خبر

بازارهای جهانی در مسیری پُر فراز و نشیب

بازارهای جهانی در مسیری پُر فراز و نشیب

با توجه به اینکه شاخص سهام جهانی و اوراق قرضه خزانه‌داری بدرترین دوران خود را تجربه کرده است، بازارهای جهانی در سال 2022 بسیار آشفته هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، سرمایه‌گذاران می‌دانستند که پس از دو سال هرج و مرج کووید 19، سال 2022 یک سفر پر دست‌انداز خواهد بود، اما هیچ کس انتظار چنین چیزی را نداشت - آشفته‌ترین نیمه اولی که بازارهای جهانی تا به حال دیده‌اند.


برای درک اینکه چقدر اوضاع وحشتناک بوده است، دو چیز را در نظر بگیرید. شاخص سهام جهان 47 کشور ام‌اس‌سی‌آی بیشترین افت خود را از زمان ایجادش در سال 1990 تجربه کرده است.

در همان زمان، اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده - معیار بازارهای استقراضی جهانی و دارایی‌های سنتی در زمان‌های آشفته - بدترین نیمه اول خود را از سال 1788 داشته است.

چرا؟بحران روسیه و اوکراین تورم فزاینده‌ای را افزایش داد و بانک‌های مرکزی بزرگ را مجبور به افزایش نرخ بهره و سیاستمداران برای هشدار نسبت به نظم‌های جدید جهانی کرد.

نتیجه؟ از بین رفتن 13 تریلیون دلاری سهام جهانی، سقوط 15.5 درصدی ین ژاپن، بدترین شکست ایتالیا از زمان بحران منطقه یورو، و آنچه در حال شکل‌گیری قوی‌ترین رشد کالاها از زمان جنگ جهانی اول است.

به این موارد حذف روسیه از سیستم مالی جهانی، کاهش رتبه اعتباری آن کشور (بزرگترین موردی که تاکنون دیده شده)، کشتار گسترده ارزهای دیجیتال و فناوری بزرگ، و تشدید رکود اقتصادی را اضافه کنید.

دانیل وود از ویلیام بلر، مدیر پورتفولیوی بدهی بازارهای نوظهور، که بدترین نیمه اول خود را نیز سپری می‌کند، گفت: «تقریباً طوفان عالی است». «نوسان از سقف عبور کرده است.»

این درام به محض اینکه مشخص شد که کووید قرار نیست دوباره اقتصاد جهانی را تعطیل کند آغاز شد و تأثیرگذارترین بانک مرکزی جهان، فدرال رزرو ایالات متحده، در مورد افزایش نرخ بهره جدی است.

بازدهی 10 ساله خزانه‌داری که هزینه استقراض جهانی را افزایش می‌دهد، از کمتر از 1.5 درصد به 1.8 درصد جهش کرد و تنها در ژانویه 5 درصد از شاخص سهام جهانی MSCI کاهش یافت.

در ادامه، این بازده اکنون در 3.1٪ است و سهام 20٪ کاهش یافته است. تورم به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسیده است و فدرال رزرو برای سریع‌ترین روند افزایش نرخ بهره از سال 1994 آماده است.

براساس گزارش دویچه بانک، خزانه‌داری‌ها بیش از 13 درصد از دست داده‌اند. اوراق قرضه ایتالیا در آماده‌سازی برای اولین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در بیش از یک دهه اخیر، 25 درصد ریزش داشته است. و بدهی بازارهای نوظهور نزدیک به 20 درصد کاهش یافته است.

هیو گیمبر، استراتژیست جهانی JPMorgan Asset Management گفت: انتظار نمی‌رود که اوراق قرضه دولتی در مدت شش ماه بیش از 10 درصد از دست بدهند. «این منطقه برای اکثر سرمایه‌گذاران ناآشنا است. بانک‌های مرکزی دیده‌اند که بازارها تحت فشار قرار گرفته‌ و واکنشی نشان نداده‌اند. این چیزی است که متفاوت است.»

بازارهای جهانی

جای زخم

قدرت قوی دلار باعث شده است که دلار در نیمه اول در برابر سبدی از ارزهای اصلی جهان 9 درصد افزایش داشته باشد و در برابر ین ژاپن که در ضعیف‌ترین سطح خود از سال 1998 باقی مانده است، 15.5 درصد افزایش یافته است.

تورم خودساخته ترکیه و مشکلات سیاستی 20 درصد دیگر برای لیر هزینه داشته است. مصر، در میان بزرگترین واردکنندگان گندم، مجبور شده است ارزش پول خود را بیش از 15 درصد کاهش دهد، در حالی که در آن سوی طیف، روبل روسیه، روی اسکناس، 40 درصد افزایش یافته است.

با این حال، این موضوع بازتاب دقیقی از ارزش آن نیست، زیرا تحریم‌های غرب بر سر «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین و کنترل سرمایه داخلی روسیه به این معنی است که ارز دیگر نمی‌تواند آزادانه معامله شود. در واقع تنها دو ارز در برابر دلار با قطعیت بالاتر هستند - پزو واقعی برزیل و پزوی مکزیک، به ترتیب 6 و 2 درصد.

در همین حال، بازارهای رمزارز به دلیل سقوط اخیر «stablecoins، TerraUSD و Luna» و افت 55 درصدی بیت کوین در این سه ماهه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

موارد مثبت

از بسیاری جهات، همه چیز به بازارهای کالا بستگی دارد، جایی که افزایش 50 و 60 درصدی نفت و گاز باعث افزایش تورم جهانی می‌شود.

این بزرگترین افزایش H1 برای نفت خام از سال 2009 بوده است. اما به آن جهش 20 و 30 درصدی گندم و ذرت و برخی فشارهای شدید فلزات را اضافه کنید. بنابراین BofA تخمین می‌زند که کالاها به عنوان یک بسته در مسیر بهترین سال خود از سال 1915 هستند.

با این حال، اضطراب ناشی از رکود شروع به فروپاشی کرده است. مس از ماه مارس تاکنون نزدیک به 20 درصد کاهش یافته است، که بزرگترین افت سه ماهه آن از زمان سقوط همه‌گیر در اوایل سال 2020 است، و نیکل فشرده و روی به ترتیب 20 و 25 درصد از فشار خارج شده‌اند.

مایکل ویدمر، تحلیلگر کالای BofA، می‌گوید عمدتاً به دلیل عرضه محدود نوسانات بیشتر محتمل است. وی هشدار داد: «6 ماه آینده به ویژه مشکل‌ساز خواهد بود.

با این حال، برخی سعی در دیدن نکات مثبت دارند.

سهام چینی شکست‌خورده در آستانه تعریف سنتی بازار گاوی قرار دارند، زیرا تقریباً 20 درصد از پایین‌ترین سطح خود افزایش یافته‌اند.

در همین حال جیم رید از دویچه بانک دریافت که پنج عملکرد بدترین H1 برای S&P 500 ایالات متحده قبل از رکود تقریباً 20 درصدی امسال، همگی با جهش‌های بزرگ همراه بوده‌اند.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 9 تیر 1401 ساعت 12:31
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین