خبر

امکان سرایت بحران ارزهای دیجیتال به بازار سهام

امکان سرایت بحران ارزهای دیجیتال به بازار سهام

خطرات استیبل کوین‌ها را برای بازار سنتی نمی‌توان نادیده گرفت؛ ضرر 1.9 تریلیون دلاری در باز ارازهای دیجیتال ممکن است به بازارهای سهام و اوراق قرضه سرایت کند

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، بازار ارزهای دیجیتال 6 ماه پس از رسیدن به قله‌های اعتبار و محبوبیت، به ناگهان 1.9 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داد. جالب این‌جا است که این زیان‌ها بزرگ‌تر از زیان‌هایی است که در طول بحران‌های دیگر شاهد بوده‌ایم. همین مسئله باعث ترس از سرریز شدن ریسک بازار کریپتو به بازارهای سنتی شده است؛ عده‌ای نگران هستند که بحران در بازار ارزهای دیجیتال به بازار سهام و اوراق قرضه آسیب برساند.

نمودار هفتگی ارزش بازار کریپتو

استیبل کوین‌ها چندان استیبل (باثبات) نیستند

کاهش شدید قیمت بیت کوین (BTC) از 69000 دلار در نوامبر 2021 به حدود 24300 دلار در ماه می 2022 باعث ایجاد احساس وحشت و فروش هیجانی در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

متاسفانه، احساسات نزولی حتی گریبان استیبل کوین‌ها را نیز گرفته است؛ استیبل‌ کوین‌ها یا به اصطلاح کوین‌های باثباتی که قرار بود به اندازه‌ی دلار آمریکا قدرتمند باشند، نتوانسته‌اند به همان اندازه که ادعا می‌کنند «باثبات» بمانند، و آن‌ها نیز از این بحران در امان نماندند.

به عنوان مثال، ترا یو‌اس‌دی (UST) که زمانی سومین استیبل کوین بزرگ در صنعت کریپتو بود، اوایل این هفته ارزش دلاری خود را از دست داد و در 13 می به 0.05 دلار سقوط کرد.

نمودار روزانه‌ی ترا یو اس دی

در همین حال، تتر (USDT)، بزرگ‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار، برای مدت کوتاهی در 12 می به 0.95 دلار سقوط کرد. ولی ، برخلاف ترا یو‌اس‌دی، توانست پیوند 1:1 خود را با دلار حفظ کند؛ دلیل این مسئله نیز طبق ادعای بنیانگذاران آن، پشتوانه‌ی مستحکم تتر است که شامل دلار واقعی و اوراق قرضه دولتی می‌شود.

ولی، بر اساس هشداری که سال گذشته توسط موسسه‌ی فیچ ریتینگز صادر شد، مشکل از همین پشتوانه‌ی دلاری استیبل کوین‌هایی نظیر تتر شروع می‌شود. این موسسه سال گذشته نگران بود که رشد سریع تتر ممکن است پیامدهای کوتاه مدتی را برای بازارهای سنتی و موسسات مالی که وجوه زیادی در اختیار دارند، به همراه داشته باشد.

مدیران این موسسه خاطرنشان کردند، اگر معامله‌گران ناگهان تصمیم بگیرند که تتر خود، محبوب‌ترین استیبل کوین دلاری در بخش کریپتو را با قیمت‌های پایین‌تر به فروش بگذارند، دست‌کم در کوتاه مدت ممکن است بازارهای سنتی را دچار بی‌ثباتی کنند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 ساعت 16:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین