خبر

قیمت طلا به بالاترین حد خود رسید

قیمت طلا به‌دنبال شدت گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی بین آمریکا و چین و از طرفی پیش از انتشار آمار مشاغل در ایالات‌متحده افزایش‌یافته و به بالاترین رقم طی یک‌ماهه گذشته رساند.

به گزارش بنکر (Bankerبهای هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح خود از پنجم ماه جولای با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۷۹۱ دلار و ۷۰ سنت رسید و به طور کلی قیمت‌ها در این هفته ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران کاهش ارزش دلار را یکی از دلایل بالا رفتن قیمت طلا می‌دانند. ترس از رکود اقتصاد هم از ارزش این فلز گران‌بها حمایت می‌کند و احتمالاً آن را به 1800 دلار می‌رساند.

بی‌ثباتی بازار به‌دنبال سفر نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس آمریکا به تایوان قیمت طلا را گران کرد.چین از آن زمان فعالیت‌های نظامی خود در اطراف این جزیره را افزایش داده‌است.

این افزایش قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که مقامات فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرده‌اند به سیاست سخت‌گیرانه خود برای مبارزه با افزایش تورم ادامه می‌دهند. ارزش دلار در روز پنجشنبه بازهم کاهش یافت و چین 11 موشک بالستیک در آب‌های اطراف تایوان در بزرگ‌ترین آزمایش خود طی یک دهه گذشته پرتاب کرده‌است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: طلا همچنان از دلار ضعیف‌تر که ناشی از کاهش بازده اوراق قرضه ایالات‌متحده است، سود می‌برد زیرا بازارها در اوج تورم و رکود قیمت‌گذاری می‌کنند.

بر اساس این گزارش،بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه داری کاهش یافت و هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره را کاهش داد.

تمرکز بازار اکنون بر گزارش ماهانه حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده است که در در اواخر روز منتشر می‌شود و می تواند شفافیت بیشتری در مورد برنامه‌های انقباض فدرال رزرو برای مبارزه با تورم فزاینده ارائه دهد. اقتصاددانان انتظار دارند در جولای ۲۵۰ هزار شغل افزایش یابد.

یک روند ملایم حقوق و دستمزد از حرکت صعودی طلا حمایت می کند زیرا احتمالا با کاهش بازدهی، یک دوره دیگر از تضعیف دلار را به همراه خواهد داشت. هالی افزود: طلا باید به سمت منطقه ۱۹۰۰ دلاری در جلسات آینده ادامه دهد.

بانک مرکزی انگلیس نیز در تلاش برای فرونشاندن تورم فزاینده، نرخ بهره را به بیشترین میزان از سال ۱۹۹۵ افزایش داد. دلار در برابر رقبای خود ۰.۲ درصد افزایش یافت و باعث شد طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد.

تحلیلگران کاهش ارزش دلار را یکی از دلایل بالا رفتن قیمت طلا می‌دانند. ترس از رکود اقتصاد هم از ارزش این فلز گران‌بها حمایت می‌کند و احتمالاً آن را به 1800 دلار می‌رساند.


منبع:
جمعه 14 مرداد 1401 ساعت 13:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین