خبر
 

چگونه در مسیر سبز گمرکی قرار بگیریم؟!

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به طور کلی ترخیص کالا از گمرک و بررسی تک تک محموله‏ های وارداتی پروسه زمانبری است. به دلیل محدودیت امکانات در گمرکات و اینکه فرایند ترخیص با سرعت و نظارت بیشتری انجام شود از ماژول selective که بر مبنای مدیریت ریسک کار می‏کند، استفاده می‏ کنند. بر این اساس دیگر نیازی نیست جزئیات محموله‏ های وارداتی را کنترل و با مقررات اخذ حقوق و عوارض انطباق بدهند. برای یکسری کالاها بنا را بر صحت اظهارهای اظهارکننده می ‏گذارند و سند ترخیص فوری صادر می‏ گردد و برای برخی دیگر که احتمال تقلب در آن بیشتر است بررسی دقیق‏تر صورت می‏ گیرد تا از واردات کالاهای غیر قانونی جلوگیری گردد.

به طور کلی، کالاهایی که در نوبت ترخیص هستند در سه مسیر قرار دارند. این مسیرها برای بررسی دقیق‌ تر کالاها و مدیریت بهتر ریسک صورت می‏ گیرد. بنابراین، برای ترخیص کالا از گمرک، ابتدا محموله‏‏ ها ثبت شده و شماره کوتاژ دریافت می‏ شود و سپس اظهارنامه مورد ارزیابی قرار می‏ گیرد تا مسیر خروج برای کالا مشخص شود. اظهارنامه‏ های ترخیص ممکن است در سه مسیر سبز، زرد و قرمز قرار بگیرند. در ادامه به تشریح انواع مسیر در ترخیص کالا(سبز، زرد و قرمز) می‏ پردازیم.

مسیر سبز

قرار گرفتن کالا در مسیر سبز به معنای این است که در صورت ارائه مدارک، اسناد و مجوز‏های اجباری، همچنین صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه و رسید‏های پرداختی، کالای شما به بازدید و یا دریافت مجوز خاصی نیاز ندارد و شماره ارزیابی از سیستم دریافت می‏ شود. به این ترتیب فرایند ترخیص کالا به صورت فوق سریع طی یک یا دو روز کاری از گمرک ترخیص می ‏شود. حتی در برخی گمرکات کشور پس از ارائه برخی اظهارنامه‏ ها(مانند اظهارنامه واحدهای تولیدی) پس از اینکه حق ورودی پرداخت می‏ شود، پروانه الکترونیکی در همان زمان صادر شده و به سمت درب خروج هدایت می ‏شود.

عوامل موثر قرارگیری در مسیر سبز

  • خوش حسابی مالیاتی
  • عدم مغایرت در درج اطلاعات اظهارنامه
  • کارت بازرگانی مربوط به شرکت‏ های تولیدی
  • عدم تخلف در استفاده از کارت بازرگانی

نکته:

  1. احتمال قرار گرفتن در مسیر سبز گمرکی برای افرادی که به تازگی کارت بازرگانی دریافت کرده باشند به شدت پایین است.
  2. گاهی ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی شما در این مسیر قرار بگیرید.

مسیر زرد

مسیر زرد به سادگی مسیر سبز نبوده و کمی زمانبر است. این نوع کالاها نیاز به آزمایشگاه و یا استاندارد دارد ولی به خاطر سابقه ترخیص و ارائه کاتالوگ و مطابقت ارزش استنباطی گمرک با ارزش کالا، بدون نیاز به ارزیابی فیزیکی اجازه ‏ی خروج می‏ گیرند. این مسیر نسبت به مسیر سبز کمی دشوارتر ‏است. ارزش‏‌گذاری و تعرفه  کالا توسط کارشناس مجازی چک می ‏شود. کسانی که در بازه زمانی سه ماهه از زمان اخذ کارت بازرگانی سابقه ترخیص داشته باشند، معمولا در مسیر زرد دسته بندی می ‏شوند. البته نوع کالا نیز در تعیین این مسیر نقش دارد.

عوامل موثر قرارگیری در مسیر زرد

  • گذشتن کمتر از سه ماه از زمان دریافت کارت بازرگانی
  • نوع کالای ترخیصی

مسیر قرمز

در مسیر قرمز احتمالا تمام رویه ‏ها و تشریفات اداری برای ترخیص کالا صورت می‏ گیرد. در این مسیر محموله‏ ها به آزمایشگاه و استاندارد احتیاج دارند و اسناد ارائه شده نیز با جزئیات مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

در مسیر قرمز ارزیاب ممکن است بخشی از کالاها یا تمام آن‏ ها را بازدید فیزیکی کند. کالاهایی که در مسیر قرمز باشند طولانی‏ ترین روند را برای خروج خواهند داشت. کسانی که تازه کارت بازرگانی خود را دریافت کرده‏ اند، معمولا در این مسیر دسته ‏بندی می ‏شوند.

عوامل موثر قرارگیری در مسیر قرمز

  • این مسیر اصولا شامل کسانی می‏ شود که به تازگی کارت بازرگانی خود را دریافت کرده ‏اند.
  • مواردی که در آن اسناد اظهاری مخدوش باشد.
  • کالاهایی شامل لوازم یدکی، کالای لوکس و ...

چه چیزهایی در تعیین مسیر ترخیص کالا اثرگذار است؟

تعیین مسیر سبز، زرد یا قرمز توسط کارشناس گمرک انجام می‏ شود. در این فرایند یک سری عوامل بررسی می‏ شوند که در ادامه به آنها می ‏پردازیم:

  • کشور مبدأ واردات
  • نوع معامله(بدون انتقال ارز و ...)
  • نو یا مستعمل بودن کالا
  • ارزش کالا
  • اظهارکننده،ترخیص‏کار و یا حق‌العمل کار گمرکی
  • صاحب کالا(اینکه دارای امور تخلفی و یا دیرکردهای مالیاتی باشد یا نه)
  • کشور سازنده کالا
  • تعریف کالا(اینکه آیا شامل کالاهای مشروط و یا ممنوعه است و یا نه)

به طور کلی در تعیین مسیر های گمرکی از یک سو سابقه قبلی و خوش‏حسابی بسیار تاثیرگذار است و از سوی دیگر تبحر در ارائه مدارک و اسناد لازم برای ارائه به گمرک. سابقه شرکتی که برای ترخیص کالا اقدام می ‏کند از اهمیت بالایی برخوردار است. البته مهارت ترخیص کار گمرک نیز در این زمینه دخیل است. شما می توانید از تجربه و خدمات شرکت بازرگانی سپاهان همراه به آدرس اینترنتی www.sepahanhamrah.com در حوزه واردات و ترخیص کالا بهره ببرید.

نویسنده: اپراتور
شنبه 28 خرداد 1401 ساعت 15:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین