. البته واچ ۵ پرو قرار است با قیمت ۴۵۰ دلار در مدل بلوتوثی و ۵۰۰ دلار در مدل LTE راهی بازار شود که همین موضوع باعث می‌شود این محصول به شکل محسوسی گران‌تر از نسل قبل باشد. اما با این حال نتیجه‌گیری ما از مقایسه‌ی آن‌ها این است که واچ ۵ پرو برای کسانی که طول عمر باتری بیشتر و سنسورهای نسبتا دقیق‌تری می‌خواهند ارزش خرید بیشتری دارد و واچ ۴ کلاسیک هم برای کسانی که می‌خواهند تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری از کار با ساعت هوشمند خود به لطف قاب چرخشی فیزیکی داشته باشند.  شما می‌توانید برای مقایسه‌ی بهتر این دو محصول، جدول زیر را هم مشاهده کنید.

نام ساعت گلکسی واچ ۵ پرو گلکسی واچ ۴ کلاسیک
نوع گجت پوشیدنی گجت پوشیدنی
رنگ‌بندی مشکی تیتانیومی، خاکستری تیتانیومی نقره‌ای، مشکی
تاریخ رونمایی/عرضه آگوست ۲۰۲۲ آگوست ۲۰۲۱
ابعاد ۱۰٫۵ × ۴۵٫۵ × ۴۵٫۵ میلی‌متر ۱۱ × ۴۵٫۵ × ۴۵٫۵ میلی‌متر
وزن ۴۶٫۵ گرم ۵۲ گرم
استاندارد ضد آب ۵ATM – استاندارد IP68 و استاندارد نظامی MIL-STD-810G آمریکا ۵ATM – استاندارد IP68 و استاندارد نظامی MIL-STD-810G آمریکا
سیستم‌عامل Wear OS Wear OS
نسخه‌ی سیستم‌عامل Watch 4.5 Watch 3.0
شبکه ۴G ۴G
نمایشگر دایره‌ای شکل از نوع Super AMOLED دایره‌ای شکل از نوع Super AMOLED
اندازه‌ی نمایشگر ۱٫۳۶ اینچ / ۳۴٫۵ میلی‌متر ۱٫۳۶ اینچ / ۳۴٫۵ میلی‌متر
وضوح تصویر و چگالی پیکسلی  ۴۵۰ × ۴۵۰ پیکسل / ۳۳۰ پیکسل بر هر اینچ ۴۵۰ × ۴۵۰ پیکسل / ۳۳۰ پیکسل بر هر اینچ
  • امکان مسیریابی با ساعت هوشمند بدون نیاز به گوشی به‌زودی به Wear OS می‌آید
  • ۱۰ ساعت هوشمند محبوب در دیجی کالا (۱۶ مرداد ۱۴۰۱)
  • ویدیوی جعبه‌گشایی گلکسی زد فولد ۴، زد فلیپ ۴، بادز ۲ پرو و واچ ۵ را ببینید

منبع: SamMobile

منبع:
شنبه 22 مرداد 1401 ساعت 11:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین