خبر

بی‌ارزش شدن اموال دزدی کره شمالی با سقوط بازار کریپتو

بی‌ارزش شدن اموال دزدی کره شمالی با سقوط بازار کریپتو

کره شمالی از لحاظ آمار جرایم کریپتو در جهان پیشتاز است؛ ولی به نظر می‌رسد، هکرهای کره شمالی برای پولشویی اموال کریپتوی مسروقه‌ دچار مشکل شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، کره شمالی از لحاظ آمار ارتکاب جرائم کریپتو در جهان پیشتاز است؛ این کشور دارای بیش از 15 مورد مستند از سرقت سایبری به مبلغ 1.59 میلیارد دلار است. با این حال، سقوط شدید ارزش بازار کریپتو، به اندازه‌ی میلیون‌ها دلار از ارزش اموال دزدی این کشور را از بین برده است.

ریزش شدید بازار کریپتو که از ماه می آغاز شده، صدها میلیارد دلار از ارزش دارایی‌ها کریپتو را از بین برده است؛ اکثر دارایی‌های کریپتو بیش از 70 درصد از اوج قیمت‌های خود فاصله دارند. در نتیجه، ارزش بیش‌تر دارایی‌های کریپتوی سرقت‌شده توسط هکرهای کره شمالی نیز به شدت کاهش یافته است.

میزان ارزش کل هک‌های مرتبط با کره شمالی

بر اساس گزارش‌ها، کره شمالی برای تامین مالی خود از طریق حملات سایبری، باج‌افزارها و هک پروتکل‌های کریپتو، 7000 هکر را به صورت تمام وقت به کار گرفته است.

هک 600 میلیون دلاری بریج شرکت رونین در ماه آوریل نیز توسط گروهی به نام لازاروس انجام شد که با کره‌ی شمالی در ارتباط بوده است. ارزش اتریوم‌های دزدیده‌شده در بازار فعلی به 230 میلیون دلار کاهش یافته است - یعنی بیش از 60 درصد کاهش ارزش.

بر اساس گزارش موسسه‌ی چین‌آنالیسیس، کره‌ی شمالی حدود 170 میلیون دلار ارز دیجتیال غیرقانونی دزدی را از 49 عملیات هک در طول چهار سال، نزد خود نگهداری می‌کند. ولی ارزش این وجوه دزدیده‌شده، در حال حاضر به 63 میلیون دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، تخمین زده می‌شود که کره شمالی برخی از وجوه کریپتو را از سال 2016 تاکنون در اختیار داشته باشد؛ این مسئله نشان می‌دهد هکرهای مرتبط با کره شمال در پولشویی وجوه دزدیده‌شده، به اندازه‌ی کافی سریع عمل نکرده‌اند. این مسئله تا حدی به شفافیت بالای فناوری بلاک چین مربوط می‌شود؛ زیرا به محض وقوع هک در بلاک چین، این پروتکل با صرافی‌های کریپتو و صادرکنندگان استیبل کوین‌ها هماهنگ می‌شود تا وجوه دزدیده‌شده را مسدود کنند؛ به این ترتیب، حتی جابه‌جایی اندکی از این وجوه غالبا قابل ردیابی خواهد بود.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 9 تیر 1401 ساعت 11:59
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین