خبر

طلا از اوج، اندکی عقب کشید

طلا از اوج، اندکی عقب کشید

با رو آوردن فروشندگان به مرز 1790 دلار، طلا امروز از اوج ماهانه خود عقب‌نشینی کرد و روند صعودی دو روزه خود را شکست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، با هجوم فروشندگان به مرز 1790 دلار در اوایل صبح روز چهارشنبه در اروپا، قیمت طلا (XAU/USD) از اوج ماهانه عقب نشینی کرد و روند صعودی دو روزه را شکست. با انجام این کار، این فلز گرانبها اضطراب بازار را قبل از آمار تورم ایالات متحده، در بحبوحه افزایش شرط‌بندی‌های جنگ‌طلبانه روی حرکت بعدی فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) به تصویر می‌کشد.

به غیر از احتیاط قبل از CPI، ترس از کاهش رشد اقتصادی نیز بر قیمت XAU/USD تاثیر می‌گذارد. با این حال، ترس از کندشدن رشد اقتصادی پس از اعلام روسیه برای توقف جریان نفت، به دلیل توقف خط لوله دروژبا که تامین‌کننده طلای سیاه است، تشدید شد. رویترز می‌گوید: گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه جریان نفت از طریق قسمت جنوبی خط لوله دروژبا را به دلیل مشکلات پرداخت ترانزیت به حالت تعلیق درآورده است.

از سوی دیگر، همانطور که JP Morgan می‌گوید صحبت‌ها مبنی بر اینکه لایحه مالیات، آب‌وهوا و مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده نمی‌تواند مشکلات رکود اقتصادی را کم کند، بر قیمت شمش نیز تاثیر می‌گذارد. تحلیلگران بانک ایالات متحده در گزارش بلومبرگ گفتند: این لایحه روز یکشنبه در سنا تصویب شد و روز جمعه به مجلس نمایندگان ارائه می‌شود، یک نسخه کوچک از دستور کار داخلی جو بایدن، رئیس جمهور بایدن را در مسیر تبدیل‌ به قانونی‌شدن پس از یک سال درگیری داخلی دموکرات‌ها قرار می‌دهد که کاخ سفید قادر به کنترل آن نبود. 

رکود اقتصادی

در جاهای دیگر، چاپ محکم‌تر از داده‌های سطح دوم ایالات متحده و Fedspeak جنگ‌طلب نیز نقش خود را در مشخص‌کردن حالت ریسک و به چالش‌کشیدن خریداران XAU/USD ایفا کردند.

در روز سه‌شنبه، بهره‌وری غیرکشاورزی ایالات متحده در سه ماهه دوم (سه ماهه دوم) به 4.6- درصد، پیش‌بینی‌شده 4.7- درصد و قبل از آن 7.4- درصد بهبود یافت، در حالی که هزینه کار واحد از 12.7 درصد قبل و 9.5 درصد اجماع بازار در طول مدت مذکور به 10.8 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، روز سه‌شنبه گفت که او می‌خواهد تا پایان سال نرخ بهره ۴ درصد باشد. این به معاملات آتی نرخ بهره محکم‌تر می‌پیوندد که نشان می‌دهد شانس نزدیک به 70 درصد به نفع 75 واحد پایه (bps) افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر است.

در مقابل این پس‌زمینه، بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده در تلاش است تا بازدهی روز قبل را به 2.79٪ افزایش دهد، یعنی در حدود 2.786٪ تا زمان انتشار. همچنین شاخص S&P 500 فیوچرز کسادی بازار را به تصویر می‌کشد که علی‌رغم ضررهای وال استریت، بدون تغییر در حداکثر 4125 باقی مانده است.

در ادامه، شاخص CPI ایالات متحده که انتظار می‌رود از 9.1 درصد در سال به 8.7 درصد کاهش یابد، و همچنین CPI سابق غذا و انرژی که احتمالاً از 5.9 درصد به 6.1 درصد افزایش می‌یابد، برای معامله‌گران طلا جهت روشن‌کردن مسیرها بسیار مهم خواهند بود.

تحلیل فنی

قیمت طلا علیرغم عقب‌نشینی اخیر از بالاترین سطح یک ماهه، بالاتر از سطح حمایتی 1785 دلار باقی مانده است. همچنین RSI محکم‌تر (14) و نه اشباع خرید، و همچنین سیگنال‌های مکدی (MACD) صعودی، خریداران XAU/USD را اذیت می‌کند.

با این حال، 50-DMA به خط مقاومت قبلی از ماه مارس و یک خط روند صعودی سه هفته‌ای می‌پیوندد تا 1785 دلار را به‌عنوان حمایت مهم برجسته کند که شکستن آن می‌تواند به سرعت قیمت فلز را به سمت پایین‌ترین سطح هفتگی قبلی نزدیک به 1754 دلار بکشاند.

برعکس، قیمت پایین ماه ژوئن در حدود 1805 دلار می‌تواند خریداران XAU/USD را در طی حرکت‌های صعودی جدید قیمت‌ها جذب کند. پس از آن، سطوح اصلاحی فیبوناچی 38.2% و 50% در رکود مارس تا ژوئیه، نزدیک به 1830 دلار و 1875 دلار به ترتیب ممکن است توجه گاوهای طلا را به خود جلب کند.

به طور کلی، احتمالاً طلا تا زمانی که قیمت بالاتر از 1785 دلار باقی بماند، ثابت‌تر باقی می‌ماند.

طلا: نمودار روزانه

نمودار روزانه طلا

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 19 مرداد 1401 ساعت 10:20
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین