خبر

چشم‌انداز مثبت دیفای، به‌رغم کاهش 66 درصدی TVL

چشم‌انداز مثبت دیفای، به‌رغم کاهش 66 درصدی TVL

TVL دیفای 66٪ کاهش یافته، ولی رشد خریدهای انبوه از صرافی‌های غیرمتمرکز، آدرس‌های فعال و افزایش مداوم سرمایه نشان می‌دهند که زمستان دیفای رو به پایان است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، ارزش کل قفل شده (TVL) در بازار کریپتو معیاری است برای اندازه‌گیری میزان وجوه سپرده شده در قراردادهای هوشمند؛ این رقم از 160 میلیارد دلار در اواسط آوریل، اکنون به 70 میلیارد دلار کاهش یافته است - یعنی به پایین‌ترین سطح از مارس 2021 (اسفند 1399). با این‌که این کاهش 66 درصدی به طور بالقوه می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد، داده‌های مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند، بخش مالی غیرمتمرکز (دیفای - DeFi) از تاب‌آوری مطلوبی برخوردار است.

مشکل استفاده از ارزش کل قفل شده (TVL) به‌ عنوان یک معیار جامع برای نحوه‌ی عملکرد دیفای این است که نمی‌تواند تمام جزییات را نمایش دهد. برای مثال، تعداد تراکنش‌های دیفای، رشد سطح مقیاس‌پذیری در لایه‌ی ۲ و افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در اکوسیستم توسط این معیار نشان داده نمی‌شوند.

بر اساس داده‌های موجود در گزارش مربوط به میزان پذیرش کریپتو که در 29 جولای (7 مرداد) توسط سایت دی‌اپ‌رادار منتشر شد، تعداد تراکنش‌های دیفای در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه‌ی اول 15 درصد کاهش یافته است. این رقم در مقایسه با کاهش شدید ارزش کل قفل شده (TVL) آن‌چنان نگران‌کننده نیست و صرفا نشان‌دهنده‌ی کاهش 12 درصدی تعداد کیف‌های پول فعال ظرف همان دوره است.

ایاکوف لوین، مدیرعامل و بنیانگذار میداس اینوستمنتس به کوین تلگراف گفت:

«من شدیدا معتقدم که بازار نزولی کنونی به معنی پایان صنعت دیفای نیست. به عنوان مثال، در پلتفرم آپتیمیزم - یک راهکار مقیاس‌پذیری در لایه‌ی 2 اتریوم - رقابت فزاینده‌ای بین صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارد، و میزان ارزش کل قفل‌شده در صرافی ولودروم به بیش از 130 میلیون دلار رسیده است.»

پلتفرم آپتیمیزم یک راهکار بهبود مقیاس‌پذیری در شبکه‌ی اتریوم است که برای تایید آف‌چین تراکنش‌ها - به صورت گروهی - از لایه‌ی دوم بلاک چین استفاده می کند؛ بهره‌گیری از این راهکار می‌تواند هزینه‌های پردازش و تراکنش را در برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه کاهش دهد.

میزان ارزش کل قفل‌شده در شبکه آپتیمیزم

افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر میزان تاب‌آوری بالای بخش مالی غیرمتمرکز (دیفای) را تایید می‌کند. شرکت سرمایه‌گذاری مولتی‌کوین کپیتال - با محوریت ارزهای دیجیتال - در 12 جولای (21 تیر) یک صندوق 430 میلیون دلاری راه‌اندازی کرد. این شرکت سرمایه‌گذاری در سال 2017 تاسیس شد و هدف آن بر توسعه‌ی زیرساخت‌های وب-3، برنامه‌های کاربردی دیفای و مدل‌های کسب و کاری خودگردان متمرکز است.

شرکت واریانت در 28 جولای (6 مرداد) اعلام کرد برای تامین مالی و «توانمندسازی مالی از طریق دیفای» با موفقیت توانسته است میزان سرمایه‌ی خود 450 میلیون دلار افزایش دهد. استراتژی این شرکت شامل مالی‌سازی و افزایش بهره‌وری NFTها، استیبل کوین‌ها، بهبود سیستم‌های وام‌دهی، صرافی‌های غیرمتمرکز و توسعه‌ی «محصولاتی است که سیستم مالی سنتی را با دیفای پیوند می‌دهند».

این سطوح قابل توجه از افزایش‌ سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مالی غیرمتمرکز باعث شده‌اند ایاکوف لوین به این باور برسد که راهکارهای بهبود مقیاس‌پذیری می‌توانند برنامه‌های مالی غیرمتمرکز را یک گام بزرگ به سمت جلو هدایت کنند؛ شرایط در حال حاضر، به حدی برای پیشرفت دیفای فراهم شده است که حتی در طول به اصطلاح «تابستان دیفای» در سه‌ماهه سوم سال 2021، چنین شرایطی قابل تصور نبود - تابستان و زمستان در دنیای کریپتو به ترتیب به دوران شکوفایی و تنزل بازار اشاره می‌کنند. میانگین کارمزد تراکنش شبکه‌ی اتریوم در آن دوره بیش از 25 دلار بود - یعنی مانعی بالقوه در برابر پیشرفت دیفای.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 19 مرداد 1401 ساعت 10:12
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین