خبر

یک قطعه طلا و این همه بحران؟!

یک قطعه طلا و این همه بحران؟!

با ادامه بحران‌ها و عدم اطمینان و پائین‌ترین سطوح طلا در معاملات پیش از امروز، باید دید که آیا هنوز سطوح پشتیبانی برای طلا وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، طلا در معاملات پیش از بازار امروز، به پایین‌ترین حد خود رسیده بود و موقعیتی بسیار پایین‌تر از محدوده هدف اولیه برای آن وجود دارد. با این حال، یک سطح پشتیبانی مهم دیگر در گوشه و کنار است.

فقط سطح 1800 دلاری (گرد بودن) از نظر روانی مهم نیست. بلکه توجه به این نکته ضروری است که طلا به‌تازگی به سطوحی رسیده که کل رالی مبتنی بر تنش بحران آغاز شده است. اگر آن تنش‌ها نبود، طلا احتمالاً در ماه فوریه به شدت سقوط می‌کرد و شاید هم اکنون پس از آن یا به پایین‌ترین حد خود نزدیک می‌شد. با این حال، از زمانی که بحران واقعاً شروع شده است، طلا به اوج خود رسید (زمانی که تنش‌ها و عدم اطمینان در بالاترین سطح بود) و علیرغم آنچه اکثر تحلیلگران به شما گفتند از آن زمان به بعد در حال کاهش است.

بیایید در نظر داشته باشیم که برای کاهش طلا، بحران لازم نیست پایان یابد، لزومی ندارد هر دو طرف برنده آن شوند. تنها چیزی که در رابطه با آن اهمیت دارد این است که میزان عدم اطمینان و نگرانی چقدر است. و اوج عدم اطمینان/نگرانی ممکن است امروز باشد، زیرا همه چیز جدید است و وضعیت به طور چشمگیری محیط ژئوپلیتیکی در اروپا را تغییر می‌دهد.

بحران برای طلا

به منظور مقایسه، آیا موارد کووید-19، مرگ و میر در اوایل سال 2020 را به خاطر دارید؟ این فقط کسر کوچکی از چیزی بود که بعداً دیدیم. با این حال، جدید و ناشناخته بود. در آن زمان به‌ویژه مردم بسیار ترسیده بودند و بازارها در آن زمان - البته نه بر اساس میلیون‌ها مورد اضافی و هزاران مرگ در سال آینده- حرکت کردند.

سرمایه‌گذاری و تجارت کار دشواری است. اگر آسان بود، اکثر مردم پول در می‌آوردند - و اینطور نیست. در حال حاضر نادیده گرفتن تمایل به «دویدن برای پوشش موقعیت» بسیار سخت است. بازارها بر اساس شایعه حرکت می‌کنند و واقعیت را می‌فروشند. این موضوع بارها و بارها در بسیاری از بازارها (و شاید همه) تکرار می‌شود، و ما تشابه مستقیمی با موقعیت‌های مشابه در خود طلا داریم. و ماینرهای جوان احتمالاً بیشترین کاهش را  براساس افت عظیمی که احتمالاً (در واقع از قبل شروع شده) در بازارهای سهام رخ می‌دهد خواهند داشت.

از آنجایی که ماینرهای جوان به تازگی به پایین‌ترین سطح 2022 رسیده‌اند، خالی از لطف نبود که به دنبال «ازدحام عاطفی» نباشیم، بلکه بیشتر بر قیاس با موقعیت‌های قبلی گذشته تمرکز کنیم. با توجه به اینکه وضعیت تاکنون در بازارها توسعه یافته است، به نظر می‌رسد واضح‌ترین قیاس با نحوه‌ی عملکرد بازار طلا در سال 2001 بر اساس تنش ایالات متحده آمریکا و افغانستان باشد. نمودار در تحلیل 28 فوریه 2022 ارائه شده است، اما دوباره اینجا هست:

نمودار طلا

کاهش بزرگ و شدید بود، اما لطفاً توجه داشته باشید که چه زمانی به پایان رسید. طلا یک کف اولیه و سپس نهایی کوتاه‌مدت را تشکیل داد که بسیار نزدیک به سطوح قیمتی است که رالی قبل از شروع بحران در آن آغاز شده بود.

و حرکت سریع به وضعیت فعلی سطوحی است که طلا در معاملات پیش از بازار امروز به آنها نزدیک می‌شود.

پایین‌ترین قیمت ژانویه 2022، 1781.30 دلار و پایین‌ترین قیمت فوریه 2022 (که همچنین پایین‌ترین حد سالانه است) 1778.80 دلار است.

پایین‌ترین قیمت پیش از بازار امروز 1787.44 دلار است (حداقل تاکنون). این کمتر از 10 دلار با سطوح حمایت قوی فوق‌الذکر فاصله دارد.

همه این‌ها به این معنی است که قیمت طلا و نقره ممکن است به‌تازگی به پایین‌ترین حد خود رسیده باشد یا به زودی پایین بیاید.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 12:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین