خبر

چرا بازار NFT در بحبوحه روند نزولی ارزهای دیجیتال می‌درخشد؟

چرا بازار NFT در بحبوحه روند نزولی ارزهای دیجیتال می‌درخشد؟

بازار توکن های غیر مثلی(NFTها) بر خلاف بازار ارزهای دیجیتال روند خوبی را سپری کرده است. 8 میلیارد دلار NFT در سال 2022 معامله شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از اف‌ایکس ایمپایر، NFTها در سال 2021 به شهرت رسیدند. زیرا فعالان بازار در قسمت ارزهای دیجیتال غافلگیر شدند. با این حال، توکن‌های غیر مثلی حتی در بازار نزولی نیز وضعیت موجود خود را حفظ کرده‌اند.

از زمانی که ارزش بازار ارزهای دیجیتال به کمتر از 1.5 تریلیون دلار رسیده است، سرمایه‌گذاران کریپتو هشدارهایی را در مورد بازار نزولی به صدا در آورده اند. همانطور که امواج نزولی، بازار را تحت سلطه خود درآوردند، رمزارزهای برتر مانند بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) حرکات محدود به دامنه خود را آغاز کردند.

از سوی دیگر، بیشتر آلت‌کوین‌ها به دلیل همبستگی بالا با قیمت بیت‌کوین، مسیر بیت‌کوین را دنبال کردند. جالب توجه است، گزارش‌هایی مبنی بر سقوط بازار توکن غیر مثلی (NFT) به دلیل بازار نزولی در اوایل ماه مه منتشر شد. با این حال، این به اصطلاح فروپاشی بازار NFT با واکنش تلافی جویانه‌ای در توییتر کریپتو مواجه شد.

در واقع، داده ها حاکی از آن است که نزدیک به 8 میلیارد دلار NFT در سه ماهه اول سال 2022 معامله شده است، که دلیلی بر این بود که نمی توان بازار را از هم پاشیده در نظر گرفت. بنابراین، چرا NFTها حتی در بازار نزولی اینقدر خوب عمل می کنند؟

NFTها چه هستند؟

توکن‌های غیر مثلی یا NFT دسته جدیدی از دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد هستند و نمی توان آنها را با دارایی مشابه دیگری جایگزین کرد. برخلاف ارزهای دیجیتال که قابل تعویض و تقسیم هستند، هر NFT یک آیتم منحصر به فرد با طراحی، رفتار و تراکنش‌های پیچیده خاص خود است.

در فضای NFT، تقریباً هر چیزی را می توان توکنیزه کرد - از آیتم های درون بازی گرفته تا دنیای مجازی تا آثار هنری و حتی املاک مجازی. کاربردهای NFT بسیار زیاد است و اخیراً NFT ها از نظر محبوبیت رسانه های اجتماعی و همچنین حجم خرده فروشی شروع به افزایش کرده اند.

در سال گذشته، تعدادی از بازی‌های NFT در بخش «بازی برای کسب درآمد» ظاهر شدند، زیرا تعدادی پروژه به‌سرعت به‌وجود آمدند و از طریق داشتن NFT، فرصت‌های سودمند و کسب درآمد را ارائه می‌کردند. جدا از پروژه‌های بلوچیپ مانند BAYC و Cool Cats، حفظ ارزش و علاقه برای پروژه‌های بدون انجمن‌های ثبت شده، مشارکت و شناسایی برند، دشوار بود.

با این وجود، طبق گزارش Nonfungible.com، معاملات NFT در سال گذشته به 17.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2020 افزایش 21000 درصدی را به ثبت رساند. بنابراین، با ادامه حضور افراد مشهور، ستاره‌های ورزشی و موسیقیدانان در قطار تبلیغاتی NFT، این بخش به رشد خود ادامه داد.

رشد تصاعدی NFTها

حتی با وجود اینکه حجم کل فروش اکثر بازارهای برتر NFT در سه ماهه اخیر روند نزولی داشته است، بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که این نوعی ثبات، مطابق با سه ماهه آخر سال 2021 است.

داده ها نشان می دهد که بیش از 2.5 میلیون کیف پول رمزنگاری شده متعلق به افرادی است که NFTها را در اختیار دارند یا در سال 2021 آن‌ها را معامله می کنند. علاوه بر این، تحقیقات Nonfungible.com نشان می دهد که تعداد خریداران NFT از 75000 به 2.3 میلیون افزایش یافته است.

با این حال، اینطور نبود و بر اساس این گزارش، مردم در کسب درآمد از NFTها نیز بهتر عمل کردند و سرمایه‌گذاران در سال گذشته در مجموع 5.4 میلیارد دلار سود از فروش NFT کسب کردند. علاوه بر این، 470 کیف پول موفق به کسب سود بیش از 1 میلیون دلار شدند که نشان دهنده سود قابل توجهی است که از بخش NFT به دست آمده است.

در سال گذشته، اقلام کلکسیونی، محبوب‌ترین دسته NFT بودند و 8.4 میلیارد دلار فروش داشتند. از سوی دیگر، NFTهای بازی مانند اکسی اینفینیتی با 5.2 میلیارد دلار فروش، دومین رتبه  را به خود اختصاص دادند.

آیا بازار NFTها خودشان را ثابت کرده اند؟

طبق داده‌های سرچ گوگل، در سه ماهه اول سال، به نظر می‌رسد که عموم مردم علاقه خود را به NFTها از دست داده اند. با این وجود، پروژه‌های NFT همچنان به دنبال مشارکت با برندهای جهانی بودند تا طول عمر خود را حتی در بازار نزولی NFT تضمین کنند. برندهای بین‌المللی مانند آدیداس، کوکاکولا، نایک، لویی ویتون، سامسونگ و پپسی، اکنون بخشی از فضای NFT بودند که پروژه‌های NFT  برای عبور از بازار نزولی به آن نیاز داشتند.

سرچ گوگل در مورد توکن غیر مثلی

با توجه به داده‌های Dune Analytics، تراکنش‌های اوپن سی در NFT علیرغم سقوط بزرگ بازار ارزهای دیجیتال، افت قابل‌توجهی نداشتند. علاوه بر این، خریداران و فروشندگان منحصر به فرد NFT نیز موقعیت مناسبی را حفظ کردند، زیرا بازارهای NFT در آوریل امسال یک بازگشت قوی را به ثبت رساندند.

نویسنده: شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز
سه شنبه 3 خرداد 1401 ساعت 10:20
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین