خبر

قرض کردن برای خرید بیت‌کوین؛ حماقت یا ذکاوت؟

قرض کردن برای خرید بیت‌کوین؛ حماقت یا ذکاوت؟

بسیاری از افراد مشهور در حوزه‌ی کریپتو توصیه کرده‌اند برای ورود به این بازار حتی پول قرض کنید؛ ولی عواقب این کار ممکن است بسیار تلخ و وحشتناک باشد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، تخمین زده می‌شود تعداد سرمایه‌گذاران و معامله‌‌گران ارزهای دیجیتال تا سال 2030 به 1 میلیارد نفر برسد. شاید در آشنایان و اطرافیان‌تان یا در میان افراد مشهور در رسانه‌ها افراد مختلفی را می‌شناسید که از طریق سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو به پول و موفقیت دست پیدا کرده‌اند، ولی بسیاری از افراد نیز هستند که بخشی از پس‌انداز یا حتی تمام زندگی‌شان را در این بازار نابود کرده‌اند. برخی از افراد گروه اول یا حتی برخی از شکست‌خوردگان تا آن‌جا پیش می‌روند که با وثیقه گذاشتن دارایی‌های ارزشمند خود، از جمله خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، به دنبال تامین مالی برای سرمایه‌گذاری بیش‌تر در بازار کریپتو هستند.

وام گرفتن برای سرمایه‌گذاری در شرایط خاص می‌تواند عملی منطقی باشد، ولی استفاده از وام مسکن برای این‌ کار واقعا خطرناک است. یعنی وثیقه گذاشتن خانه برای دریافت پول جهت سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال واقعا دیوانگی است.

ارزهای دیجیتال پیش‌تر سودهای قابل ملاحظه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ارمغان می‌آوردند؛ ولی این بازار شاهد دوره‌های نزولی طولانی مدتی نیز بوده است که باعث شده بسیاری از افراد امید خود را از دست بدهند و دارایی‌های دیجیتال خود را با ضرر بفروشند؛ در عین حال، آن‌هایی که توانسته‌اند - یعنی آن‌قدر توانایی مالی داشته‌اند - که ارزهای دیجیتال‌شان را نگه دارند - یعنی هودل کنند - به موفقیت و سود بسیار خوبی رسیده‌اند. ولی تحلیلگران و مشاوران مالی جمله‌ی معرفی دارند که می‌گوید، «نتایج گذشته هرگز نشان‌دهنده‌ی نتایج آینده نیست» - یعنی وقتی یک بار در یک سرمایه‌گذاری به سود سرشاری دست یافتید، دلیل نمی‌شود که در آینده نیز از همان سرمایه‌گذاری به همان سود برسید.

زمانی که بیت کوین (BTC) با قیمت 57000 دلار معامله می‌شد، مایکل سیلر، مدیر عامل شرکت مایکرواستراتژی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کرد که از تمام پول خود برای خرید بیت کوین استفاده کنند و «از هر طریقی که می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین، پول به دست بیاورند؛» در دوره‌ای حتی وی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد که برای خرید بیت کوین بیش‌تر «خانه‌ی خود را رهن بدهند.»

در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت‌کوین در حوالی 23000 دلار نوسان می‌کند؛ یعنی سرمایه‌گذارانی که حرف سیلر را گوش کردند، احتمالا اکنون خودشان مستاجر هستند! از سوی دیگر، شرکت مایکرواستراتژی از بانک سیلورگیت وام گرفت و با انتشار اوراق بدهی برای خرید بیت کوین بیش‌تر، سرمایه‌ی خود را افزایش داد، تا جایی که اکنون ۱۲۹,۶۹۸ بیت کوین دارد.

وام گرفتن شرکت‌های بزرگ با وام گرفتن افراد معمولی تفاوت زیادی دارد؛ ولی در مجموع، وقتی سرمایه‌گذاران می‌خواهند برای خرید ارزهای دیجیتال، دارایی‌های خود را وثیقه بگذارند، باید بدانند چه اتفاقاتی ممکن است در بازار رخ دهد و ارزهای دیجیتال چه ارزش افزوده‌ای برای آن‌ها به همراه خواهند داشت.

افرادی که توانایی مالی یا توانایی هیجانی لازم را برای پشت سر گذاشتن نوسان‌های بازار بیت کوین ندارند، فقط کافی است به نمودار قیمت این ارز دیجیتال در چند سال گذشته نگاه کنند؛ و میزان ریسک و امکان سود خود را به صورت سرانگشتی برآورد کنند. 

نمودار قیمت بیت کوین

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 13 مرداد 1401 ساعت 13:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین