خبر

دلار، مدیون فشار تورمی

دلار، مدیون فشار تورمی

در حالی که سیاست‌گذاران برای مهار تورم تلاش می‌کنند دلار امروز در نزدیکی اوج 20 ساله خود ثابت ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، در حالی که سیاست‌گذاران تلاش می‌کنند تورم افسارگسیخته را مهار کنند، دلار در روز چهارشنبه و پیش از نتیجه نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو که در آن بازارها با افزایش بیش از 75 واحد پایه نرخ بهره قیمت‌گذاری می کنند، نزدیک به اوج 20 ساله یک شبه خود حفظ شد.

شاخص دلار، که عملکرد خود را در برابر شش همتای خود دنبال می‌کند، در 105.35 بود و در روز سه‌شنبه به 105.65 رسید که قوی‌ترین آن از اواخر سال 2002 است.

استرلینگ پس از سقوط به کمترین میزان در 15 ماه گذشته در برابر دلار در 1.1934 دلار در روز قبل، در 1.2010 دلار بود، اما احتمال برگزاری همه‌پرسی جدید در مورد استقلال اسکاتلند کمکی نکرد. یورو در 1.0428 دلار بود که کمی بالاتر از پایین‌ترین سطح یک ماهه یک شبه خود بود. 

بر اساس ابزار Fedwatch CME، قیمت‌گذاری بازار نشان‌دهنده‌ی احتمال 95 درصدی افزایش 75 واحدی نرخ پایه در نشست فدرال رزرو است که در اواخر روز چهارشنبه به پایان می‌رسد، در مقایسه با 3.9 درصد در هفته قبل، اگرچه در کسری بیش از 99 درصد در اوایل روز کاهش یافته است.

افزایش شدید انتظارات به دنبال گزارش‌های رسانه‌ها، ابتدا توسط وال استریت ژورنال، پس از انتشار داده‌های منتشرشده در هفته گذشته نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در 12 ماه منتهی به ماه مه، 8.6 درصد افزایش یافته است، که بزرگترین افزایش سالانه در چهار دهه اخیر بوده است.

دلار آمریکا در چند ماه گذشته به لطف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر از سایر بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر در حال افزایش بوده است و در هفته‌های اخیر با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال پناهگاه‌هایی امن هستند از ترس تأثیرات اقتصادی ناشی از انقباضات شرایط مالی، دوباره رشد کرده است. 

اما با چنین افزایش نرخ بهره بزرگی که قبلاً انتظار می‌رفت، دلار ممکن است پس از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش بیشتر تلاش کند.

تحلیلگران CBA در یادداشتی صبحگاهی گفتند: «با توجه به قیمت‌گذاری تهاجمی فعلی بازار، این خطر وجود دارد که (کمیته بازار آزاد فدرال) «به اندازه کافی تندرو» تلقی نشود و پس از جلسه، نرخ‌های بهره آمریکا و دلار را به میزان متوسطی کاهش دهد.

از نظر ما، برای افزایش قابل توجه دلار پس از نشست FOMC، فردا به بیش از 75 واحد افزایش یا افزایش 100 واحدی در نشست ژوئیه FOMC نیاز است.

نرخ‌های بالاتر ایالات متحده در برابر بازدهی ژاپنی پایین‌ترین سطح، بر ین تاثیر گذاشته است، که در ابتدای تجارت به پایین‌ترین حد در 24 سال اخیر یعنی 135.58 به ازای هر دلار رسید، قبل از اینکه به 135.05 بازگردد.

انتظارات برای نرخ‌های بالاتر نیز به دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند سهام فناوری آسیب رسانده است، در حالی که در بازارهای ارز، دلار استرالیا که اغلب به‌عنوان نماینده‌ای برای ریسک‌پذیری در نظر گرفته می‌شود، در 0.6898 دلار است که 0.43 درصد در روز چهارشنبه نسبت به پایین‌ترین سطح یک ماهه روز گذشته افزایش یافته است. .

استرالیا در این سه ماهه تاکنون 7.9 درصد کاهش داشته است که بدترین سه ماهه آن از سه ماه اول سال 2020 که همه‌گیری کووید-19 آغاز شد، خواهد بود.

دلار نیوزیلند درست کمتر از پایین‌ترین سطح دو ساله خود که یک شبه به 0.6197 دلار رسیده بود، به 0.6221 دلار رسید.

بیت کوین، یکی دیگر از دارایی‌های ریسک‌پذیر، با 4 درصد کاهش به 21200 دلار رسید. روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح 18 ماهه خود یعنی 20800 دلار رسید که همچنین به دلیل مسدودشدن برداشت‌ها توسط وام‌دهنده اصلی رمزارز «شبکه سلسیوس» در اوایل این هفته آسیب دید.

بیت کوین

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت 11:17
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین