خبر

وام‌دهندگان کریپتو، روی لبه‌ی تیغ

وام‌دهندگان کریپتو، روی لبه‌ی تیغ

وام‌دهی کریپتو ممکن است کاهش نیافته یا از بین نرفته باشد، ولی این روزها، وام‌دهندگان کریپتو روی لبه‌ی تیغ راه می‌روند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، وام‌دهی کریپتو ظرف دو سال گذشته رونق گرفته و شرکت‌های وام‌دهی کریپتو ده‌ها میلیارد دلار را به صورت بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و سایر کوین‌ها جذب کرده‌اند؛ این شرکت‌ها ارزهای دیجیتال جذب‌شده را وام می‌دهند یا در پروژه‌های دیگر - غالبا در پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) با بازدهی بسیار بالا - سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ولی با سقوط بازارهای ارزهای دیجیتال، فعالیت در حوزه‌ی دیفای به شدت آسیب دیده و سود شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات وام ارزهای دیجیتال کاهش یافته است؛ این مسئله کل بخش کریپتو را تهدید می‌کند - تهدیدی بسیار فراتر از مشکلات شبکه‌ی سلسیوس که در هفته‌ی گذشته باعث شد تمام برداشت‌ها و نقل و انتقالات در این شرکت متوقف شوند.

شبکه سلسیوس

بر اساس داده‌های گلس‌نود، ارزش کل قفل‌شده (TVL) در اتریوم - معیاری که ارزش توکن‌های سپرده‌شده در انواع پروتکل‌های دیفای را ردیابی می‌کند - طی شش هفته‌ی گذشته ۱۲۴ میلیارد دلار یا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گلسنود، سقوط میزان ارزش قفل‌شده در دو مرحله اتفاق افتاده است؛ 94 میلیارد دلار در طول سقوط پروژه لونا - استیبل کوین شکست‌خورده‌ی ترا یو‌ا‌س‌دی - و 30 میلیارد دلار دیگر در اواسط ماه ژوئن. این اتفاقات تمایل معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به ریسک‌پذیری را کاهش داده‌اند.

مائوریسیو دی بارتولومئو، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد استراتژی در شرکت وام‌دهی کریپتوی لدن، می‌گوید: «شرایط فعلی بازار، بر اپراتورهایی که برای رسیدن به بازده‌ی سرمایه‌گذاری با پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز تعامل می‌کنند، فشار زیادی وارد کرده است.»

برخی از فعالان بازار کریپتو معتقدند، وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال باید مشتریان خود را از خطرات پروژه‌هایی که سرمایه‌شان وارد آن‌ها می‌شود، آگاه کنند.

ایاکوف لوین، مدیر عامل پلتفرم سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال میداس، گفت: «واقعا انتظار می‌رود کاربرانی که سرمایه‌شان را در فضای دیفای وارد می‌کنند، شفافیت بیش‌تری را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری طلب کنند. بازار کریپتو نیازمند مدل شفاف‌تری از بازده‌ی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خرد است.»

شرکت سلسیوس که در نیوجرسی آمریکا فعالیت می‌کند، با وجود بیش از 11 میلیارد دلار دارایی در پلتفرم خود، در هفته‌ی گذشته تمام برداشت‌ها و حساب‌ها را به حالت تعلیق درآورد؛ مسئولان این شرکت علت این اقدام را بی‌ثباتی بازار عنوان کردند. داده‌های بازار کریپتو نشان می‌دهند، این شرکت در چندین پروژه‌ی دیفای سرمایه‌گذاری کرده که بیش‌تر آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 31 خرداد 1401 ساعت 13:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین