خبر

طفلک یورو!

طفلک یورو!

تحلیلگران یوروی ضعیف را متضاد هدف ثبات قیمت می‌دانند. اما آیا یورو اکنون در چنین سطحی است؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، فرانسوا ویلروی دی گالهاو، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه گفت: ضعف یورو در بازارهای ارز می‌تواند تلاش‌های بانک مرکزی اروپا برای هدایت تورم به سمت هدف خود را تهدید کند.

یورو روز پنج‌شنبه به کمترین میزان خود در برابر دلار از سال 2017 رسید. البته اوایل روز دوشنبه کمی بالاتر از آن معامله شد.

ضعف یورو باعث می‌شود کالاهای اصلی و کالاهای وارداتی با دلار - مانند نفت - گران‌تر شوند و به فشارهای قیمتی دامن بزنند که تورم منطقه یورو را به سطوح بی‌سابقه سوق داده است.

ویلروی در کنفرانسی در بانک فرانسه که ریاست آن را نیز برعهده دارد، گفت: «اجازه دهید بر این موضوع تأکید کنم: ما به‌عنوان محرک مهم تورم وارداتی، تحولات نرخ ارز مؤثر را به دقت رصد خواهیم کرد. یورویی که خیلی ضعیف باشد، در تضاد با هدف ثبات قیمت ما است.»

فدرال رزرو ایالات متحده سیاست‌های پولی خود را با شدت بیشتری نسبت به همتای خود در منطقه یورو تشدید کرده است، اگرچه بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که احتمالاً به سایر بانک‌های مرکزی بزرگ در افزایش استقراض در ژوئیه می‌پیوندد.

ویلروی گفت که می‌توان انتظار داشت که در ماه ژوئن یک نشست قاطع شورای حاکمیتی بانک مرکزی اروپا و پس از آن یک «تابستان فعال» در جبهه سیاست پولی برگزار شود.

وی گفت: «سرعت گام‌های بعدی، داده‌های واقعی فعالیت و تورم را با کمی اختیاری و به طور تدریجی در نظر می‌گیرد.»

او افزود که سیاستگذاران باید «حداقل به سمت نرخ خنثی حرکت کنند که در آن موضع پولی بانک مرکزی نه اقتصاد را تحریک می‌کند و نه آن را مهار می‌کند.»

نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد تورم و افزایش نرخ بهره باعث فروش گسترده دارایی‌های پرخطر شده است، به‌ویژه که ارزهای دیجیتال با زیان‌های شدید مواجه شده‌اند.

ویلروی گفت که رکود ارزهای دیجیتال باید زنگ خطری برای تنظیم‌کننده‌های جهانی باشد که علیرغم رشد قوی، پیشرفت کمی در کنترل این دارایی‌ها داشته‌اند.

او گفت: «دارایی‌های رمزنگاری می‌توانند سیستم مالی بین‌المللی را مختل کنند، البته اگر به شیوه‌ای منسجم و مناسب در سراسر حوزه‌های قضایی تنظیم، نظارت و قابلیت تعامل نداشته باشند».

رمزارزها

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 ساعت 15:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین