خبر

3 هشدار مهم برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌‌های کریپتو

3 هشدار مهم برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌‌های کریپتو

چالش‌های ایجادشده در مورد ترا، واندرلند و برخی دیگر از پروژه‌های دیفای ثابت کرده‌اند که سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی کریپتو باید تحقیقات بیش‌تری به عمل بیاورند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، سال 2022 تاکنون سال سختی برای حوزه‌ی کریپتو و بسیاری از فعالان در این صنعت بوده است؛ دوره‌ی شکوفایی و رونق بازار ارزهای دیجیتال پس از پایان 2021 و ورود به سال جدید روز به روز فروغ خود را از دست داد؛ دارایی‌هایی دیجیتال ارزش خود را از دست داده‌اند و در برخی موارد، حتی کاملا سقوط کرده‌اند. در این مطلب، با نگاهی دقیق‌تر به برخی عوامل چالش‌زا، بینشی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنیم که بتوانند از بروز اتفاقات مشابه در آینده پیشگیری کنند. 

ناشناخته بودن توسعه‌دهندگان یک پروژه همیشه نشانه‌ی خوبی نیست 

شاید ساتوشی ناکاموتو  توانست با موفقیت به صورت ناشناس بیت کوین (BTC) را راه‌اندازی کند و به فردی ناشناخته ولی محبوب تبدیل شود، ولی از آن زمان به بعد، در بیش‌تر موارد ناشناس بودن توسعه‌دهندگان یک پروژه‌ی کریپتو می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد. 

بسیاری از توسعه‌دهندگان ناشناس مسائل ایمنی و شخصی را دلیل تلاش‌شان برای ناشناس ماندن ذکر می‌کنند. شاید این مسئله تا حدودی درست باشد، ولی گاهی اوقات این قبیل توسعه‌دهندگان می‌خواهند اشتباهات و تخلفات قبلی خود را پنهان کنند یا در حال برنامه‌ریزی برای پوشش دادن تخلفات بعدی خود هستند. 

ناشناس ماندن هویت توسعه‌دهندگان کریپتو

یک نمونه‌ی آشکار از این مسئله اسکویید گیم (SQUID) بود، میم‌کوین الهام گرفته از یک سریال محبوب در نتفلیکس که در عرض چند روز پس از راه‌اندازی 45000 درصد رشد کرد؛ ولی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران متوجه شدند که قادر نیستند این توکن‌ها را در هیچ صرافی به فروش برسانند. 

به تبلیغات اینفلوئنسرها و نام‌های بزرگ توجه نکنید 

نام‌های بزرگ و اینفلوئنسرها همیشه در تبلیغات بازارها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی داشته‌اند؛ بازار ارزهای دیجیتال نیز از این پدیده مصون نیست.

افراد قدیمی‌تر در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال حتما نام راجر ور یا «مسیح بیت کوین» را به خاطر می‌آورند. وی با ایجاد یک فورک در بیت کوین، توکن جدیدی را به نام بیت کوین کش (BCH) ایجاد کرد. حتما نام میلیاردر بزرگ، دن لاریمر، را نیز به خاطر می‌آورید؛ با کمک وی برای جمع‌آوری 4 میلیارد دلار در طول عرضه اولیه ایاس (EOS) از سال 2017 تا 2018، این کوین به صورت انفجاری رشد کرد. خیل عظیمی از مشتقان و دنبال‌کنندگان وی کورکورانه وارد این پروژه شدند.

علی‌رغم تمام هیاهو و تبلیغات در مورد آینده‌ی این کوین‌ها در زمان عرضه‌ی اولیه‌شان، نه بیت کوین کش و نه ایاس نتوانستند در طول بازار صعودی سال 2021 بار دیگر به رکورد قیمتی خود دست پیدا کنند. یکی از دلایل مهم این مسئله این بود که هجوم سرمایه‌گذاران به چنین پروژه‌های صرفا تحت تاثیر نام‌های بزرگ و تاثیرگذار صورت گرفته بود. 

غیرمتمرکزسازی نیازمند مشارکت عمومی است 

نکته‌ی مهم دیگری که هنگام سرمایه‌گذاری در سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) یا پروژه‌های دیفای باید در نظر داشته باشید، این است که عملکرد آن‌ها معمولا با نامی که برای خود انتخاب کرده‌اند (یعنی پروژه‌ی غیرمتمرکز) تناقض دارد. 

بسیاری از این پروتکل‌ها معمولا ادعا می‌کنند غیرمتمرکز هستند، ولی آن‌ها برای اطمینان از عملکرد صحیح خود معمولا به ارائه‌دهندگان خدمات متمرکزی مانند وب سرویس آمازون متکی هستند.

هم‌چنین، بسیاری از پروژه‌هایی که ادعا می‌کنند دارندگان‌ توکن‌های‌شان از حق حاکمیت برخوردار هستند، بدون مشورت با آن‌ها، و بدون دریافت بازخورد و تایید آن‌ها، برای پروتکل‌های‌شان تصمیم‌های بزرگ اتخاذ می‌کنند. 

تصمیم ترا لونا برای افزودن بیت کوین به خزانه‌ی خود به عنوان پشتوانه‌ی مالی برای استیبل کوین ترا یواس‌دی (UST) خبرساز شد و مورد تحسین بسیاری قرار گرفت، اما این حرکت هرگز در جامعه‌ی ترا به رأی گذاشته نشد تا مشخص شود آیا دارندگان این توکن نیز موافق این تصمیم هستند یا خیر. 

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 10:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین