خبر

۱۰ فیلم مهم جشنواره کن ۲۰۲۲ که انتظار دیدن‌شان را می‌کشیم

۱۰ فیلم مهم جشنواره کن ۲۰۲۲ که انتظار دیدن‌شان را می‌کشیم

جشنواره بین‌المللی فیلم کن ۲۰۲۲ از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال با طیف وسیعی از آثار و فیلم‌سازان برجسته کار خود را آغاز کرده است.

در میان ۲۱ فیلم امسال با نام‌های شاخصی مواجه می‌شویم؛ چهره‌هایی که عمدتا سرشناسند و طی سال‌های گذشته در جشنواره‌های جهانی از جمله همین جشنواره درخشش داشته‌اند. در میان این چهره‌ها هیروکازو کورئیدا، روبن اوستلوند، برادران داردن و کریستیان مونجیو هنرمندانی‌اند که سابقه تصاحب نخل طلای این جشنواره را دارند و امسال با فیلم‌های جدیدشان به میدان آمده‌اند.

علاوه بر این‌ها پارک چان-ووک کره‌ای کارگردان فیلم «اولدبوی» و برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن، آلبرت سرا اسپانیایی برنده پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو از دیگر چهره‌های شاخصی‌اند که در جشنواره امسال فیلم‌هایشان را آماده نمایش کرده‌اند. از سوی دیگر جشنواره از نام‌های بزرگ قدیمی‌تر هم خالی نیست؛ دیوید کراننبرگ فیلم‌ساز شهیر کانادایی، یرژی اسکولیموفسکی کارگردان کهنه‌کار لهستانی با لیستی طولانی از جوایز همچون جایزه هیات داوران جشنواره‌های کن و ونیز به همراه جایزه خرس طلایی جشنواره برلین و کلر دنی کارگردان شاخص فرانسوی برنده خرس نقره‌ای جشنواره برلین و پلنگ طلایی لوکارنو بخشی از اسامی کهنه‌کاران جشنواره را تشکیل می‌دهند.

  • فهرست فیلم‌های کن ۲۰۲۲؛ «برادران لیلا» نماینده‌ی ایران در بخش اصلی است

کلی رایکارد کارگردان زن آمریکایی که سال ۲۰۱۹ با فیلم «اولین گاو» درخشید هم امسال فیلم جدیدش را به کن آورده. علاوه بر همه این چهره‌های شاخص نام دو فیلم‌ساز ایرانی در آثار پذیرفته‌شده در بخش مسابقه جشنواره دیده می‌شود. علی عباسی هنرمند ایرانی-سوئدی که با فیلم «مرز» از طرف سوئد در بخش آثار بین‌المللی اسکار شرکت و توجه‌ها را به خود جلب کرده بود امسال با فیلم «عنکبوت مقدس» و سعید روستایی کارگردان آثاری چون «ابد و یک روز» و «متری شش و نیم» این‌ بار با فیلم جدیدش «برادران لیلا» در بخش رقابتی کن ۲۰۲۲ حضور دارند.

نهایتا بد نیست اشاره کنیم که لئونور سرای فرانسوی و لوکاس دونت بلژیکی دو فیلم‌ساز جوان‌ و خوش‌آتیه‌‌اند که نام‌شان در میان کارگردانان بخش مسابقه دیده می‌شود. این دو به ترتیب طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برنده جایزه دوربین طلایی جشنواره شدند که به بهترین فیلم اول بلند حاضر در جشنواره تعلق می‌گیرد؛ این دو چهره هم در جشنواره بین‌المللی کن ۲۰۲۲ با فیلم‌های جدیدشان حاضر شده‌اند تا رقابت امسال از نظر حضور اسامی برجسته وضع متفاوتی پیدا کند و شاهد رقابت احتمالا تماشایی سنگین‌وزن‌های جهان سینما باشیم.

  • ۱۵ غافلگیری بزرگ جشنواره‌ی کن ۲۰۲۲؛ از رقابت ایرانی‌ها تا بازگشت کهنه‌کارها

مجموعه کارگردان‌هایی که از آن‌ها نام بردیم در بخش مسابقه جشنواره به رقابت می‌پردازند اما نام‌‌های آشنایی چون ایتن کوئن، جرج میلر، اولیویه آسایاس و مارکو بلوکیو در بخش‌های دیگر جشنواره حضور دارند و آثاری را آماده نمایش کرده‌اند.

جشنواره کن امسال که تا روز شنبه ۷ خردادماه ادامه دارد با هیات داورانی به ریاست ونسان لندون هنرپیشه مطرح فرانسوی و با حضور داورانی چون اصغر فرهادی، یواخیم تری‌یر (کارگردان فیلم «بدترین آدم دنیا») و «لج لی» (کارگردان فیلم «بینوایان») برگزار می‌شود؛ این چهره‌ها باید برندگان جوایز اصلی بخش مسابقه را از جمله نخ طلا و جایزه بزرگ مشخص کنند.

  • اصغر فرهادی داور جشنواره کن ۲۰۲۲ شد

اما سوای اشاره به نام‌های برجسته‌ای که مطرح شد امسال بیشتر از همه منتظر دیدن چه فیلم‌هایی از آثار بخش‌های مختلف جشنواره کن ۲۰۲۲ خواهیم بود؟‌ در ادامه از ۱۰ فیلم نام برده‌ایم که بیشتر از باقی آثار امسال انتظار دیدن‌شان را می‌کشیم.

۱۰- الویس (Elvis)

فیلم الویس

  • کارگردان: Baz Luhrmann
  • بازیگران: Austin Butler, Tom Hanks, Luke Bracey
  • کشور تولیدکننده: استرالیا، ایالات متحده آمریکا

باز لورمن با شیوه‌های آشنا و دوست‌داشتنی فیلم‌سازی خود که پرزرق و برق و پرانرژی است سراغ بیوگرافی الویس پرسلی خواننده و موسیقی‌دان معروف راک رفته.

لورمن آستین باتلر را در نقش الویس به کار گرفته و تام هنکس هم نقش مدیر معروف این ستاره را برعهده دارد. فیلم سینمایی الویس در بخش خارج از مسابقه جشنواره به نمایش در می‌آید.

۹- تاریخ طبیعی تخریب (The Natural History of Destruction)

فیلم تاریخ طبیعی تخریب

  • کارگردان: Sergei Loznitsa
  • بازیگران: –
  • کشور تولیدکننده: اوکراین

سرگئی لوزنیتسا فیلم‌ساز اوکراینی برای نمایش ویژه مستند جدید خود که براساس کتاب دبلیو. جی. سبالد ساخته شده، به کن بازگشته است؛ کتابی درباره وحشت ناشی از بمباران هوایی طی جنگ جهانی دوم که امروزه با توجه به وضعیت جنگی اوکراین طنین خاصی در جشنواره خواهد داشت.

مستند این فیلم‌ساز مطرح سینمای اوکراین در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره روی پرده خواهد رفت.

۸- جنایات آینده (Crimes of the Future)

فیلم جنایات آینده

  • کارگردان: David Cronenberg
  • بازیگران: Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart
  • کشور تولیدکننده: کانادا، فرانسه، بریتانیا، یونان

دیوید کراننبرگ از چهره‌های قدیمی جشنواره کن که بارها و سال‌ها در این رویداد هنری حضور داشته این‌ بار هم با فیلم‌نامه‌ای نسبتا قدیمی که سال‌ها ایده‌اش را در سر داشته به این جشنواره آمده.

جهان فیلم‌ جدید کراننبرگ درباره آینده‌ای است که در آن مردم باید خود را با نوعی از فراانسان‌بودن وفق دهند. دورانی که تکامل شتاب عجیبی گرفته، در بدن‌ها اندام‌های جدیدی جوانه می‌زنند و هویت‌های انسانی هم به هویت‌هایی در حال نوسان تبدیل شده است. فیلم کراننبرگ در میان آثار بخش مسابقه هفتاد و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درخواهد آمد.

۷- نمایش (Showing Up)

فیلم نمایش

  • کارگردان: Kelly Reichardt
  • بازیگران: Michelle Williams, Hong Chau, Judd Hirsch
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

میشل ویلیامز بازیگر آشنای آثار کلی رایکارد این‌ بار در اثر جدید این کارگردان نقش یک مجسمه‌ساز را برعهده دارد.

این مجسمه‌ساز برای افتتاح نمایشگاه جدیدی آماده می‌شود که زندگی او را دگرگون می‌کند؛ هنرمندی که باید زندگی خلاقانه‌اش را با تنش‌های روابط دوستانه و خانوادگی هماهنگ کند.

فیلم جدید ریکارد احتمالا پرتره‌ای پرجنب و جوش است که می‌تواند مانند بسیاری از آثار دیگر این کارگردان جنبه‌های سرگرم‌کننده هم داشته باشد. فیلم سینمایی «نمایش» در بخش مسابقه جشنواره اکران خواهد شد.

۶- ستاره‌ها هنگام ظهر (The Stars at Noon)

فیلم ستاره‌ها هنگام ظهر

  • کارگردان: Claire Denis
  • بازیگران: Margaret Qualley, Joe Alwyn, Danny Ramirez
  • کشور تولیدکننده: فرانسه، پاناما، ایالات متحده آمریکا

کلر دنی فیلم‌نامه نویس و کارگردان فرانسوی از چهره‌های برجسته سینمای اروپا با یک فیلم جدید به کن آمده؛ اثری با اشاراتی به فیلم «سال زندگی خطرناک» اثر پیتر ویر و البته با دست‌مایه‌های خاص خودش که بیشتر با مضامین استعماری و رنج ناشی از آن مرتبط است.

در فیلم دنی مارگارت کوالی و جو آلوین در نقش یک روزنامه‌نگار و یک تاجر در نیکاراگوئه دهه ۱۹۸۰ حضور پیدا کرده‌اند. «ستاره‌ها هنگام ظهر» هم از دیگر آثار بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی کن ۲۰۲۲ خواهد بود.

۵- دلال (Broker)

فیلم دلال

  • کارگردان: Hirokazu Kore-eda
  • بازیگران: Song Kang-ho, Bae Doona, Gang Dong-won
  • کشور تولیدکننده: کره جنوبی

هیروکازو کورئیدا فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ژاپنی را بیشتر از هر چیز با فیلم برنده نخ طلایش یعنی «دزدان فروشگاه» می‌شناسیم.

این فیلم‌ساز ژاپنی این‌ بار اولین فیلم کره‌ای خود را جلوی دوربین برده و در این فیلم از ستاره سینمای کره سونگ کانگ-هو استفاده کرده است.

فیلم سینمایی دلال ساخته کورئیدا یک درام احساسی تند و تیز است که براساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است. ماجرا درباره نقاطی است که افراد می‌توانند نوزادان ناخواسته خود را به شکل ناشناس رها کنند تا فرد دیگری از آن‌ها مراقبت کند. دلال در بخش مسابقه جشنواره اکران خواهد شد.

۴- یک صبح خوب (One Fine Morning)

فیلم یک صبح خوب

  • کارگردان: Mia Hansen-Løve
  • بازیگران: Léa Seydoux, Melvil Poupaud, Pascal Greggory
  • کشور تولیدکننده: فرانسه، آلمان

آنچه جانمایه فیلم «یک صبح خوب» را تشکیل می‌دهد نوعی شور و عشق خارج از عرف است. در این فیلم سینمایی ساندرا با بازی لئا سیدو نقش مادری مجرد را برعهده دارد که با دختر خردسالش زندگی می‌کند. او از سویی تلاش می‌کند از پدر مسن خود مراقبت کند و از سوی دیگر در حال شروع رابطه‌ای پرفراز و نشیب با یک دوست قدیمی است.

فیلم سینمایی یک صبح خوب در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره بین‌المللی کن نمایش داده خواهد شد.

۳- مردان (Men)

فیلم مردان

  • کارگردان: Alex Garland
  • بازیگران: Jessie Buckley, Rory Kinnear, Paapa Essiedu
  • کشور تولیدکننده: بریتانیا، ایالات متحده آمریکا

فیلم سینمایی «مردان» به کارگردانی و نویسندگی الکس گارلند یک اثر ترسناک است که در بخش نمایش‌های ویژه‌ی دو هفته کارگردان‌ها روی پرده خواهد رفت.

اثری که البته طی چند روز آتی در آمریکا هم اکران می‌شود و به همین دلیل همین حالا توسط منتقدان دیده شده و با واکنش نسبتا رضایت‌بخش آن‌ها همراه بوده است.

در فیلم سینمایی مردان، زنی جوان پس از مرگ همسر سابقش به حومه یکی از شهرهای بریتانیا می‌رود اما آنجا با وقایع غافلگیرکننده‌ای روبرو می‌شود.

۲- دوقلوهای خاموش (Silent Twins)

فیلم دوقلوهای خاموش

  • کارگردان: Agnieszka Smoczyńska
  • بازیگران: Jodhi May, Letitia Wright, Jack Bandeira
  • کشور تولیدکننده: بریتانیا، لهستان، ایالات متحده آمریکا

جون و جنیفر گیبونز دوقلوهایی اصالتا یمنی بودند که در ولز رشد کردند؛ آن‌ها را تحت عنوان دوقلوهای خاموش می‌شناختند چرا که تنها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند و به جز گفت‌‌وگوی با هم با انسان‌های دیگر سخن نمی‌گفتند. این دو اثری داستانی هم نوشته بودند و عاقبت پس از آنکه به جرم آتش‌سوزی و سرقت دستگیر شدند به بیمارستان روانی فرستاده شدند.

حال آگنیه‌شکا اسموچینسکا فیلم‌ساز لهستانی این سوژه را به فیلم تبدیل کرده و قرار است امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره شاهد این اثر سینمایی باشیم.

۱- خاطرات پاریس (Paris Memories)

فیلم خاطرات پاریس

  • کارگردان: Alice Winocour
  • بازیگران: Virginie Efira, Benoît Magimel, Grégoire Colin
  • کشور تولیدکننده: فرانسه

ویرژینی افیرا در درام آلیس وینکور نقش زنی را بازی می‌کند که در یک حمله تروریستی در یک اغذیه فروشی پاریس گرفتار شده است.

چند ماه بعد، زن که مبتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه و فراموشی شده است در حالی که از خاطرات تکه‌تکه‌شده رنج می‌برد، تلاش می‌کند گذشته خود را بازسازی کند.

فیلم سینمایی «خاطرات پاریس» در بخش دو هفته کارگردانان هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن نمایش خواهد داشت.

منبع:
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 ساعت 05:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین