خبر

بازار نزولی 2022، بدترین بازار تاریخ کریپتو

بازار نزولی 2022، بدترین بازار تاریخ کریپتو

تازه‌ترین تحلیل آن‌چین وب‌سایت گلسنود نشان داده است، چرخه‌ی نزولی کنونی بیت کوین بدترین چرخه‌ی تاریخ است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بر اساس داده‌های گلسنود، عوامل متعددی در  وخامت وضعیت بازار کنونی کریپتو - به عنوان بدترین بازار تاریخ - نقش داشته‌اند؛ در این بازار اکثر معامله‌گران بیت کوین (BTC) به شدت متضرر شده‌اند و به فروش دارایی خود با ضرر ادامه می‌دهند.

گزارش روز شنبه‌ی وب‌سایت تحلیل بلاک چین گلسنود نشان داد که چگونه افت کنونی قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک 200 روزه، انحراف منفی از قیمت تحقق‌یافته و ضررهای خالص تحقق‌یافته باعث شده‌اند سال 2022 به بدترین سال در تاریخ بیت کوین تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، «در بحبوحه‌ی این بازار نزولی، بیت‌کوین و اتریوم (ETH) برای اولین بار در تاریخ، هر دو با قیمتی کم‌تر از اوج قیمت در چرخه‌ی قبلی خود معامله می‌شوند.»

نخستین و بارزترین نشانه‌ی بازار نزولی این است که قیمت نقدی بیت کوین (BTC) به زیر میانگین متحرک 200 روزه، و حتی بدتر از آن، به زیر میانگین متحرک 200 هفته‌ای کاهش یابد. گلسنود برای آن‌که نشان دهد سطوح کنونی قیمت تا چه حد بی‌سابقه است، به این موضوع اشاره کرد که در طول بازار نزولی ۲۰۲۲، بیت‌کوین به زیر نیمی از سطح میانگین متحرک 200 روزه سقوط کرده است.

نمودار مایر مالتیپل بیت کوین

هم‌چنین، گزارش گلسنود نشان داد که کاهش مایر مولتیپل (MM) به زیر 0.5 یک اتفاق بسیار نادر است که از سال 2015 تاکنون اتفاق نیفتاده بود. این اندیکاتور با اشاره به تغییرات قیمت به بالا و پایین میانگین متحرک 200 روزه وضعیت اشباع خرید و اشباع فروش را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است: «در 84 روز از 4160 روز معاملاتی (2%) میزان MM زیر 0.5 بسته شده است.»

گلسنود برای تایید وخامت شرایط کنونی بازار، به این نکته اشاره کرد که قیمت نقدی بیت کوین به زیر قیمت تحقق‌یافته‌ی آن رسیده است؛ این مسئله معامله‌گران را مجبور کرده تا کوین‌های خود را با ضرر زیاد بفروشند. گلس‌نود خاطرنشان کرد که چنین اثر آبشاری «معمولا در بازارهای نزولی و و هنگام وقوع کاپیتولاسیون [فروش از روی وحشت و ناامیدی از بازگشت قیمت‌ها] مشاهده می‌شود».

به گفته‌ی گلسنود، بسیار کم پیش می‌آید که قیمت‌های نقدی کم‌تر از قیمت تحقق‌یافته شوند؛ بر اساس گزارش گلسنود، این سومین بار در شش سال گذشته و پنجمین بار از زمان عرضه بیت‌کوین در سال 2009 است که چنین اتفاقی افتاده است.

در این گزارش آمده است: «قیمت‌های نقدی در حال حاضر 11.3 درصد کم‌تر از قیمت تحقق‌یافته هستند؛ این مسئله نشان می‌دهد عموم معامله‌گران در بازار اکنون در پوزیشن‌های زیان‌ده قرار دارند.»

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
دوشنبه 6 تیر 1401 ساعت 14:06
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین