خبر

سولانا در خطر است

سولانا در خطر است

به عقیده‌ی یک تحلیلگر کریپتو به نام مایلز دویچر، به دنبال مشکلات پیش‌آمده برای سلسیوس و تری اروز کپیتال (3AC)، سولانا نیز در خطر است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین کورا، مایلز دویچر، تحلیلگر کریپتو، در پست اخیر توییتری خود گفته است، پس از بحران‌هایی که برای شرکت‌های سلسیوس و تری اروز کپیتال (3AC) ایجاد شدند، وضعیت سولانا (SOL) نیز ممکن است بحرانی شود. این سرمایه‌گذار محبوب ارزهای دیجیتال، در یک سری پست توییتری، دلایل این نتیجه‌گیری را شرح داد.

وی این چنین آغاز کرد: «پس از این‌که بازار تحت تاثیر اتفاقات مربوط به سلسیوس و تری اروز کپیتال (3AC) قرار گرفت، یک رویداد نگران‌کننده‌ی دیگر نیز در پیش است.»

طبق توضیحات این تحلیلگر، در حال حاضر سه لیکویید قابل توجه در بازار کریپتو به چشم می‌خورد. در این میان، به نظر می‌رسد وضعیت سولانا برای دویچر جذاب‌تر باشد. علت این جذابیت نیز این است که یک نهنگ بزرگ معادل 160 میلیون دلار سولانا (SOL) را در پروتکل سولند (Solend) سپرده‌گذاری کرده تا 108 میلیون دلار وام بگیرد. 

سولند

«از آن‌جا که این پوزیشن در آستانه‌ی لیکویید شدن است، این نگرانی وجود دارد که وجوه کاربران در خطر بیفتد. بی‌ثباتی‌های اخیر در قیمت سولانا هم‌زمان با یک لیکویید بزرگ می‌تواند به بروز مشکلات زیادی منجر شود.»

به گفته‌ی دویچر، پروتکل سولند در واکنش به این وضعیت، تصمیم گرفت برای دستیابی به یک راه‌حل با این نهنگ وارد مذاکره شود. ولی این نهنگ پاسخی نداد. بنا به گزارش‌ها، سولند از کاربران درخواست کرد تا اجازه دهند حساب این نهنگ را به طور موقتی در اختیار بگیرد؛ ولی هما‌ن‌طور که انتظار می‌رفت، این درخواست با استقبال خوبی مواجه نشد.

به گفته‌ی دویچر، «اگر از سرنوشت سلسیوس و تری اروز کپیتال (3AC) یک چیز یاد گرفته باشیم، این است که شفافیت آن‌چین ضروری‌ترین ویژگی برای اکوسیستم مالی کریپتو است. این دقیقا همان مشکلی است که دیفای قصد دارد آن را حل کند.»

علی‌رغم واکنش‌های منفی به تصمیم سولند، 97.5 درصد به آن رای مثبت دادند. ولی نکته‌ی جالب این است که بیش از 90 درصد این آرا توسط یک کاربر صادر شده است. بنابراین، سرنوشت 270 میلیون دلار از دارایی‌های کاربران توسط یک نهاد تعیین می‌شود. دویچر معتقد است که این یک نقص اساسی در این اکوسیستم است.

به گفته‌ی این تحلیلگر، این همان ماجرای قدیمیِ «نیاز» در برابر «خواسته» است. آن‌چه ما می‌خواهیم «غیرمتمرکزسازی» است، ولی چیزی که به آن نیاز داریم (دست‌کم در این مورد) حفاظت از کاربران است.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 31 خرداد 1401 ساعت 15:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین