خبر

فوت کوزه‌گری «تجارت طلا» را بلدی؟

فوت کوزه‌گری «تجارت طلا» را بلدی؟

علیرغم پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر افزایش 10 درصدی تورم و با اینکه طلا به عنوان محافظ تورمی، دارایی شناخته‌شده‌ای است اما چرا افزایش نمی‌یابد؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، طلا همچنان بدون افزایش چشمگیر به حرکت خود ادامه می‌دهد. اما سوال اینجاست که با اینکه فلز زرد همیشه به عنوان یک محافظ تورم و با کارکردی در مقابل اثرات رکود تورمی تبلیغ شده است، چرا قیمت‌ها در حال حاضر افزایش نمی‌یابند؟ شما می‌توانید این سوال را بپرسید زیرا تورم بالا و کاهش رشد در چند هفته اخیر افزایش یافته است. روز دوشنبه، فعالیت چین علائمی از کندشدن را نشان داد و تولید صنعتی به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در 2.9- ٪ در مقابل 0.4٪ مورد انتظار بود. در ایالات متحده، گلدمن ساکس پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را از 2.2 درصد به 1.6 درصد کاهش داد. بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال 2023 منفی خواهد بود، اما تورم ممکن است در سال جاری به 10 درصد برسد.

نمودار طلا

پس چرا طلا بالاتر نمی‌رود؟


طلا خط روند اصلی را که در نمودار ماهانه بالای منطقه 1800 دلار مشخص شده است آزمایش می‌کند.

پایین ماندن طلا به دلیل تأثیر متقابل بازده واقعی و دلار است. اکنون، بسیاری از معامله‌گران می‌دانند که قدرت دلار، باد مخالفی برای طلا است. این موضوع بخشی از دلایل ضعف طلا را فراهم می‌کند. شاخص دلار آمریکا به دلیل سیاست پولی فدرال رزرو و نشانه‌هایی از کندشدن رشد جهانی به بالای 104 رسید.

بازده واقعی هنوز بالاست


بازده واقعی صرفاً بازده اوراق قرضه ایالات متحده منهای انتظارات تورمی است. بنابراین، اگر بازده اسمی اوراق قرضه 5٪ باشد، اما تورم 6٪ باشد، بازده واقعی 1- درصد است. هنگامی که بازده واقعی کاهش پیدا می‌کند، قیمت طلا افزایش می یابد. بنابراین، بازده واقعی فقط اندکی کاهش یافته است، اما هنوز نسبتاً افزایش‌یافته تلقی می‌شود.

بنابراین، دلار قوی و بازده واقعی نسبتاً بالا، قیمت طلا را تحت فشار قرار داده است. به نمودار زیر نگاه کنید (طلا به رنگ زرد، TIPS به رنگ آبی و DXY به رنگ بنفش است).

نمودار طلا

فوت کوزه‌گری برای طلا


آنچه خریداران طلا به دنبال آن هستند، محیطی است که بازده واقعی و دلار هر دو در حال کاهش هستند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، طلا تمایل به افزایش بسیار سریع دارد! به نمودار زیر نگاه کنید که در آن سقوط واقعاً بازدهی دارد و کاهش دلار باعث تسهیل افزایش طلا می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید که در این نمودار از TIPS ETF به عنوان پروکسی برای بازده واقعی استفاده شده است زیرا بازده واقعی فقط یک بار طی روز به روزرسانی می‌شود.

نمودار طلا

بنابراین «فوت کوزه‌گری» برای تجارت طلا در حال حاضر این است:

افزایش بازده واقعی و افزایش دلار = طلای تحت فشار.

کاهش بازده واقعی و کاهش دلار = طلای افزایش‌یافته

تا زمانی که این پویایی باقی است، معامله‌گران طلا باید به آن توجه کنند.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 15:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین