خبر

ترانه‌ شورانگیز روپیه

ترانه‌ شورانگیز روپیه

با افزایش بازده اوراق قرضه همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت خام، روپیه امروز از پائین‌ترین سطح روز گذشته تدریجاْ افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روپیه هند پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح در روز سه‌شنبه، پس از مداخله بانک مرکزی در حالی که بازده اوراق قرضه با افزایش قیمت جهانی نفت خام بالاتر رفت، به تدریج بهبود یافت.

روپیه قابل تبدیل در ساعت 0805 به وقت گرینویچ با قیمت 77.63/64 در هر دلار معامله شد در حالی که روز جمعه 77.45 بسته شد. روپیه در طول جلسه به پایین‌ترین سطح خود یعنی 77.7975 رسید.

معامله‌گران گفتند که بانک مرکزی شروع به فروش دلار از طریق بانک‌های دولتی در حدود 77.75 روپیه کرد که به ارز کمک کرد تا حدی جایگاه خود را به دست آورد.

آدام هویز، دستیار اقتصاد در کپیتال اکونومیکس در یادداشتی گفت: «با توجه به اینکه RBI دارای ذخایر FX فراوانی است، ما انتظار داریم که روپیه در چند سال آینده نسبت به سایر ارزهای EM در برابر دلار آمریکا پایدارتر بماند و کمتر ضعیف شود.» .

معامله‌گران گفتند که RBI در هفته‌های اخیر در بازارهای نقدی و آتی فعال بوده است تا به کاهش نوسانات شدید روپیه کمک کند.

گورانگ سومایا، تحلیلگر فارکس در خدمات مالی موتیتال اسوال، گفت: «روپیه با ادامه تقویت بیشتر دلار و همچنین با ادامه افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام به پایین‌ترین حد خود رسید.»

تورم و روپیه هند

ما انتظار داریم که حرکت USD/INR مثبت باقی بماند و در محدوده 77.40 و 78.20 قرار گیرد.

تحلیلگران گفتند که افزایش اخیر تورم جهانی و داخلی به کاهش ارزش پول افزوده و در عین حال بازده اوراق قرضه را نیز بالا برده است.

آمارهای دولتی روز سه‌شنبه نشان داد که تورم سالانه قیمت عمده‌فروشی هند در آوریل از 14.55 درصد در ماه قبل به 15.08 درصد افزایش یافت و برای سیزدهمین ماه متوالی دو رقمی باقی ماند.

داده‌های هفته گذشته نشان داد تورم مبتنی بر شاخص قیمت مصرف‌کننده در آوریل بیش از حد انتظار افزایش یافت و به 7.79 درصد نسبت به سال قبل رسید و برای چهارمین ماه متوالی بالاتر از محدوده تحمل 6 درصدی بانک مرکزی باقی ماند.

اقتصاددانان بر این باورند که تورم بالا ممکن است در بررسی سیاست ژوئن خود پس از افزایش 40 واحد پایه در نشست غیرمنتظره در اوایل ماه جاری، RBI را مجبور به افزایش مجدد نرخ‌ها کند.

بازده اوراق 10 ساله هند با 7.36 درصد افزایش 4 واحد پایه در روز معامله شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 18 سنت یا 0.16 درصد کاهش به 114.06 دلار در هر بشکه در ساعت 726 GMT رسید.

افزایش ارزش سهام هند پس از زیان در جلسات اخیر به جلوگیری از کاهش بیشتر روپیه کمک کرد. شاخص سهام معیار BSE و شاخص گسترده‌تر NSE هر دو بیش از 2 درصد افزایش یافتند.

با این حال، صندوق‌های خارجی، سهام و بدهی هند را می‌فروشند. آنها فروشندگان خالص بیش از 20 میلیارد دلار سهام و حدود 2 میلیارد دلار بدهی در سال 2022 تاکنون هستند.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 14:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین