خبر

دلار، نیروی محرکه بازارهای مالی

دلار، نیروی محرکه بازارهای مالی

گرچه انتظار می‌رود قدرت دلار بدون تغییر در بازارهای مالی حفظ شود اما این ارز امروز با سومین کاهش متوالی خود روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار برای سومین روز متوالی در روز سه‌شنبه کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران با احتیاط از شرط‌بندی‌ها - بر روی افزایشی که هفته گذشته ارزش دلار را به بالاترین سطح دو دهه اخیر رسانده بود - کاستند.

انتظار می‌رود که قدرت این ارز در سال 2022 به عنوان یک نیروی محرکه در بازارهای مالی باقی بماند زیرا فدرال رزرو ایالات متحده چرخه جدیدی از انقباض پولی را اجرا می‌کند.

سخنرانان فدرال رزرو روز سه‌شنبه، از جمله جروم پاول در ساعت 18:00 به وقت گرینویچ، سرنخ‌ها را در مورد اینکه آیا انتظارات نرخ کوتاه‌مدت می‌تواند حتی تهاجمی‌تر شود یا خیر، از نزدیک تحت نظر گرفتند.

کاهش ارزش پول ایالات متحده، شاخص دلار را 0.39% کاهش داد و به 103.76 رسید که بیش از 1% کمتر از بالاترین سطح دو دهه اخیر 105.010 در هفته گذشته بود.

لی هاردمن، تحلیلگر ارز در بانک MUFG اظهار داشت: دلار پس از یک دوره رشد بسیار قوی عقب‌نشینی کرد، و اکنون بیشتر در سطح بالایی در حال تثبیت است.

هاردمن استدلال کرد که دیدن تغییر در اصولی که دلار را بالا می‌برد در بحبوحه‌ی نگرانی‌های رشد اقتصاد جهانی دشوار است.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در مورد منطقه یورو و به‌ویژه چین گفت: «محرک اصلی این است که اقتصاد ایالات متحده بهتر از بقیه جهان عمل می‌کند».

اقتصاد کشورها

داده‌ها نشان می‌دهد که تولید و مصرف کارخانه‌ها در دومین اقتصاد بزرگ جهان در آوریل ‌کاهش یافت و این موضوع با سرعت از اوایل سال 2020، زمانی که شیوع ویروس کرونا در ووهان به یک بیماری همه گیر تبدیل شد ظهور یافت.

یوان فراساحلی چین پس از افت شدیدی که از اواسط آوریل حدود 7 درصد کاهش داشته است، 0.6 درصد افزایش یافت. آخرین بار به ازای هر دلار 6.7556 معامله شد.

شانگهای سه روز متوالی بدون هیچ مورد جدید کووید 19 در خارج از مناطق قرنطینه ثبت کرد، نقطه عطفی که در سایر شهرها نشان دهنده‌ی آغاز رفع محدودیت‌ها است.

پس از اینکه فرانسوا ویلروی دی گالهاو، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا گفت که ضعیف‌بودن یورو ثبات قیمت در بلوک ارزی را تهدید می‌کند، یورو 0.4 درصد افزایش یافت و به 1.0476 دلار در روز رسید.

نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تشدید تنش‌ها با روسیه می‌تواند منجر به تحریم گاز، رکود اقتصادی در منطقه یورو و جلوگیری از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا شود، چشم‌انداز ارز مشترک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یو-نا پارک هگر، تحلیلگر کامرز بانک Commerzbank) (ETR:CBKG)۹) در یادداشت صبحگاهی نوشت: بی‌شک این خطر وجود دارد که بانک مرکزی اروپا ممکن است مجبور شود افزایش خود را در پایان به تعویق بیندازد یا تمایل دارد نرخ‌های بهره را آنقدر که در حال حاضر به نظر می‌رسد افزایش ندهد.»

دلار استرالیا 0.8 درصد جهش کرد و به 0.70305 دلار رسید، از پایین‌ترین سطح دو ساله که در هفته گذشته به ثبت رسید بهبود یافت و اگر داده‌های دستمزد از انتظارات در روز چهارشنبه پیشی بگیرد، می‌تواند افزایش بیشتری از انتظارات نرخ بهره داشته باشد.

صورتجلسه منتشر شده در روز سه‌شنبه حاکی از آن بود که بانک مرکزی استرالیا در نشست ماه مه خود افزایش شدیدتر نرخ بهره را در نظر گرفته است که نشان می‌دهد در ماه ژوئن دوباره افزایش خواهد یافت.

ین با 0.24 درصد کاهش به 129.41 در هر دلار رسید، در حالی که استرلینگ 1.2 درصد جهش کرد و به 1.2469 دلار رسید.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 16:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین