خبر

لیر، آن عقب‌ترها

لیر، آن عقب‌ترها

با اینکه لیر در روزهای قبل 2 درصد کاهش داشت، اخیرا توانست با 0.5 درصد کاهش به 16.6376 دلار برسد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از بلومبرگ، در حالی که شرکت‌ها برای دومین روز پس از اعمال محدودیت‌هایی برای اعطای وام لیر به شرکت‌های غنی از مبادلات خارجی، به خرید دلار ادامه دادند، واحد پول ترکیه روز سه‌شنبه عقب‌نشینی کرد.

لیر پس از افزایش بیش از 2 درصدی در روزهای قبل، با 0.5 درصد کاهش به 16.6376 در هر دلار رسید. به گفته سه معامله‌گری که خواستند نامشان فاش نشود، حتی زمانی که وام‌دهندگان دولتی برای دفاع از پول محلی حرکت کردند، دلار خریداری شد.

آنها گفتند که وام‌دهندگان دولتی بیش از یک میلیارد دلار را در دو روز برای حمایت از این ارز فروختند. یکی از آنها گفت که تأثیر خالص آن محدود بود زیرا فروش دلاری برخی شرکت‌ها توسط دیگران جبران شد.

تنظیم‌کنندهٔ بانکی کشور، وام‌های لیر تجاری را به وام‌گیرندگان شرکتی محدود می‌کند، در صورتی که بیش از 15 میلیون لیر (902000 دلار) به ارز خارجی داشته باشند و این مقدار از 10 درصد کل دارایی‌ها یا فروش سالانه فراتر رود. این حرکت یکی از قوی‌ترین تلاش‌ها برای حمایت از لیر است.

به جای افزایش نرخ‌های بهره به منظور مهار تورم فزاینده و اشتهای شدید محلی برای دلار، تنظیم‌کننده‌ها از سال 2018 مجموعه‌ای از محدودیت‌های دیگر را برای حمایت از ارز اعمال کرده‌اند. بانک مرکزی نرخ سیاستی کلیدی خود را در شش سال گذشته 14 درصد نگه داشته است. ماه‌ها در حالی که قیمت‌های مصرف‌کننده با سریع‌ترین سرعت از سال 1998 افزایش یافت، نرخ‌های بهره ترکیه اکنون با در نظر گرفتن تورم منفی‌ترین نرخ بهره در جهان است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولو، رئیس رگولاتور، مهمت علی اکبن، گفت که این اقدام «استفاده صحیح از وام‌ها را تضمین می‌کند» و «به طور مثبت به کنترل تورم کمک می‌کند.»

شاخص بورسا استانبول 100، معیار ارزش سهام ترکیه، تا ساعت 1 بعد از ظهر 0.6 درصد افزایش یافت. هزینه بیمه اوراق قرضه این کشور در برابر نکول پنج ساله با 13 واحد افزایش به 784 واحد رسید.

بانک‌های دولتی در مورد مداخلات خود در بازار ارز اظهار‌نظر نمی‌کنند. رئیس کل سابق بانک مرکزی در سال 2020 گفت که وام‌دهندگان دولتی معاملات را مطابق با محدودیت‌های نظارتی انجام می‌دهند و ممکن است همچنان در بازار ارز فعال باشند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 8 تیر 1401 ساعت 15:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین