خبر

آیا افق روشنی برای طلا هست؟

آیا افق روشنی برای طلا هست؟

با ادامه قدرت دلار، بعید به نظر می‌رسد طلا بتواند در افق تحولات مثبت آتی قرار بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، دلار آمریکا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و سرمایه‌گذاران عصر سه‌ شنبه جروم پاول را تماشا خواهند کرد.

بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهد، اما اگر پاول به چیزی بالاتر اشاره کند، می‌توانیم شاهد افزایش بیشتر حتی دلار باشیم.

سرمایه‌گذاران منتظر اخباری در مورد افزایش نرخ بهره خواهند بود تا ببینند آیا بانک مرکزی اروپا می‌تواند برای کاهش تورم کاری انجام دهد و اگر می‌تواند، چه کاری؟ و همینطور صنایع اروپایی در مورد ممنوعیت احتمالی نفت روسیه چه کاری انجام می‌دهند.

با نگاهی به نمودار هفتگی EUR/USD می‌توان دید که عملکرد قیمت (پرایس‌ اکشن) مجدداً پایین‌تر است و تلاش می‌کند حمایت سال‌های قبل را بشکند.

اگر به نمودار ماهانه نگاه کنیم، سطح «برابری» را می‌بینیم که در آن EUR/USD به اندازه 1.00 دلار است.

این اتفاق 20 سال پیش افتاد و بسیاری از تحلیلگران و بانک‌ها آن را به خاطر دارند.

قدرت دلار بر طلا تأثیر می‌گذارد در حالی که انتظارات از یک فدرال رزرو جنگ‌طلب در تقویت رشد دلاری که تاکنون شاهد افزایش 10 درصدی شاخص کل بوده است، نقش به سزایی داشته است، آخرین سهم افزایش دلار به دلیل محدودیت‌های طولانی‌مدت در چین بوده است و از آنجا که روند دلار و طلا به طور معمول حالت معکوس دارد، شاهد ادامه کاهش قیمت در XAU/USD هستیم.

فعالان بازار اکنون مشتاقانه منتظر انتشار شاخص تولید ایالات متحده هستند تا انگیزه‌ی نویی به دست آورند. این رویدادها همراه با بازده اوراق قرضه ایالات متحده، بر پویایی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد و محرکی برای قیمت طلا ایجاد می‌کند و شاید در روزهای آتی طلا بتواند دوباره جایگاه خود را به عنوان پناهگاه امن ثابت مجدداْ پیدا و تثبیت کند.

رابطه طلا و دلار

پس از افت چهار هفته‌ای از قله 1998 توسط پایه حمایتی 1780-1788 - که توسط پایین‌ترین سطح از نیمه دوم دسامبر 2021 تا پایان ژانویه 2022 تشکیل شده بود - طلا در نزدیکی باند پایین بولینگر خود در حدود 1793 معامله می‌شود. میانگین‌های متحرک ساده 100 و 200 روزه بلندمدت (SMA) منعکس‌کننده‌ی روند صعودی خفه‌شده‌ی قیمت هستند، در حالی که چرخش میانگین متحرک 50 روزه نشان می‌دهد که نزول این فلز زرد امن عمیق‌تر شده است.

نوسانگرهای کوتاه‌مدت به سمت نزولی منحرف شده‌اند و تصویری کسل‌کننده برای تحولات مثبت در فلز زرد ترسیم می‌کنند. مکدی (MACD) در جنوب آستانه صفر، به زیر خط ماشه قرمز خود می‌لغزد، در حالی که به نظر می‌رسد شاخص قدرت نسبی (RSI) رو به پایین بیشتر در محدوده فروش اشباع فروخته می‌شود. علاوه بر این، خطوط تصادفی، که در زیر سطح فروش اشباع 20 قرار دارند نیز به فروش بیشتر در فلز گرانبها اشاره می‌کنند.

به طور خلاصه، طلا در زیر میانگین‌های متحرک ساده و منطقه مقاومت 1858-1868 دارای یک سوگیری نزولی قوی است. فرورفتن به زیر مرز 1780-1788 ممکن است به تمایلات منفی بیشتر در کالا کمک کند. گفته می‌شود برای بازگشت درخشش طلا، قیمت باید به شمال منطقه 1910-1922 صعود کند.

نمودار روزانه طلا

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 ساعت 16:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین