خبر

بر سر بازارهای کالا چه آمد؟

بر سر بازارهای کالا چه آمد؟

بحران‌های انرژی و اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با تورم، مانعی برای تقاضا ایجاد می‌کند و در این بین بر فلزات، نفت و گندم نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از بلومبرگ، پس از آشفتگی هفته گذشته، کالاها در روز دوشنبه با شرایط ثابت‌تری افتتاح شدند، اما سرمایه‌گذاران با یک فهرست ترسناک از ریسک‌های فوری روبرو هستند - از بحران گاز اروپا تا شعله‌ور شدن جدید کووید-19 در چین و ترس از کندی اقتصاد جهانی.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هشدار داد که آلمان باید برای کاهش بیشتر عرضه گاز آماده شود، زیرا «جنگ اقتصادی» روسیه علیه اروپا تشدید می‌شود. تاجران و مصرف‌کنندگان گاز در حال تماشای چگونگی آماده‌سازی دولت‌ها در اروپا هستند. پس از اظهارات رئیس‌جمهور جو بایدن در مورد بنزین، درگیری‌های آخر هفته توییتری با میلیاردر جف بزوس آغاز شد، سیاست انرژی نیز در ایالات متحده محور است.

بحران‌های انرژی و اقدامات بانک مرکزی برای فرونشاندن تورم، باد مخالف قدرتمندی برای تقاضا ایجاد می‌کند که با کاهش قیمت مس به زیر 8000 دلار در تن تاکید می‌شود. صورتجلسه آخرین نشست فدرال رزرو که قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود، باید جزئیات بیشتری را در مورد تفکر این بانک ارائه کند، زیرا پیش‌بینی‌ها برای رکود اقتصادی ایالات متحده چند برابر می‌شود. و سرمایه‌گذاران بار دیگر تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا را در چین پس از شیوع بیماری در مراکز تولیدی کلیدی دنبال خواهند کرد.

مشکل کجاست؟

بازارهای گاز و برق اروپا در آشفتگی قرار دارند و بحران انرژی به سختی آغاز شده است. بزرگترین خطر در هفته‌های آینده این است که خط لوله نورد استریم - کانال کلیدی اروپا برای گاز روسیه - پس از 10 روز تعمیر و نگهداری که از 11 ژوئیه آغاز می‌شود، دوباره راه‌اندازی نشود. اما صرف نظر از نتیجه، سیاستمداران اروپایی تحت فشار شدید قرار دارند تا فوراً وارد عمل شده و از بدترین بحران پیش رو جلوگیری کنند.

تمرکز بر مصرف‌کننده سنگین آلمان است، که قبلاً سطح خطر گاز خود را به دومین مرحله «زنگ هشدار» بالا برده و نظارت بر بازار را تشدید کرده و برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگ را راه‌اندازی مجدد کرده است. در سراسر این قاره، انتظار مداخله بی‌سابقه در بازارهای انرژی و برق را دارید. این می‌تواند شامل همه چیز باشد، از جابه‌جایی‌ها گرفته تا تقاضای جیره‌بندی تا تامین منابع جایگزین و نجات شرکت‌های آب و برق درگیر مشکل.

فلزات دیوانه

اگر مس واقعاً فشارسنج اقتصاد جهانی است، باید نگران باشیم. فلز مورد استفاده در سیم‌کشی برق برای اولین بار از اوایل سال 2021 به زیر 8000 دلار در هر تن سقوط کرد. طوفان هشدارها در مورد رکود جهانی همه فلزات را تحت فشار قرار داده است و آخرین اخبار ویروس از چین تا حدودی در مورد یک نقطه روشن بالقوه تردید ایجاد می کند. 

چین در حال رقابت برای مقابله با شیوع بیماری در سراسر منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه است که هم نیروگاه اقتصاد و هم پایگاهی برای بسیاری از صنایع با مصرف مس است. اخبار مربوط به مشکلات بیشتر ویروسی همچنین سنگ آهن را در روز دوشنبه تحت فشار جدیدی قرار داد و مواد فولادسازی به زیر 110 دلار در هر تن کاهش یافت. تحلیلگران Goldman Sachs Group Inc. گفتند که اخبار مثبت و پایدار از اقتصاد چین برای شکستن بازار نزولی فلزات مورد نیاز است. البته شاید همین الان به تعویق افتد.

قانون تعادل

نفت اولین افت ماهانه خود را از نوامبر به دلیل ترس از رکود جهانی ثبت کرد، اما با وجود آن وضعیت عرضه همچنان محدود است. دو سوال بزرگی که در بازار وجود دارد این است که آیا اوپک پلاس می‌تواند پس از تکمیل بازگشت عرضه متوقف‌شده در طول همه‌گیری، تولید را بیش از این افزایش دهد، و اینکه آیا تخریب تقاضا آغاز خواهد شد یا خیر. البته این تردید وجود دارد که سعودی‌ها بتوانند برای مدت طولانی با نرخ‌های بالاتری تولید کنند.

آرامکو عربستان احتمالاً به زودی قیمت فروش رسمی خود را برای ماه آگوست منتشر خواهد کرد که نشانه‌ای از چشم‌انداز آن خواهد بود. پالایشگاه‌ها و معامله‌گران موردنظر بلومبرگ انتظار افزایش دیگری دارند. در ایالات متحده، میزان پریدن آمریکایی‌ها در اتومبیل‌های خود و برخورد با بزرگراه ها در آخر هفته طولانی روز استقلال مورد توجه خواهد بود. تقاضای بنزین به‌طور متوسط ​​چهار هفته‌ای، بدون احتساب سال ۲۰۲۰ آسیب‌دیده از ویروس، در پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۴ بوده است، بنابراین مراقب باشید که آیا این کاهش تقاضا ادامه دارد یا خیر.

گندم

زمانی که برداشت گندم در نیمکره شمالی آغاز می‌شود، یکی از تاجران گفت: «ما قبلاً هرگز غلات را در بازار بحران معامله نکرده‌ایم، بنابراین همه چیز جدید است. این ماه آزمایش خواهد کرد که چه مقدار گندم می‌تواند وارد بازار شود، در حالی که عرضه اوکراین هنوز به شدت محدود است. معاملات آتی گندم و ذرت به سطحی که آخرین بار قبل از شروع بحران اوکراین مشاهده شده بود بازگشته است و احتمالاً به مهار افزایش قبوض مواد غذایی از کنیا به بریتانیا و ایالات متحده کمک کرده است. گزارش ماهانه سازمان ملل از هزینه‌های جهانی غذا روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

حتی با وجود رکود، قیمت‌ها در سطوح بالایی باقی می‌مانند و بودجه واردکنندگان و کشورهای کم‌درآمد را تحت فشار قرار می‌دهند. همچنین از سوی سازمان ملل، گزارش سالانه امنیت غذایی روز چهارشنبه ارائه می‌شود که آخرین ارزیابی‌ها از گرسنگی جهانی را شرح می‌دهد. برنامه جهانی غذا هشدار داده است که ده‌ها میلیون نفر دیگر ممکن است امسال کمبود غذا داشته باشند.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 13 تیر 1401 ساعت 16:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین