خبر

بانک مرکزی قطر، در مراحل اولیه راه‌اندازی ارز دیجیتال

بانک مرکزی قطر، در مراحل اولیه راه‌اندازی ارز دیجیتال

بانک مرکزی قطر در حال بررسی روش‌های فناورانه و پلتفرم‌های مخصوص برای راه‌اندازی ارز دیجیتال اختصاصی خود است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، کشور 2.8 میلیون نفری قطر در حال پیوستن به شمار رو به رشد کشورهایی است که می‌خواهند از مزایای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بهره‌مند شوند. بانک مرکزی قطر (QCB) در حال حاضر در مراحل پایه و اولیه‌ انتشار ارز دیجیتال اختصاصی خود است.

شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر، روز سه‌شنبه در جریان جلسه‌ای در مجمع اقتصادی قطر، اعلام کرد که این بانک در تلاش است تا روش‌هایی فناورانه‌ای را برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) پیدا کند. آل ثانی تصریح کرد، در حال حاضر این پروژه در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد.

وی گفت: «بسیاری از بانک‌های مرکزی اکنون در حال انتشار ارز دیجیتال خود هستند و ما نیز از این امر مستثنی نخواهیم بود. ولی ما هنوز در مرحله اولیه قرار داریم. ما در حال ارزیابی مزایا و معایب استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی و یافتن فناوری و بستر مناسبی برای انتشار آن هستیم.»

دوحه قطر

وی افزود: «در حال حاضر، ارزهای دیجیتال یک نوآوری در فناوری هستند. این نوآوری فناورانه ما را به عصر جدیدی از خدمات مالی سریع، ارزان و در دسترس خواهد برد. با وجود این، آن دسته از دارایی‌های کریپتو که تحت نظارت مقامات پولی قرار نمی‌گیرند، ممکن است اعتبار کم‌تری داشته باشند.»

نخستین گزارش‌ها در مورد بررسی امکان راه‌اندازی ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی قطر در مارس 2022 منتشر شدند. در آن زمان، رئیس بخش فین‌تک (فناوری مالی) در بانک مرکزی قطر، اعلام کرد که این بانک هم‌سو با روند جهانی در حال تحقیق در مورد این مفهوم است.

در حال حاضر، بیش از 100 کشور در سطح جهان علاقه‌ی خود را برای تحقیق و توسعه در خصوص ارز دیجیتال بانک مرکزی ابراز کرده‌اند و/یا راه‌اندازی آن را شروع کرده‌اند. رقیب اصلی قطر در منطقه خلیج فارس، امارات متحده عربی است که حرکت خود را برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی به عنوان بخشی از استراتژی فناوری 2023-2026 در سال 2021 آغاز کرد.

در همان سال، امارات متحده‌ی عربی از پروژه‌ی مشترک پرداخت‌ با ارز دیجیتال بانک مرکزی برون مرزی با بانک‌های مرکزی تایلند، هنگ کنگ و چین و هم‌چنین بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی خبر داد.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
چهارشنبه 1 تیر 1401 ساعت 16:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین