خبر

روبل را دست بالا بگیرید

روبل را دست بالا بگیرید

با جبران تاثیر منفی اظهارات غرب مبنی بر نکول روسیه در قبال اوراق قرضه، روبل روسیه امروز به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روبل روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود در بیش از هفت سال گذشته رسید، زیرا کنترل سرمایه و مالیات‌های پایان ماه تأثیر منفی اظهارات غرب مبنی بر اینکه روسیه برای اولین بار در بیش از یک قرن گذشته در قبال اوراق قرضه بین‌المللی خود نکول کرده است، جبران کرد.

کاخ سفید و آژانس اعتباری Moody's (NYSE:MCO) اعلام کردند که روسیه در شرایطی که تحریم‌ها عملاً ارتباط این کشور را با سیستم مالی جهانی قطع کرده است، قصور کرده است.

اما کرملین، که پولی برای پرداخت از درآمدهای نفت و گاز دارد، این ادعاها را رد کرده و غرب را متهم کرده که آن را به یک نکول مصنوعی سوق داده است.

در ساعت 1009 به وقت گرینویچ، روبل پس از رسیدن به قوی‌ترین سطح خود از اوایل ژوئن 2015 به 52.5750 در بورس مسکو، 0.9 درصدی در برابر دلار در 52.93 تقویت شد.

روبل در برابر یورو 0.8 درصد افزایش یافت و به 55.88 رسید و در سطوح بسیار قوی‌تر از قبل از 24 فوریه بود.

سپس روبل در حالی که در حالت شناور آزاد قرار داشت، به دلیل ترس از تحریم‌ها و عدم حمایت از سوی کنترل سرمایه، نزدیک به 80 دلار و 90 یورو معامله شد.

با توجه به نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیر روبل قوی بر درآمدهای روسیه از فروش کالاها در خارج از کشور برای ارز خارجی، روند صعودی روبل می‌تواند محدود شود.

Sberbank CIB در یادداشتی گفت: بازیگران بازار سطوح فعلی را برای خرید ارز سخت جذاب می‌بینند، به ویژه با توجه به اظهارات اخیر مقامات روسی که نشان می‌دهد روبل بیش از حد قوی شده است.

محدودیت‌های سرمایه، روبل را به بهترین ارز در سال جاری تبدیل کرده است و به آن کمک کرده تا از مشکلات بدهی روسیه دوری کند.

الکساندر آفونین، رئیس تحقیقات بدهی در بانک سرمایه‌گذاری سینارا، گفت که نکول اعلام‌شده تاثیر قابل‌توجهی بر اوراق بهادار روسیه نخواهد داشت، زیرا اوراق قرضه یورو مدت‌هاست که در نکول قیمت‌گذاری شده‌اند، در حالی که بازار بدهی خارجی در هر صورت برای روسیه بسته است.

اوج این هفته دوره مالیاتی پایان ماه که شرکت‌های صادرکننده درآمد دلار و یورو را به روبل تبدیل می‌کنند، ممکن است حمایت کوتاه‌مدتی را به ارز روسیه اضافه کند.

در بازار سهام، شاخص RTS بر اساس دلار با 0.1 درصد کاهش به 1427.2 واحد رسید. شاخص MOEX روسیه مبتنی بر روبل 0.9 درصد کاهش یافت و به 2396.1 واحد رسید.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 7 تیر 1401 ساعت 16:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین