خبر

فلزات قوی گروه پلاتین

فلزات قوی گروه پلاتین

با تحریم مدیر اجرایی غول معدنی نیکل نوریلسک، قیمت فلزات گروه پلاتین افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، قیمت فلزات و نیکل گروه پلاتین در لندن روز چهارشنبه پس از اینکه بریتانیا ولادیمیر پوتانین، مدیر اجرایی و سهامدار اصلی غول معدنی روسی نوریلسک نیکل را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، افزایش یافت.

نیکل و پالادیوم هر دو در ابتدا در پاسخ به این اخبار حدود 6 درصد افزایش یافتند، قبل از اینکه افزایش قیمت داشته باشند. تا ساعت 10:20 صبح به وقت شرقی (1420 به وقت گرینویچ)، معاملات آتی پالادیوم در بورس فلزات لندن 4.5٪ افزایش یافت، در حالی که معاملات آتی پلاتین 0.5٪ افزایش یافت. معاملات آتی نیکل نیز 2.3 درصد افزایش یافت. به این ترتیب، سه فلزی که نوریلسک در آنها بیشترین سهم بازار جهانی را دارد، همگی عملکرد بهتری نسبت به سایر معاملات آتی فلزات پایه و صنعتی داشتند که بیشتر آنها به دلیل نگرانی از رکود پایین‌تر معامله می‌شدند.

پوتانین، مالک 35 درصد از نیکل نوریلسک است که بزرگترین تولیدکننده نیکل و پالادیوم در جهان است که به ترتیب 14 درصد و 41 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور همچنین سومین تولیدکننده بزرگ پلاتین در جهان است که سهم تولید جهانی آن 10 درصد است. بنابراین هرگونه ممنوعیت بر تولید نوریلسک به طور قابل توجهی عرضه فلزات حیاتی برای اقتصاد جهانی را کاهش می‌دهد. پالادیوم و پلاتین عمدتاً در مبدل‌های کاتالیزوری توسط صنعت خودرو استفاده می‌شوند، در حالی که نیکل یک جزء ضروری از فولاد ضد زنگ و باتری خودروهای الکتریکی است.

پوتانین خود یکی از ذینفعان بزرگ تحریم‌های غرب علیه روسیه بوده است و می‌تواند دو بانک خصوصی این کشور را در سطوح ناامیدکننده قیمت‌ها جذب کند. پوتانین گروه مالی تینکوف (Tinkoff) را از بنیانگذار آن اولگ تینکوف پس از ترک روسیه و محکوم‌کردن بحران خریداری کرد، در حالی که شرکت هلدینگ اینترروس او نیز موافقت کرد که Rosbank را - که قبلاً به طور کامل مالک آن بود - از Societe Generale فرانسه، بازخرید کند. 

اقدامات اعلام‌شده توسط دولت بریتانیا در روز چهارشنبه به رابطه او با نوریلسک اشاره نکرد، بلکه بیشتر بر مالکیت او بر Rosbank متمرکز بود. با این حال، امسال برای شرکت‌هایی که با روسیه معامله می‌کنند، «خود تحریمی» انجام می‌دهند و تجارت خود را با شرکت‌هایی که معتقدند آنها را در معرض خطر قانونی قرار می‌دهد، متوقف می‌کنند.




نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 9 تیر 1401 ساعت 12:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین